Tronrud Engineering: W pełni zautomatyzowany transport w produkcji ogniw akumulatorowych
Systemy transportu bez kierowcy do produkcji akumulatorów litowo-jonowych w pomieszczeniach czystych
Elektromobilność kwitnie, a zapotrzebowanie na baterie jest wyższe niż kiedykolwiek. Ostatnie lata pokazały, że rynek europejski musi pilnie nadrobić zaległości w stosunku do długo rosnącej przewagi produkcji ogniw akumulatorowych głównie w Azji. W tym celu w Europie powstaje coraz więcej fabryk akumulatorów.
Rozwiązania z zakresu automatyzacji są kluczem do dotrzymania kroku szybkiemu rozwojowi technologicznemu. Tronrud Engineering, norweska firma inżynieryjna, również o tym wie. Wspólnie z nimi zrealizowaliśmy w pełni zautomatyzowany transport palet i kontenerów za pomocą automatycznych pojazdów MAXOLUTION® dla naszego wspólnego klienta końcowego - w specjalnych warunkach.
Wspólny projekt SEW-EURODRIVE i Tronrud Engineering
Zastosowanie: AGV do pomieszczeń czystych do transportu palet i pojemników w produkcji ogniw baterii litowo-jonowych.
Więcej informacji o naszym kliencie:
Tronrud Engineering opracowuje, produkuje i dostarcza rozwiązania z zakresu automatyki od ponad 40 lat.
Firma zatrudnia obecnie około 150 osób w zakładzie w Eggemoen i 50 w oddziale w Moss, na południe od Oslo.
Tło projektu:
Współpraca pomiędzy Tronrud Engineering i SEW-EURODRIVE MAXOLUTION® System Solutions istnieje już od dłuższego czasu: przed wdrożeniem produkcji seryjnej, system testowy AGV został zainstalowany w fabryce pilotażowej klienta końcowego jako dowód koncepcji. Po tym udanym projekcie testowym współpraca była kontynuowana.
Wdrożenie zautomatyzowanego pojazdu kierowanego (AGV) w złożonym środowisku z wysokimi wymaganiami dotyczącymi pomieszczeń czystych i licznymi interfejsami, np. śluzami powietrznymi, windami, przenośnikami ciągłymi, maszynami specjalnymi.
Instalacja testowego systemu AGV w pilotażowej fabryce klienta końcowego jako weryfikacja koncepcji produkcji seryjnej.
Po udanym teście: realizacja przepływu materiałów w nowej fabryce od podstaw za pomocą pojazdów AGV.
Innowacyjna automatyzacja dzięki systemom transportu bez kierowcy:
Klient końcowy, producent ogniw do akumulatorów litowo-jonowych, chciał zautomatyzować czynności nie przynoszące wartości dodanej za pomocą pojazdów sterowanych automatycznie (AGV), aby pracownicy mogli skupić się wyłącznie na zadaniach przynoszących wartość dodaną.
Pojazdy i inne systemy w pomieszczeniach czystych muszą spełniać wymagania opisane w normie ISO 14644-1 Klasa 6 (klasyfikacja pomieszczeń czystych).
Wykorzystanie znormalizowanego, interoperacyjnego interfejsu komunikacyjnego VDA 5050 między menedżerem floty a pojazdami.
Szczególne wyzwanie w fabryce akumulatorów:
Transfer między pojazdami w śluzach powietrznych wymaga precyzyjnego pozycjonowania i zaawansowanej technologii bezpieczeństwa. Ponadto należy pokonać różne poziomy (parter i antresola). W tym celu automatycznie sterowane pojazdy (AGV) wraz z ładunkiem są transportowane windą.
Różne trasy rozmieszczone w całym zakładzie zapewniają utrzymanie określonego przepływu materiałów. Zasadniczo istnieją dwa oddzielne obszary AGV: Podczas gdy pojazdy AGV w tak zwanej "szarej strefie" nie muszą spełniać żadnych specjalnych wymagań dotyczących czystości, pojazdy AGV w "białej strefie" podlegają zwiększonym wymaganiom zgodnie z klasą ISO 6. Aby uniknąć zanieczyszczenia krzyżowego, transfer ładunku odbywa się w specjalnych śluzach powietrznych.
