Odkryj, co napędza naszą przyszłość

Od 1931 roku napędzamy świat i tworzymy przyszłość

Na początku historii SEW (z niem. Süddeutsche Elektromotorenwerke) były cztery osoby: pomysłowy konstruktor, odważne małżeństwo przedsiębiorców oraz ich córka. W ciągu kolejnych dekad poszły za nimi tysiące ludzi. To właśnie dzięki nim SEW jest dziś jednym z wiodących dostawców techniki napędowej i automatyzacji na świecie. Dowiedz się więcej o ludziach, którzy tworzą technologię, oraz o ich wizji przyszłości w ciągłym ruchu.

>

Mistrz precyzyjnej mechaniki, który zdobył wiedzę o silnikach elektrycznych w Stanach Zjednoczonych, otwiera w 1913 roku niewielki zakład naprawczy w Bruchsal. To właśnie tam powstaje spółka Albert Obermoser AG, która w trudnych latach powojennych popada w problemy finansowe. Obermoser zmuszony jest sprzedać firmę koncernowi przemysłowemu, który również zaczyna mieć trudności. Bank widzi jednak potencjał rozwojowy Albert Obermoser AG i planuje przeprowadzenie restrukturyzacji. W tym czasie Obermoser nie jest już częścią tej spółki – kontynuuje działalność gospodarczą w ramach nowej firmy - Albert Obermoser KG.

>

W 1927 roku bankowiec Christian Pähr otrzymuje zadanie restrukturyzacji spółki Albert Obermoser AG. Gdy Albert Obermoser wycofuje się z firmy i zakłada równolegle Albert Obermoser KG, Christian Pähr kontynuuje działalność pierwotnej spółki. 13 czerwca 1931 roku przejmuje prawa produkcyjne i zakłada własne przedsiębiorstwo pod nazwą Süddeutsche Elektromotorenwerke. Zaledwie cztery lata później, w 1935 roku, umiera w wieku 70 lat.

13 czerwca 1931 roku - początek SEW

Mimo przełomowej technologii, Albert Obermoser AG popada w trudności finansowe w wyniku światowego kryzysu gospodarczego z 1929 roku. Z majątku upadłej spółki bankowiec Christian Pähr zakłada 13 czerwca 1931 roku firmę Süddeutsche Elektromotorenwerke - SEW. Na zdjęciu zespół pracowników: wkrótce po założeniu firmy liczba zatrudnionych rośnie do 35 osób.

Zgodne z duchem czasu: nazwa i logo nowego przedsiębiorstwa

Choć firma powstała w najmniej sprzyjającym momencie, to mimo wszystko przetrwała światowy kryzys gospodarczy i zaczęła się rozwijać. Dyrektor Christian Pähr zarabiał 441 marek Rzeszy miesięcznie, a wynagrodzenia pracowników wynosiły od 24 do 199 marek.

>

Córka założyciela SEW, po jego przedwczesnej śmierci, wspiera swoją matkę w prowadzeniu firmy jako prokurent. W 1942 roku wychodzi za mąż za oficera Ernsta Blickle.

>

Po krótkiej niewoli wojennej Ernst Blickle wraca do Bruchsal. Gdy w 1945 roku zmarła jego teściowa, przejmuje kierownictwo nad firmą SEW. Jako wizjoner szybko dostrzegł potencjał techniki i zdobył specjalistyczną wiedzę – obie te rzeczy konsekwentnie wykorzystywał, by rozwijać przedsiębiorstwo.

