Lean Industry 4.0 - inteligentna interakcja człowieka z maszyną

  • Człowiek i technika pracują ramię w ramię

    Pracownik w centrum uwagi

Cyfryzacja oraz Industry 4.0 przyczyniają się do zmiany wielu procesów w przedsiębiorstwach, w szczególności w obszarze produkcyjnym. W ten sposób rozszerzona rzeczywistość wspiera pracowników produkcyjnych w rzeczywistym świecie. Systemy asystenckie aktywnie i elastycznie wspierają pracowników w ramach interakcji człowieka z maszyną.

Inteligentne zlecenia

Komunikacja maszyn-maszyna: inteligentne zlecenia instruują maszyny
Komunikacja maszyn-maszyna: inteligentne zlecenia instruują maszyny
Komunikacja maszyn-maszyna: inteligentne zlecenia instruują maszyny

Inteligentne zlecenie łączy w sobie operacje montażowe, produkcyjne i logistyczne oraz zawiera informacje o wszystkich wariantach produktu. W ramach zlecenia odtwarzany jest wirtualny obraz gotowego produktu i w razie potrzeby wywoływana jest odpowiednia instrukcja robocza. Za pośrednictwem komunikacji maszyna-maszyna koordynowane są niezależne maszyny i systemy, które są niezbędne do realizacji zlecenia.

Inteligentne zamówienie sprawdza jednocześnie dostępność zasobów wymaganych w kolejnych krokach roboczych, a następnie przekazuje wszystkim pracownikom zaangażowanym w proces takie dane jak lokalizacja i zadanie do wykonania. Cały przebieg zamówienia, w tym feedback dotyczący poszczególnych kroków roboczych, jest widoczny w historii zamówienia.

Inteligentna praca

W obszarze montażowym interaktywne rozwiązania elastycznie wspierają pracowników. Na przykład za pośrednictwem rozszerzonej rzeczywistości można pracownikom wyświetlić dodatkowe informacje dotyczące montażu i poprawić współczynnik bezbłędności wykonywanych przez nich zadań. Systemy asystenckie odciążają pracowników przy żmudnej, monotonnej pracy.

Człowiek i robot pracują ramię w ramię. Dzięki sterowaniu gestami powstają całkowicie nowe możliwości intuicyjnej obsługi. Wykonując proste gesty (dotknięcie, naciśnięcie lub ruch), człowiek może w zależności od sytuacji wywierać odpowiedni wpływ na przebieg procesu. Operator może zamawiać różne komponenty, które następnie robot dostarcza mu z magazynu na miejsce montażu.

Tym samym w obrębie współdziałania między człowiekiem a robotem możliwy staje się rozsądny podział zadań. Człowiek przejmuje w tej sytuacji te zadania, które wymagają umiejętności kognitywnych, natomiast robot może na przykład w sposób ergonomiczny i optymalny dostarczać pracownikowi części. Instalacja wykonana w kampusie badawczym pokazała, że taka wizja już niedługo stanie się rzeczywistością.

Dyrygent łańcucha wartości ma pod kontrolą wyniki swojej fabryki
Dyrygent łańcucha wartości ma pod kontrolą wyniki swojej fabryki
Dyrygent łańcucha wartości ma pod kontrolą wyniki swojej fabryki

Niezależnie od tego jakiemu obszarowi produkcji się przyjrzymy, zmiany wywoływane przez technologie w ramach Industry 4.0 dotyczą wszystkich obszarów roboczych. Podstawową zasadą jest zdefiniowanie technologii, które wspierają człowieka. Człowiek staje przy tym w centrum uwagi.

Podczas gdy w przyszłości poszczególne zlecenia będą sterowane niezależnie przez fabrykę, aby pracownicy mogli całkowicie skupić się na swoich zadaniach, dyrygent łańcucha wartości musi zachować kontrolę nad swoją fabryką i optymalnie nią zarządzać. Do jego obowiązków należy zarządzanie fabryką w sposób zorientowany na wyniki. Oprócz tego na każdym kroku ludzie wspierani są przez inteligentne rozwiązania.

Inteligentni dyrygenci

To z tego miejsca zarządzana jest fabryka
To z tego miejsca zarządzana jest fabryka
To z tego miejsca zarządzana jest fabryka

Również sterowanie produkcją i logistyką to nowe zadania. To z tego miejsca zarządzana jest fabryka – od wpłynięcia zlecenia po wydanie towaru. Przy tym dyrygent łańcucha wartości odpowiedzialny jest za zarządzanie swoim decentralnym obszarem produkcyjnym w sposób zorientowany na wyniki.

Do jego zadań należy szczegółowe planowanie codziennych sekwencji produkcyjnych. Wspierają go przy tym założenia zapożyczone ze świata gier - na przykład symulacja zlecenia powstaje w oparciu o elastyczne oraz zorientowane na wynik wykorzystanie dostępnych zasobów.

Inteligentny dyrygent pełni przy tym funkcję interfejsu pomiędzy klientem a produkcją. Aby zapewnić klientowi wymaganą transparentność procesu, na przykład etap realizacji zlecenia, dyrygent łańcucha wartości otrzymuje wszystkie niezbędne dane dotyczące wyników wydajności produkcji w czasie rzeczywistym.

Inteligentne maszyny

W związku z tym, że Lean Industry 4.0, podobnie jak Lean Production, stawia człowieka w centrum uwagi, jego stanowisko pracy podlega jakościowej poprawie. W ten sposób mobilny asystent montażowy przejmuje wszystkie informacje dotyczące zlecenia i staje się systemem cybernetyczno-fizycznym (CPS), który współpracuje z człowiekiem. System ten zawiera wszystkie informacje o określonym zleceniu, potrafi informować operatora o konstrukcjach specjalnych i innych życzeniach klienta, a także udostępniać odpowiednie informacje w ramach interakcji człowiek-maszyna.

Wsparcie technologiczne podnosi również satysfakcję pracowników, ponieważ mogą się skupić na ważniejszych czynnościach, podnosić wydajność oraz poszerzać swoje kwalifikacje. Dodatkowo dzięki naszym rozwiązaniom poprawia się samopoczucie i zdrowie pracowników.

Z chęcią Państwu doradzimy

  • Nasi specjaliści znają Państwa branżę oraz jej potrzeby
  • Pozostają niezmiennie do Państwa dyspozycji, w każdym miejscu na świecie
  • Dysponujemy odpowiednią wiedzą oraz narzędziami, aby zapewnić Państwu optymalne doradztwo
Kontakt

Proszę wprowadzić swój kod pocztowy, aby skontaktować się z odpowiednią osobą kontaktową.

Service
CMS_OPEN_VIDEO

Factory automation

Samojezdne wózki transportowe AGV dla Twojej inteligentnej fabryki przyszłości

Ostatnio odwiedzone