Główną trasą jest połączenie magazynu centralnego z odpowiednimi obszarami produkcyjnymi (powlekanie, kalandrowanie, cięcie wzdłużne, układanie w stosy, montaż komórek) w celu dostarczenia im wymaganych materiałów. Ponadto inne materiały są transportowane z obszarów znajdujących się w pobliżu magazynu centralnego do obszaru produkcyjnego (pojemniki na baterie, materiały konserwacyjne). Typowe transportowane materiały to zwoje różnych folii metalowych, pojemniki na baterie, separatory itp.
W białym pomieszczeniu czystym materiały są transportowane do odpowiedniego miejsca użytkowania. Odbywa się to bezpośrednio lub pośrednio: jeśli materiał nie jest dostarczany bezpośrednio, przechodzi przez dalsze procesy przed dostawą, np. pobieranie/separowanie i pośrednie przechowywanie, od palet do indywidualnych małych nośników ładunku (KLT). Wiąże się to również z transferem z jednego AGV do drugiego. Ponadto pojazdy AGV są wykorzystywane do transportu palet z magazynu do "supermarketu", a także do montażu komórek.
W pierwszym etapie rozbudowy wykorzystywane są łącznie 42 pojazdy - 31 pojazdów do transportu palet i 11 pojazdów do transportu pojemników (KLT). Najdłuższy dystans do pokonania wynosi 345 metrów, w tym dwa przejazdy windą.
Klient końcowy otrzymuje niezawodne produkty i pojazdy od uznanego dostawcy o dziesięcioleciach sprawdzonej jakości przemysłowej.
Bezobsługowe ładowanie akumulatorów pojazdów dzięki MOVITRANS® bezstykowemu transferowi energii.
Szybka i łatwa konserwacja dzięki znormalizowanym i przemysłowym komponentom AGV z serii MAXOLUTION® modułowego systemu technologicznego SEW-EURODRIVE
Rozwiązanie do pomieszczeń czystych dzięki zgodności z wymaganiami ISO klasy 6
Proste, specyficzne dla projektu adaptacje menedżera floty - dzięki własnemu rozwiązaniu SEW-EURODRIVE opartemu na najnowszej technologii komunikacyjnej.
Niezawodny, precyzyjny i bezpieczny proces przenoszenia ładunku w śluzach powietrznych - dzięki innowacyjnej technologii nawigacji i bezpieczeństwa firmy SEW-EURODRIVE
Wspólna odpowiedzialność - podwójna korzyść dla klienta:
Tronrud Engineering i SEW-EURODRIVE dzielą się odpowiedzialnością:
SEW-EURODRIVE odpowiada za platformę FTF z systemu modułowego, a Tronrud za osprzęt do obsługi ładunków, a także interfejsy dostosowane do potrzeb klienta.
SEW-EURODRIVE odpowiada za integrację urządzenia do obsługi ładunku i dostarcza kompletny pojazd wraz z deklaracją zgodności.
Na miejscu obaj partnerzy zapewniają wsparcie podczas uruchamiania, aby wspólnie osiągnąć wymagania i cele. Europejska i światowa obecność dwóch firm partnerskich SEW-EURODRIVE i Tronrud Engineering zapewni również szybkie wsparcie na miejscu w przyszłości.
MAXOLUTION® oznacza innowacyjne, skalowalne i przyszłościowe rozwiązania systemowe w dziedzinie mobilnej i szynowej technologii transportu materiałów. My, w MAXOLUTION® System Solutions postrzegamy siebie jako dostawcę kompleksowych rozwiązań dla systemów transportu bez kierowcy - dlatego skupiamy się nie tylko na samych pojazdach, ale także na powiązanych usługach, od planowania i symulacji systemu po uruchomienie i zainstalowany serwis bazowy.
Podążając za przykładem naszego znanego na całym świecie systemu modułowego dla motoreduktorów i produktów elektronicznych, inżynieria pojazdów autonomicznych również opiera się na innowacyjnej, specjalnie opracowanej technologii i zestawie oprogramowania. Umożliwia nam to konfigurację poszczególnych pojazdów przy zachowaniu niskiego poziomu złożoności.
