Tradycyjnie w ruchu

Gdy w 1931 roku badeński urzędnik bankowy zakładał Süddeutsche Elektromotorenwerke, nikt się nie spodziewał, że rozwinie się z niej jedno z najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw zajmujących się techniką napędową. Zapraszamy Państwa do zapoznania się z historią naszego przedsiębiorstwa.

1931 1945 1948 1960 1965 1968 1971 1973 1975 1983 1987 1990 1994 1995 2003 2006 2008 2010 1950 1970
  • 1931

    Christian Pähr

    1931

    SEW - wysokowydajnościowe napędy od pierwszego dnia

    Christian Pähr, urzędnik bankowy, założył 13 czerwca 1931 roku w Bruchsal firmę Süddeutschen Elektromotorenwerke (SEW). W skład oferty nowo powstałej firmy wchodziły różne silniki elektryczne, motoreduktory, elektryczne piły taśmowe „Millicut”, strugarki „Simplitt”, elektryczne piły tarczowe „Circut” oraz silniki napędu ściernicy „Poliglitt”.

    Jednak założyciel nie dożył największego sukcesu swojej firmy. Christian Pähr zmarł cztery lata po założeniu przedsiębiorstwa w wieku 70 lat. Po jego śmierci kierownictwo przedsiębiorstwa przejęła wdowa po nim - Kunigunde Pähr - oraz ich córka Edeltraut.

    Załoga SEW w początkach istnienia firmy
    Obraz SEW

    Początki w czerni i bieli - załoga nowo założonej firmy SEW

    Budynek firmy SEW w latach trzydziestych dwudziestego wieku
    Obraz SEW

    Siedziba firmy - SEW na drodze do sukcesu

  • 1945

    W 1945 roku kierownictwo firmy obejmuje Ernst Blickle

    1945

    Wielka szansa przed wielkim strategiem

    Gdy 1 marca 1945 roku Bruchsal zostaje zbombardowane, większa część budynku SEW zostaje cudem ocalona.

    Koniec wojny rozpoczyna okres działalności wybitnej osobistości stojącej na czele młodej firmy SEW - Ernsta Blickle. W sierpniu 1945 roku urodzony w rejonie Jury Szwabskiej syn rolnika przejmuje kierownictwo w firmie swojej teściowej, Kunigundy Pähr.

    Do chwili przejęcia firmy były oficer nie miał praktycznie żadnej styczności z działalnością przedsiębiorstwa swoich teściów. Jednak Ernst Blickle w nadzwyczajnie szybkim tempie zdobywa fachową wiedzę techniczną i dzięki swej wizjonerskiej przedsiębiorczości zapewnia szybki rozwój SEW.

    Nienaruszony budynek SEW po bombardowaniu w marcu 1945 roku
    Obraz SEW

    Szczęśliwy traf sprawia, że budynek SEW nie zostaje zniszczony

  • 1948

    Motoreduktor w zastosowaniu około 1948 roku

    1948

    Duch przedsiębiorczości pośród zgliszcz

    Wiosną 1948 roku znaczna część Niemiec była zrujnowana. Jednak Ernst Blickle, który trzy lata wcześniej przejął kontrolę nad firmą SEW, myśli nie tylko o odbudowie. Chce się rozwijać. Hale fabryczne w Bruchsal już nie wystarczają, aby pokryć rosnące zapotrzebowanie na motoreduktory. Kładzie on więc w położonej w odległości 10 kilometrów miejscowości Graben kamień węgielny pod budowę fabryki o powierzchni 10 tysięcy metrów kwadratowych.

    Rozbudowując zakład Ernst Blickle w późniejszym czasie organizuje tam także pomieszczenia socjalne dla załogi oraz stanowiska warsztatowe do przyuczania.

    Spojrzenie na produkcję w latach czterdziestych
    Obraz SEW

    Brak zastoju w branży napędowej

    Widok z lotu ptaka na Graben-Neudorf około roku 1950

    Imponujący widok na nowy zakład z lotu ptaka

  • 1960

    Pierwszy zagraniczny oddział SEW-USOCOME, założony w roku 1960

    1960

    Pierwsze kroki za granicą

    W 1960 roku w biurach i na halach produkcyjnych SEW pracuje już około 600 pracowników w Graben i w Bruchsal. W przeciągu jednej dekady, od roku 1950 do 1960 obroty SEW z 1,4 miliona marek wzrosły do około 20 milionów marek.

    Bienvenue SEW USOCOME

    Oprócz podzielonego na północ, centrum i południe systemu dystrybucji w Niemczech, także pierwszy oddział zagraniczny firmy ma swój udział w jej spektakularnym rozwoju. Pod nazwą SEW USOCOME w roku 1960 otwarty zostaje pierwszy zagraniczny oddział w alzackim Hagenau.