>

Po śmierci ojca Rainer Blickle, który wcześniej działał i mieszkał w Brazylii jako przedstawiciel SEW, wraca do rodzinnego miasta. Jako współwłaściciel i dyrektor zarządzający koncentruje się przede wszystkim na rynkach i spółkach zależnych zlokalizowanych w Indiach, Ameryce Południowej i Europie. W odróżnieniu od wielu firm tamtego czasu, pozostaje wierny pierwszemu niemieckiemu zakładowi oraz siedzibie głównej w Bruchsal, gdzie stopniowo inwestuje w nowe budynki i hale produkcyjne. Do momentu jego odejścia z zarządu w 2013 roku powstały m.in. pierwsza linia produkcji elektroniki, Ernst-Blickle-Innovation-Center (EBIC), DriveAcademy®, zakład produkcji dużych przekładni oraz wiele innych fabryk na całym świecie. 3 marca 2021 roku Rainer Blickle umiera w wieku 73 lat.

>

Już od ponad dziesięciu lat Jürgen Blickle z powodzeniem kieruje firmą jako jej jedyny prezes zarządu. Smutek i uroczyste chwile często idą w parze – po śmierci brata Rainera na początku marca 2021 roku, latem tego roku miały miejsce dwa ważne jubileusze, które zasługiwały na szczególne upamiętnienie - 70. urodziny Jürgena Blickle oraz 90-lecie SEW‑EURODRIVE. W duchu rodzinnej tradycji Jürgen Blickle również opowiada się za kontynuacją działalności w Niemczech. Dowodem na to są m.in. nowe hale produkcyjne Süd i Nord w Graben-Neudorf, nowoczesna linia montażu elektroniki, duże parkingi dla pracowników w Bruchsal i Graben-Neudorf, zakładowy żłobek, centrum infrastruktury oraz kolejne inwestycje będące w trakcie budowy lub planowania.

Na początku lat 20-tych w halach fabrycznych dominowały napędy z pasem transmisyjnym. W efekcie było tam nie tylko bardzo głośno, ale też występowało ryzyko zranienia, nie mówiąc już o wysokim zapotrzebowaniu na energię. Przełomowy i opatentowany w 1928 roku wynalazek Alberta Obermosera dostarczył wreszcie alternatywę dla pasów napędowych. Jednostka napędowa, nazywana przez Obermosera „silnikiem z przekładnią odboczkową”, łączyła silnik z przekładnią walcową. Korzyści? Rozwiązanie jest kompaktowe i nie zajmuje wiele miejsca, jest znacznie cichsze i bardziej precyzyjne, a oprócz tego oszczędza energię.

W połowie lat 60. SEW‑EURODRIVE dokonuje przełomu w dziedzinie techniki napędowej – opracowuje modułowy system motoreduktorów, który do dziś pozostaje kluczowym elementem jej przewagi technologicznej. Jest to przejrzysty zestaw standardowych części i grup komponentów, tworzący elastyczną bazę dla niemal nieograniczonej liczby kombinacji – zgodnych z indywidualnymi wymaganiami klienta. Szybki montaż i krótkie czasy dostawy zapewniają SEW‑EURODRIVE istotną przewagę konkurencyjną.

W 1973 roku SEW‑EURODRIVE przejmuje firmę Albert Obermoser KG, rozszerzając w ten sposób swoje portfolio produktowe o nowe silniki, warianty konstrukcyjne oraz odpowiednie akcesoria. Wśród nowych rozwiązań znalazły się m.in. motoreduktory z przekładnią pasową i cierną o regulowanej prędkości, sprzęgła, silniki z hamulcem, silniki prądu stałego, prostowniki oraz dodatkowe komponenty elektryczne.

Na targach HANNOVER MESSE w 1977 roku firma prezentuje kolejny przełomowy wynalazek: przekładnię równoległoosiową, która dzięki wysokiej sprawności umożliwia pracę przy większej mocy, a przy tym działa znacznie ciszej niż dotychczas stosowane typy przekładni.

Na początku lat 80. komputery osobiste zaczynają podbijać biura inżynierów i konstruktorów. Wraz z boomem na systemy CAD projektowanie napędów staje się znacznie łatwiejsze i szybsze. W latach 80. elektronika trafia nie tylko do biur, lecz także do techniki napędowej, zapowiadając nadejście automatyzacji przemysłowej. Także w SEW‑EURODRIVE motoreduktory zaczynają być sterowane za pomocą falowników. Niedługo później pojawiają się pierwsze układy sterowania elektronicznego.