Komentarze naszych klientów
Skule E. Smørgrav - dyrektor generalny Tronrud Engineering
"Dla Tronrud Engineering ten projekt jest bardzo szczególny, zarówno pod względem strategicznym, jak i technicznym. Ponieważ branża produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych i zielona transformacja to dopiero rozwijający się biznes, rozwiązania spełniające wszystkie wymagania techniczne nie były łatwo dostępne na rynku. ... Wybraliśmy SEW-EURODRIVE przede wszystkim ze względu na ich doświadczenie, kompetencje i gotowość do pełnej integracji naszych technologii w jedną spójną jednostkę, która spełnia wszystkie wymagania klientów. Fakt, że są przyzwyczajeni do dostosowywania swoich pojazdów do szerokiej gamy zastosowań, a także ich zachęcające podejście do prowadzenia projektów pilotażowych i znajdowania rozwiązań wspólnie z partnerami, sprawiły, że wybór dla Tronrud był łatwy. Chciałbym również podkreślić znaczenie SEW-EURODRIVE Norwegia w tym zakresie jako kluczowego partnera, który upewnił się, że właściwe informacje dotarły do właściwych osób zarówno w SEW-EURODRIVE Niemcy, jak i w Tronrud Engineering".
Cato Horten - kierownik sprzedaży / starszy kierownik projektu w Tronrud Engineering
"W Tronrud zawsze szukamy wyzwań i był to dla nas nowy obszar. Jesteśmy zaznajomieni z przenośnikami, ale używanie ich w połączeniu z AGV było czymś zupełnie innym. ... Kluczową zaletą Tronrud jest to, że możemy przeprowadzić wewnętrzne testy w ciągu kilku dni, aby sprawdzić działanie, co jest dużą zaletą, ponieważ mamy całą produkcję we własnym zakresie. Przeniesienie 1000 kg z jednego AGV na inny AGV również stanowiło wyzwanie, ale dzięki kilku testom i współpracy znaleziono rozwiązanie. Tronrud Engineering wybrał SEW-EURODRIVE, ponieważ firma jest znana ze swojej jakości i wsparcia. Wzajemne zrozumienie i przejrzystość sprawiają, że wyzwania są łatwe do pokonania".
Pełne wywiady z naszymi klientami
Skule E. Smørgrav - CEO Tronrud Engineering
Skule Edvard Smørgrav, dyrektor generalny w Tronrud Engineering
1. Co czyni ten projekt wyjątkowym z technologicznego punktu widzenia?
"Dla Tronrud Engineering ten projekt jest bardzo wyjątkowy, zarówno pod względem strategicznym, jak i technicznym. Ponieważ branża produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych i zielona transformacja to dopiero rozwijający się biznes, rozwiązania spełniające wszystkie wymagania techniczne nie były łatwo dostępne na rynku. Wytrzymałość wymagana na wszystkich etapach tego projektu z technologicznego punktu widzenia wymagała od nas współpracy z dostawcą, który posiadał odpowiednie portfolio pojazdów, który był również zainteresowany i posiadał kompetencje do dalszego rozwoju pojazdów w celu spełnienia rygorystycznych wymagań w tej branży, takich jak duże obciążenia w środowisku pomieszczeń czystych. Istotne było również, aby nasz partner umożliwił pełną integrację techniczną między swoim pojazdem a naszymi niestandardowymi systemami obsługi materiałów zbudowanymi na tych pojazdach, a także płynną kontrolę zarówno pojazdów, jak i systemu obsługi materiałów".
2. Dlaczego wybrałeś MAXOLUTION® od SEW-EURODRIVE?
"Wybraliśmy SEW-EURODRIVE przede wszystkim ze względu na ich doświadczenie, kompetencje i chęć pełnej integracji naszych technologii w jedną spójną jednostkę, która spełnia wszystkie wymagania klientów. Fakt, że są przyzwyczajeni do dostosowywania swoich pojazdów do szerokiej gamy zastosowań, a także ich zachęcające podejście do prowadzenia projektów pilotażowych i znajdowania rozwiązań wspólnie z partnerami sprawiły, że wybór dla Tronrud Engineering był łatwy ".