  • 1965

    Modułowa koncepcja produktu jako podstawa systemu modułowego motoreduktorów SEW

    1965

    System modułowy, który składa się na motoreduktory

    W latach sześćdziesiątych nowe podejście biznesowe, marketing, zyskuje na popularności. Maksymą tej nauki jest konsekwentne ukierunkowywanie całego przedsiębiorstwa na potrzeby rynku. Podejście, które od dłuższego czasu nie było obce Ernstowi Blickle. A rynek potrzebował napędów spełniających specjalne wymagania przeróżnych branż i procesów produkcyjnych. Do tego czasu dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów kombinacje przekładni z silnikami były szalenie drogie.

    Rozwiązaniem była budowa modułowa - system modułowy przekładni i silników, łączonych ze sobą w sposób elastyczny i niedrogi.

    Ten system modułowy można było w optymalny sposób stosować w seryjnej produkcji przemysłowej nie płacąc wiele za jednostkowe rozwiązania. Co oznaczało, że należało organizować produkcję w sposób centralny w niewielu zakładach i przy założeniu wykorzystania dużej liczby jednostek.

    Wnętrze magazynu silników SEW około roku 1965
    Obraz SEW

    Wnętrze magazynu silników SEW około roku 1965

  • 1968

    SEW-EURODRIVE Szwecja Koniec lat sześćdziesiątych

    1968

    Urlop dla rozwoju

    Pomysł systemu modułowego był genialny. Chodziło jedynie o to, by zaprezentować go światu.

    Nowy Jork, Rio, Tokio? Nie. W roku 1968 roku swoje podwoje otworzył zakład montażowy w szwedzkim Jönköping. Rainer i Jürgen Blickle jeszcze dziś wspominają swój urlop na kempingu, podczas którego ich ojciec, Ernst Blickle, stwierdził, że dokładnie w tym miejscu, w Jönköping, chciałby otworzyć nowy oddział SEW.

    Jeszcze w tym samym roku cudotwórca europejskiej przedsiębiorczości wkracza do Włoch. Dwa małe pomieszczenia biurowe w Mediolanie i Bolonii zwiastują erę firmy SEW w Bella Italia.

    Śladami Scotland Yardu. Od roku 1969 SEW w pomieszczeniach biurowych przejętych po byłej jednostce policji w angielskiej miejscowości Normanton nie rozwiązuje wprawdzie zagadek kryminalnych, ale pracuje nad trudnymi zagadnieniami technologii napędowej.

  • 1971

    Włoski zakład SEW-EURODRIVE w Limbiate w roku 1969

    1971

    Welcome, Bienvenue i Benvenuto SEW-EURODRIVE

    W oficjalnym przedstawicielstwie SEW w Limbiante koło Mediolanu zaczyna brakować miejsca. Pomieszczenia biurowe i hala montażowa muszą zostać powiększone o półtora raza, aby móc nadążyć za rosnącym popytem.

    Przedstawicielstwa w całej Europie odnoszą sukces i rozrastają się. W związku z tym w roku 1971 Ernst Blickle daje wyraźny sygnał pozwalający mu pozbyć się łatki regionalnego, średniej wielkości przedsiębiorstwa: tworzy SEW-EURODRIVE.

    Narodziny nazwy SEW-EURODRIVE w roku 1971
    Obraz SEW

    SEW-EURODRIVE

  • 1973

    Prospekt silników firmy Obermoser z początku lat siedemdziesiątych

    1973

    Co stanowi jedność, razem się rozwija

    W roku 1973 regionalna prasa donosi: "Negocjacje powiodły się."

    SEW-EURODRIVE przejmuje swojego największego konkurenta lat powojennych, firmę Obermoser z Bruchsal. W bezpośrednim sąsiedztwie SEW ta specjalizująca się w produkcji motoreduktorów firma produkowała napędy bezpośrednie, ciche silniki do lodówek i przekładni walcowo-walcowo-ślimakowych. W zakładzie w bawarskim Miesbach firma Obermoser produkowała silniki elektryczne. Przedsiębiorstwo to jednakże jeszcze przed kryzysem naftowym i związaną z nim recesją w latach 1973/74 popadło w kłopoty. Po przejęciu firmy także plan produkcyjny Obermoser zostaje udoskonalony i rozdzielony na trzy lokalizacje SEW - Haguenau, Graben i Bruchsal.

    Zdrowy wzrost, także w trudnych czasach

    Przejęcie Obermoser AG wzmacnia pozycję SEW-EURODRIVE w coraz bardziej globalnej konkurencji.

  • 1975

    Ekspansja SEW-EURODRIVE do Ameryki Południowej - nowy zakład w Brazylii

    1975

    Światowe napędy z pionierskim duchem.