Ernst Blickle postanowił, że elektronika napędowa nie będzie kupowana, ale rozwijana i produkowana w SEW-EURODRIVE. W 1991 roku zapada decyzja o uruchomieniu w Bruchsal nowego zakładu zajmującego się produkcją elektroniki. W kolejnych latach firma opracowuje kompleksową koncepcję rozwoju, która wyznacza nowe standardy w dziedzinie techniki napędowej. Jej częścią są również przekładnie o zredukowanym luzie oraz silniki serwo, które od lat 90. poszerzają ofertę produktową SEW.

Od napędu decentralnego MOVIMOT® blisko już do pierwszej jednostki napędowej, która łączy w jednej obudowie przekładnię i falownik. Wraz z prezentacją MOVIGEAR® na targach HANNOVER MESSE, od 2005 roku mechatronika na dobre wkracza do techniki napędowej. W 2011 roku, na bazie rozwiązania MOVIGEAR®, do oferty dołącza silnik elektroniczny – zintegrowana jednostka składająca się z silnika i falownika.

Dwa lata po premierze MOVIGEAR® SEW‑EURODRIVE zaprezentowała własną, przełomową platformę przekładni przemysłowych opartą na swoim sprawdzonym systemie modułowym. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na tego typu przekładnie, w Bruchsal powstaje nowy zakład produkcyjny wyspecjalizowany w dużych przekładniach.

Również dziś sprawdzona zasada systemu modułowego SEW‑EURODRIVE okazuje się rozwiązaniem przyszłościowym. Dzięki rozwiązaniu MOVI-C® firmie udaje się dokonać zmiany generacyjnej. MOVI‑C® to nie tylko precyzyjne dopasowanie techniki napędowej, falowników i techniki sterowania, ale także integracja oprogramowania inżynierskiego z gotowymi modułami oprogramowania. Wkrótce okazuje się, że moce produkcyjne pierwszego zakładu elektroniki, uruchomionego w 1999 roku, nie są już wystarczające. W 2017 roku w Bruchsal rozpoczyna się budowa nowego obiektu – konieczny krok w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie.

Aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby takich aplikacji jak suszarki bębnowe czy prasy do płyt wiórowych, SEW‑EURODRIVE opracowuje nową platformę przekładni przemysłowych – opartą na serii P i innych sprawdzonych komponentach. Szczególnie kompaktowa konstrukcja współosiowej przekładni planetarnej umożliwia nie tylko uzyskanie wysokich prędkości obrotowych, lecz także oferuje niespotykaną dotąd na rynku wydajność i graniczną moc cieplną przy minimalnych wymiarach urządzenia.

Motoreduktor

Przekrój motoreduktora z lat 60. XX wieku. W zależności od wymagań może być łączony z różnymi typami przekładni. Przesuń suwak, aby zajrzeć do wnętrza motoreduktora.

Fabryka przyszłości jest inteligentna i smart – innowacyjne systemy transportowe i wspomagające

Systemy transportowe i wspomagające są mobilne i skalowalne, autonomiczne lub prowadzone po wyznaczonym torze – komponenty kompleksowego rozwiązania systemowego naszej marki MAXOLUTION®, stworzonego z myślą o Lean Smart Factory XXI wieku. Innowacyjna technologia sprzętowa i oprogramowanie – oparte na naszym sprawdzonym systemie modułowym.

Jakie innowacje będą nas napędzać jutro?

W Ernst-Blickle-Innovation-Center ponad 550 osób z całego świata prowadzi badania i prace rozwojowe. Ich wspólny cel to opracowywanie nowych pomysłów, produktów i technologii dla przyszłości techniki napędowej i automatyzacji napędów.