3. Jakie były Twoje osobiste punkty kulminacyjne w projekcie i we współpracy?
"Dla mnie są dwa wyraźne punkty kulminacyjne w projekcie pomiędzy SEW-EURODRIVE i Tronrud Engineering. Pierwszym i najważniejszym było obserwowanie, jak inżynierowie i kierownicy projektów z Tronrud, inżynierowie, technicy i osoby odpowiedzialne za produkt z SEW-EURODRIVE Niemcy oraz zespół z SEW-EURODRIVE Norwegia bezbłędnie współpracowali, aby doprowadzić ten projekt do skutku. Jak w każdym projekcie, pojawiło się wiele wyzwań technicznych i organizacyjnych, ale nasze dwie firmy pracowały niestrudzenie, aby rozwiązać je wszystkie dzięki dobrej komunikacji i właściwemu nastawieniu wszystkich zaangażowanych osób. Drugim z nich było zobaczenie, jak pojazdy AGV działają w zakładzie klienta, wykonując swoją pracę z pojazdem i naszym systemem obsługi materiałów działającym bez zarzutu. Chciałbym również podkreślić znaczenie SEW-EURODRIVE Norwegia w tym zakresie jako kluczowego partnera, który upewnił się, że właściwe informacje dotarły do właściwych osób zarówno w SEW-EURODRIVE Niemcy, jak i w Tronrud Engineering".
Cato Horten, kierownik sprzedaży / starszy kierownik projektu w Tronrud Engineering
Cato Horten, kierownik sprzedaży / starszy kierownik projektu w Tronrud Engineering
1. Co jest szczególnego w tym projekcie z technologicznego punktu widzenia?
W Tronrud Engineering zawsze szukamy wyzwań, a to był dla nas nowy obszar. Jesteśmy zaznajomieni z systemami przenośników, ale używanie ich jako dodatku do pojazdów AGV było czymś zupełnie innym. Nasze podejście do nowych projektów jest zawsze takie, że jest to wykonalne, musimy tylko dowiedzieć się, jak to zrobić. Kiedy rozumiemy wymagania klienta i opieramy się na nich, aby zebrać odpowiedni zespół, nie trzeba długo czekać, aby zobaczyć ostateczne rozwiązanie. Kolejnym kluczowym czynnikiem w tym projekcie była norma ISO6. Na początku nie do końca rozumieliśmy wymagania, ale kiedy wszystko stało się jasne, było już łatwo. Kolejnym tematem był sam ładunek i sposób zabezpieczenia palety na przenośniku taśmowym. Jedną z kluczowych zalet Tronrud Engineering jest to, że możemy przeprowadzić wewnętrzne testy w ciągu kilku dni, aby sprawdzić działanie, co jest dużą zaletą, ponieważ całą produkcję prowadzimy we własnym zakresie. Przeniesienie 1000 kg z jednego AGV na inny AGV również stanowiło wyzwanie, ale dzięki kilku testom i współpracy znaleziono rozwiązanie.
2. Dlaczego wybrałeś MAXOLUTION® od SEW-EURODRIVE?
Firma Tronrud Engineering wybrała SEW-EURODRIVE, ponieważ jest ona znana ze swojej jakości i wsparcia. W innych projektach zawsze otrzymywaliśmy bezproblemowe i szybkie wsparcie. Kiedy rozpoczęliśmy ten projekt, od razu poczuliśmy, że możemy współpracować, rozumieć się nawzajem i dążyć do tego samego celu. W Tronrud Engineering zawsze mówiliśmy, że gdy masz kontrolę nad produktem, nie wypuszczaj go, zanim nie będzie to konieczne, i dlatego poprosiliśmy SEW-EURODRIVE o przetransportowanie w pełni załadowanego pojazdu AGV w naszych windach z jednego poziomu na drugi. Nigdy wcześniej tego nie robiliśmy, ale jest to możliwe, brzmiała odpowiedź SEW-EURODRIVE, a dziś widzimy, że działa to bardzo dobrze.
