Maksymalne wykorzystanie określonego wkładu - o to właśnie chodzi w dyrektywie w sprawie ekoprojektu. Temat ten nie jest nowy w całej UE, a jego znaczenie w obliczu zmian klimatycznych i ograniczonych zasobów jest tym większe. Stwierdzenie to jest również jasne w całkowicie zmienionym rozporządzeniu w sprawie ekoprojektu (UE) 2019/1781, które opiera się na dyrektywie w sprawie ekoprojektu 2009/125/WE. Od 1 lipca 2021 r. ma to zauważalny wpływ na wyposażenie maszyn i instalacji.
Zdajemy sobie sprawę z faktu, że wiążące się z ekoprojektami zmiany czy nowe konstrukcje kosztują dużo czasu i pieniędzy. Wiemy też, że wszystkie wysiłki w tym zakresie mają pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo. Poniżej zestawiliśmy dla Państwa najważniejsze informacje na temat założeń przyszłych ekoprojektów oraz roli SEW-EURODRIVE w tym procesie.
Nie chcemy jednak wchodzić w szczegóły rozporządzeń prawnych, a skupić się na tym, co należy zrobić oraz pokazać, jakie wynikają z tego długofalowe zalety dla konstruktorów maszyn i urządzeń, jak również dla samych użytkowników. Mając to na uwadze, wolimy skoncentrować się na doradztwie polegającym na dopasowaniu Państwa rozwiązań techniki napędowej do nowych wymagań oraz zapewnić wsparcie przy zastosowaniu naszych kompleksowych narzędzi konfiguracyjnych.
Najważniejszą nowością rozporządzenia ws. ekoprojektów jest to, że uwaga skupiona została nie tylko na standardowych silnikach asynchronicznych z wirnikiem klatkowym, ale również na falownikach. Poza tym wprowadzono wymagania dla dodatkowych klas silników, które dotychczas nie były objęte rozporządzeniem UE. Dotyczy to co do zasady silników o mocy poniżej 0,75 kW, silników z hamulcem oraz napędów w wersji przeciwwybuchowej, które na terenie Europy nie były wcześniej objęte regulacjami rozporządzenia.
Właściwie dopiero szersze spojrzenie i objęcie regulacjami falowników pozwala nowemu rozporządzeniu ws. ekoprojektów na lepszą i wiarygodną ocenę wydajności konstrukcji całych osi napędowych. W przeszłości krytycy rozporządzenia słusznie wskazywali, że wydajność energetyczna rozpatrywana na płaszczyźnie komponentów nigdy nie będzie dobrą podstawą do tworzenia zoptymalizowanych układów. Dlatego też nowe opracowanie rozporządzenia od połowy 2021 roku skupia się na wydajności energetycznej falowników w aplikacjach regulowanych prędkością obrotową.
Już teraz portfolio produktowe SEW oferuje pasujące rozwiązania napędowe. Do aktualnych rozwiązań, na potrzeby których dotychczas wybierane były silniki w wersji DRS.., jako produkt zastępczy do niewielkich mocy od 0,12 kW lub jako silniki hamujące najlepiej nadają się nasze silniki serii DRN.. w klasie wydajności IE3. Przewyższają one wymaganą w Europie klasę IE2 w zakresie mocy do 0,75 kW. Produktem zastępczym dla napędów w wersji przeciwwybuchowej wyposażonych w silniki EDRS.. lub EDRE.. są nasze silniki EDRN.. spełniające klasę wydajności IE3 zapewniając równocześnie zgodność z dyrektywą ATEX 2014/34/UE.
Na potrzeby eksploatacji z falownikiem w zakresie od 0,12 kW do 1000 kW najlepiej nadają się nasze energooszczędne silniki DRN.. wraz z falownikami MOVIMOT® spełniające wymagane wytyczne dotyczące wydajności. Również falowniki do montażu w szafach sterowniczych serii MOVITRAC®, MOVIDRIVE® oraz falowniki z modułowego systemu automatyki MOVI-C® przewyższają wymagania dotyczące zużycia energii oraz wydajności wynikające z rozporządzenia UE i reprezentują klasę energooszczędności IE2.
Od dnia 1 lipca 2021 roku również 8-polowe trójfazowe silniki asynchroniczne znajdują się na liście produktów objętych regulacjami na terenie Europy. 8-polowe silniki DRN.. o mocy między 0,12 a 2,2 kW spełniają obowiązujące w Europie wymagania i równocześnie zapewniają optymalizację montowanych do nich przekładni pod kątem wielkości, przełożenia redukującego oraz wykonania w porównaniu do wariantu z 4-polowymi silnikami trójfazowymi. Od 1 lipca 2023 roku jednofazowe silniki asynchroniczne o mocy od 0,12 kW muszą zachować zgodność z wymogami klasy IE2, a trójfazowe silniki asynchroniczne o mocy między 75 a 200 kW założenia klasy IE4. Silniki z hamulcem i silniki w wersji przeciwwybuchowej są wyłączone i muszą spełniać wymagania klasy IE3.
Regulacje nowego rozporządzenia dają możliwość zastąpienia zastosowanych w maszynach i urządzeniach silników przez identyczne silniki. Wspomniana regulacja dotycząca produktów zastępczych jest nowa, dotyczy silników i obowiązuje do 1 lipca 2029 roku, obejmując silniki sprzedane do dnia 01.07.2021 roku względnie przed dniem 01.07.2023 roku, które podlegają zaostrzonym wymaganiom w zakresie ekoprojektów.
Aby uprościć wprowadzenie zmian, nasze produkty oraz narzędzia podlegają nieustannemu rozwojowi. Dzięki temu jak zawsze mogą Państwo skorzystać z naszego konfiguratora produktu online i wybrać określony napęd, który uwzględnia nowe wymagania i wyjątki.
Jako pierwsze źródło informacji na temat światowych przepisów dotyczących efektywności energetycznej, nasz przewodnik IE jest dostępny w pomocy online. W tym samym miejscu można również znaleźć przewodnik dotyczący wymiany oraz kalkulator oszczędności energii.
W ten sposób ułatwiamy przejście na produkty zgodne z nowymi przepisami UE. W razie jakichkolwiek dalszych pytań lub wątpliwości, nasz dział sprzedaży z przyjemnością pomoże w każdej chwili - wsparcie jest na wyciągnięcie ręki. Wsparcie techniczne jest na wyciągnięcie ręki.
Modułowy samouczek wideo wyjaśnia najważniejsze wymagania dyrektywy w sprawie ekoprojektu dla silników i przetwornic częstotliwości w Europejskim Obszarze Gospodarczym, która obowiązuje od 1 lipca 2021 roku. Przedstawiono również wynikające z niej istotne zmiany dla produktów SEW-EURODRIVE i ich zastosowań.