    Międzynarodowa ekspansja firmy postępuje. Od półkuli południowej rozpoczyna się w roku 1975 podbój Ameryki. W Guarulhos w strefie przemysłowej Sao Paulo działalność rozpoczyna SEW DO BRASIL Motores-Redutores LTDA. W roku 1977 Rainer Blickle przeprowadza się do Brazylii. Na miejscu rozbudowuje fabrykę i po krótkim czasie przejmuje też kierownictwo.

  • 1983

    Zakład SEW-EURODRIVE w Lyman, Stany Zjednoczone

    1983

    Synowie ojcami założycielami

    W 1983 roku, sześć lat po uruchomieniu zakładu w Brazylii, SEW-EURODRIVE przekracza granicę Stanów Zjednoczonych. W Lyman w Południowej Karolinie podpisano akt założycielski amerykańskiej spółki SEW-EURODRIVE INC.

  • 1987

    Ernst Blickle zostaje odznaczony Niemieckim Krzyżem Zasługi

    1987

    Koniec pewnej ery i kontynuacja historii sukcesu

    Przez ponad czterdzieści lat Ernst Blickle z małej firmy rodzinnej z Bruchsal stworzył światowego gracza na rynku: SEW-EURODRIVE.

    Śmierć Ernsta Blickle w lipcu 1986 roku kończy również pewną erę niemieckiej przedsiębiorczości. Erę wizjonerów lat powojennych, którzy wzięli niemiecką gospodarkę w swoje ręce i podnieśli ją ze zgliszczy.

    Dziedzictwo historii sukcesu. Śmierć wielkiego pioniera przedsiębiorczości pozostawia za sobą pustkę, którą trzeba wypełnić. Temu wyzwaniu sprostać pragną Rainer i Jürgen Blickle, którzy w roku 1987 jako zarząd grupy SEW-EURODRIVE przejmują dowodzenie. Przez ostatnich dziesięć lat Rainer Blickle kierował SEW-EURODRIVE w Brazylii. Jego brat Jürgen był natomiast odpowiedzialny za oddziały SEW w Kanadzie.

    Rainer Blickle
    Obraz SEW
    Rainer Blickle

    Rainer Blickle

    Jürgen Blickle
    Obraz SEW
    Jürgen Blickle

    Jürgen Blickle

  • 1990

    SEW-EUROCOME S.A. w Forbach, spółka córka SEW-USOCOME

    1990

    Śladami ojca do nowych rozwiązań

    Jaki ojciec, taki syn lub - jak w naszym przypadku - synowie. Również Rainer i Jürgen Blickle dzięki swoim pomysłom oraz perspektywicznemu myśleniu rozwijają dalej przedsiębiorstwo.

    Przykładem takiego myślenia jest nabycie większościowego pakietu udziałów w spółce Pfeffer & Partner Getriebebau GmbH w roku 1990. Innym przykładem utrzymującego się wzrostu przedsiębiorstwa jest założenie w roku 1992 firmy SEW-EUROCOME S.A., spółki zależnej SEW-USOCOME w Forbach na wschodzie Francji.

  • 1994

    Motoreduktory kątowe Spiroplan®

    1994

    Napędy dla innowacji - innowacyjność nowych napędów

    Ewolucja ze stalowym zazębieniem - serią motoreduktorów serii SPIROPLAN® SEW-EURODRIVE w roku 1994 kolejny raz udowadnia swoją innowacyjność. Zaprezentowane zazębienie w kombinacji materiałów stal-stal o specjalnym typie zazębienia kół zębatych na potrzeby motoreduktorów z przekładnią kątową wywołuje sensację i wzbudza zachwyt.

    W roku 1994 SEW-EURODRIVE zdobywa kolejny kontynent. Chińskie miasto portowe Tianjin wraz z nową utworzoną spółką zależną SEW-EURODRIVE Co, Ltd. staje się centralnym punktem działań w Państwie Środka. Kolejnym miastem SEW na mapie świata staje się stolica Finlandii, Helsinki. Nabycie udziałów w firmie Santasalo Ltd. umacnia ekspansję firmy w Europie.

    Założenie SEW-EURODRIVE Co, Ltd. w Tianjin, w Chinach
    Obraz SEW

    SEW-EURODRIVE w Państwie Środka

  • 1995

    Przekładnie siedmiostopniowe, wprowadzone na rynek w 1995 roku

    1995

    Pionierski wkład w przyszły rozwój układów napędowych

    Wprowadzenie na rynek prekursorskiej serii przekładni siedmiostopniowych spotyka się z takim samym zainteresowaniem, jak premiera motoreduktorów kątowych SPIROPLAN® rok wcześniej.