3. Co było dla Ciebie najważniejsze w projekcie i we współpracy?
Współpraca z niemiecką firmą na poziomie, który osiągnęliśmy w tym projekcie, jest dla nas nowością i myślę, że również dla SEW-EURODRIVE. Wzajemne zrozumienie i przejrzystość ułatwiają pokonywanie wyzwań pojawiających się w trakcie realizacji projektu. Na tym poziomie działalności istnieją poważne różnice między SEW-EURODRIVE i Tronrud Engineering, ale wszystko jest możliwe dzięki zrozumieniu i akceptacji. Widzimy również, że możliwość jeszcze ściślejszej współpracy w przyszłości jest czymś, co chcemy robić razem. Praca z pojazdami AGV na tym poziomie była nowością dla Tronrud Engineering i myślę, że SEW-EURODRIVE był nowy we współpracy z integratorem systemów. Bardzo to doceniliśmy.
SEW-EURODRIVE fleet manager MAXOLUTION® działa jako sterowanie AGVS i zapewnia zarządzanie zleceniami transportowymi, planowanie pojazdów i przetwarzanie zleceń podróży. W tym celu menedżer floty wykorzystuje znormalizowany interfejs do komunikacji FTS "VDA5050".
Funkcje:
Zarządzanie zleceniami transportowymi do przyjmowania i priorytetyzacji zleceń transportowych z systemu nadrzędnego
Planowanie pojazdów w celu określenia najbardziej odpowiedniego pojazdu
Zarządzanie ruchem z uwzględnieniem wymiarów pojazdu
Zarządzanie energią w celu zapewnienia niezawodnego i wydajnego zasilania floty pojazdów
Zarządzanie trasami w celu obliczania możliwych kombinacji ścieżek i wyboru najbardziej optymalnej trasy.
Przyjazny interfejs użytkownika i łatwy dostęp przez przeglądarkę internetową
Pojazd platformowy z dołączonym i zintegrowanym przenośnikiem rolkowym
Wymiary: L = 1400 mm, W = 1200 mm, H = 600 mm
Wysokość przenoszenia przenośnika rolkowego: 500 mm
Maks. udźwig: 1000 kg (wraz z urządzeniem do obsługi ładunku)
Maks. prędkość: 1,5 m/s.
Podwozie: Dwukierunkowe
Dokładność pozycjonowania: +/- 2 do 10 mm
Kompleksowa technologia bezpieczeństwa dla całego pojazdu:
Kontrola sabotażu skanera bezpieczeństwa
Zintegrowany sterownik bezpieczeństwa do realizacji różnych funkcji bezpieczeństwa, takich jak przełączanie stref ochronnych w zależności od prędkości, bezpieczne wyłączanie momentu obrotowego, bezpieczna prędkość itp.
Pełna integracja urządzenia do obsługi ładunku z bezpieczeństwem pojazdu
Interfejs VDA 5050
Klasyfikacja pomieszczeń czystych ISO 14644-1 klasa 6
MOVITRANS® technologia punktowego ładowania indukcyjnego jako rozwiązanie do montażu powierzchniowego w połączeniu z akumulatorami litowo-jonowymi
Nawigacja laserowa SLAM w połączeniu z parkowaniem laserowym i precyzyjnym pozycjonowaniem za pomocą kodu macierzy danych, szczególnie w obszarach istotnych dla bezpieczeństwa: Przenoszenie ładunku między pojazdami
MOVITRANS® dla zautomatyzowanych systemów pojazdów kierowanych
System MOVITRANS® umożliwia bezdotykowe zasilanie energią zautomatyzowanych pojazdów. Zużycie energii nie ulega zużyciu, zarówno podczas postoju, jak i podczas jazdy po zasilanych energią torach.
Korzyści dla użytkownika:
Optymalna liczba pojazdów dzięki unikaniu przestojów (np. ładowanie podczas jazdy lub przenoszenia ładunku).
Prosta i zdecentralizowana instalacja
Możliwy montaż w podłodze lub na podłodze
Nie wymaga konserwacji
Odpowiedni do wrażliwych obszarów (np. pomieszczenia czyste, przemysł spożywczy)