    Rok 1995 jest także rokiem nowego ustrukturyzowania grupy SEW. Powstają spółki holdingowe w Rotterdamie i spółka udziałowa w Bruchsal. Firma notuje ciągły rozwój, którego szczytowym momentem staje się budowa i uruchomienie fabryki podzespołów elektronicznych w Bruchsal w roku 1999. Rok później staje ona na najwyższym stopniu podium w konkursie „Najlepsza fabryka roku 2000”.

    Elektronika doskonała
    Obraz SEW

    Elektronika doskonała

  • 2003

    Ernst-Blickle-Innovations-Center (EBIC)

    2003

    Milenium, Miliard, Pracownik

    Nowe tysiąclecie zaczyna się dla SEW-EURODRIVE równie dobrze, jak skończyło się poprzednie. W roku 2003 po raz pierwszy obrót firmy przekracza granicę miliarda euro. W tym samym roku swoje podwoje otwiera w Bruchsal centrum Ernst-Blickle-Innovation-Center, w skrócie EBIC. Ta futurystyczna budowla ze szkła z laboratoriami badawczymi i testowymi staje się centralnym ośrodkiem prac badawczych i rozwojowych SEW-EURODRIVE. Budowla ta jest ukłonem w stronę ukierunkowanego na przyszłość prowadzenia firmy przez Ernsta Blickle i obejmuje 400 nowych miejsc pracy.

    W roku 2004 kończy się kolejny etap budowy i w Graben Neudorf otwarte zostaje centrum Service Competence Center Mitte. Przy okazji otwarcia centrum SEW-EURODRIVE prezentuje także Complete Drive Service, w skrócie CDS®. Doskonały modułowy system usług, który zapewnia naszym klientom obsługę serwisową dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb.

    System modułowy usług serwisowych CDS® Complete Drive-Service
    Obraz SEW

    System modułowy usług serwisowych CDS® Complete Drive-Service

  • 2006

    Jubileusz 75-lecia w roku 2006

    2006

    75 lat układów napędowych

    Królewski mariaż wymaga również królewskich uroczystości. Dlatego też 20 maja 2006 roku na dziedzińcu zamku w Bruchsal wzniesiono toast z okazji 75 jubileuszu firmy SEW. Bilans na dzień dzisiejszy: 11 zakładów produkcyjnych i 58 montażowych oraz oddziały i przedstawicielstwa w 44 krajach.

    Piękne wspomnienia i wspaniałe perspektywy

    Podczas gdy niektórzy pogrążają się jeszcze w nostalgii, w SEW-EURODRIVE myślimy już o przyszłości - w DriveAcademy®, centralnym ośrodku szkoleniowym SEW-EURODRIVE dla klientów, pracowników oraz kolejnego pokolenia wykwalifikowanych kadr. Do dnia dzisiejszego pomieszczenia szkoleniowe DriveAcademy® w Bruchsal, Garbsen, Meerane i Langenfeld są popularnymi ośrodkami dokształcania.

    DriveAcademy® w Bruchsal
    Obraz SEW

    DriveAcademy® w Bruchsal

  • 2008

    Przekładnie przemysłowe serii X

    2008

    Fundament nowej serii przekładni przemysłowych

    W roku 2008 rozpoczyna się budowa prekursorskiej fabryki przekładni przemysłowych w Bruchsal. Nowy zakład przystosowany jest do produkcji przekładni planetarnych serii P oraz nowych przekładni przemysłowych serii X. Przekładnie walcowe oraz walcowo-stożkowe serii X uzupełniają ofertę SEW-EURODRIVE odpowiadając na światowe zapotrzebowanie na wytrzymałe duże przekładnie o wysokich momentach obrotowych w zakresie techniki transportowej materiałów sypkich oraz drobnych.

  • 2010

    Zakład produkcyjny dużych przekładni w Bruchsal

    2010

    Duże przekładnie - wielka przyszłość

    Otwarcie zakładu produkcyjnego dużych przekładni w Bruchsal. Największy swego czasu plac budowy w Badenii-Wirtembergii przekształcił się w przeciągu niespełna dwóch lat w imponujący krajobraz fabryczny.

    Właściciel i dyrektor zarządzający SEW-EURODRIVE Rainer Blickle i premier Badenii-Wirtembergii, Stefan Mappus, wspólnie otwierają nowy zakład. Jest to znak do rozpoczęcia produkcji dużych przekładni do zastosowania w portach, kopalniach oraz cementowniach.

    Ten wart 100 milionów euro projekt rozpościera się na zabudowanej przestrzeni 60000 metrów kwadratowych i stawia wysokie wymagania także odnośnie do zrównoważonego rozwoju: uzysk energii z zamontowanych na dachu fabryki instalacji fotowoltaicznych wynosi około 145,000 kWh.

    Zakład produkcyjny dużych przekładni w Bruchsal
    Obraz SEW

    Zakład produkcyjny dużych przekładni w Bruchsal