Krótki projekt
Waga i długość ramy silnika zostały zredukowane dzięki specjalnej konstrukcji
Duża różnorodność opcji
Umożliwia niestandardowe kombinacje silników i hamulców
Jednostka diagnostyczna monitorowania funkcji i zużycia (opcjonalna)
Dzięki bezdotykowemu, ciągłemu dostarczaniu informacji o działaniu i zużyciu każdego pojedynczego hamulca
Bezpieczeństwo funkcjonalne (opcjonalnie)
Z certyfikatem zgodności z normą EN ISO 13849-1. W obszarze technologii eventowej spełnione są wymagania normy DIN 56950-1.
Nasz hamulec mechaniczny to elektromagnetyczny hamulec tarczowy zasilany prądem stałym, który jest zwalniany elektrycznie i uruchamiany siłą sprężyny. Hamulec jest uruchamiany po przerwaniu zasilania napięciem. Spełnia on podstawowe wymogi bezpieczeństwa.
Hamulec może być również zwalniany mechanicznie, jeśli jest wyposażony w ręczny zwalniacz hamulca. Zwalnianie mechaniczne jest włączane za pomocą dźwigni ręcznej, która resetuje się automatycznie lub regulowanej śruby nastawczej. Hamulec jest sterowany za pomocą sterownika hamulca, który jest zainstalowany w skrzynce zaciskowej silnika lub w szafie sterowniczej.
Różnorodność naszej modułowej konstrukcji hamulca oznacza, że można wybrać do 3 różnych rozmiarów hamulca do instalacji na wymaganym silniku. Co więcej, moment hamowania można również zmieniać za pomocą różnych pakietów sprężyn. Wynikająca z tego różnorodność momentów hamowania zapewnia również, że rozwiązanie spełnia wymagania użytkownika.
Z naszego systemu hamulców modułowych można również wybrać hamulce o klasie bezpieczeństwa zgodne z normą EN ISO 13849-1, które są specjalnie dostosowane do wymagań w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Wzmacniają one bezpieczny układ hamulcowy, umożliwiając wdrożenie funkcji bezpieczeństwa "bezpieczne uruchomienie hamulca" i "bezpieczne zatrzymanie hamulca" w oparciu o wymagany poziom wydajności.
Nasz modułowy system hamulcowy obejmuje również hamulce o klasie bezpieczeństwa, które mogą być używane do pracy poziomej do PL d i pionowej do PL c zgodnie z normą EN ISO 13849-1.
Popularnym rozwiązaniem do wdrażania bezpiecznych układów hamulcowych w środowiskach przemysłowych lub w zastosowaniach związanych z technologią eventową jest zastosowanie 2 równoległych silników z indywidualnymi hamulcami - rozwiązanie bezpieczne, ale niezbyt kompaktowe i nieefektywne kosztowo.
Dzięki najnowocześniejszym podwójnym hamulcom BF../BT.., SEW-EURODRIVE umożliwia wdrożenie bezpiecznego układu hamulcowego z 2 indywidualnymi hamulcami na jednym napędzie. Obie te konstrukcje podwójnych hamulców osiągają maksymalny poziom wydajności e (PL e) w systemach przemysłowych i zastosowaniach związanych z technologią eventową (na przykład w teatrach).
Zalety podwójnego hamulca: Mniej miejsca na instalację, mniej prac instalacyjnych, a tym samym niższe koszty. Uzupełniając bezpieczny układ hamulcowy, zapewniają zupełnie nowe możliwości dla człowieka i maszyny w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Naszą serię silników DR.. można połączyć z idealnym hamulcem BE..., aby spełnić wymagania dotyczące momentu hamowania lub pracy hamowania. Co więcej, hamulce montowane na silnikach większych niż rozmiar 90 mają dodatkową specjalną cechę. Sam hamulec jest zamontowany na płytce ciernej, którą wystarczy przymocować do osłony końcowej. Pozwala to na wymianę jednostki na większy lub mniejszy hamulec bez konieczności otwierania, demontażu lub wymiany silnika.
Nasze hamulce mogą być również zwalniane mechanicznie, gdy są wyposażone w ręczny zwalniacz hamulca. Dostępne są dwie opcje ręcznego zwalniania hamulca:
W zależności od wymagań i warunków pracy można wybierać spośród szeregu sterowników hamulców do sterowania hamulcami tarczowymi za pomocą cewki DC. Wszystkie sterowniki hamulców są standardowo wyposażone w warystory chroniące przed przepięciami.
Sterowniki hamulca są instalowane bezpośrednio w skrzynce zaciskowej silnika lub w szafie sterowniczej. W przypadku silników klasy termicznej 180 (H) i silników przeciwwybuchowych (z wyjątkiem kategorii /3D), system sterowania musi być zainstalowany w szafie sterowniczej. Różne obudowy prostowników hamulca mają różne kolory (= kod koloru), aby ułatwić ich rozróżnienie.
Napięcie zasilania hamulców z przyłączem AC jest dostarczane oddzielnie lub pobierane z układu zasilania silnika w przestrzeni okablowania. Zasilanie może pochodzić z napięcia sieciowego silnika tylko wtedy, gdy używane są silniki o stałej prędkości. Napięcie zasilania hamulca musi być dostarczane oddzielnie w przypadku silników wielobiegowych i pracy z przetwornicą częstotliwości.
Ponadto należy pamiętać, że reakcja hamulca jest opóźniona przez napięcie szczątkowe silnika, jeśli hamulec jest zasilany napięciem sieciowym silnika. Czas zadziałania hamulca podany w danych technicznych hamulca, który wynosi t2l dla odcięcia w obwodzie AC, ma zastosowanie tylko wtedy, gdy zasilanie jest oddzielne.
Typ silnika | Typ hamulca | Moment obrotowy 106 J | Podziałka momentu hamowania Nm | |||||||
... | ... | ... | ... | |||||||
DR..90 | BE1 | 120 | 5 | 7 | 10 | |||||
BE2 | 165 | 7 | 10 | 14 | 20 | |||||
BE5 | 260 | 14 | 20 | 28 | 40 | |||||
DR..100 | BE2 | 165 | 10 | 14 | 20 | |||||
| BE5 | 260 | 14 | 20 | 28 | 40 | 55 | |||
... | ... | ... |
Typ i liczba zastosowanych sprężyn hamulcowych określa poziom momentu hamowania. O ile nie określono inaczej w zamówieniu, hamulec jest standardowo wyposażony w maksymalny moment hamowania (MBmax), gdy jest zamawiany jako pojedynczy hamulec. Standardowy moment hamowania w silniku autonomicznym i motoreduktorze zależy od nominalnego momentu obrotowego silnika i może odbiegać od maksymalnego momentu hamowania. Zmniejszone momenty hamowania (MBred) można wybrać w tym samym rozmiarze hamulca dzięki dodatkowym kombinacjom sprężyn hamulcowych.
Typ hamulca | MBmax Nm | Zredukowane momenty hamowaniaMBred Nm | Winsp 106 J | t1 10-3 s | t2 10-3 s | PB W | ||||||
BG | BGE | t2II | t2I | |||||||||
BMG02 | 1.2 | 0.8 | 15 | 28 | 10 | 100 | 25 | 15 | ||||
BR03 | 3.2 | 2.4 | 1.6 | 0.8 | 200 | 25 | 3 | 30 | 26 | 200 | ||
BE05 | 5.0 | 3.5 | 2.5 | 1.8 | - | - | 120 | 34 | 15 | 10 | 42 | 32 |
BE1 | 10 | 7.0 | 5.0 | - | - | - | 120 | 55 | 10 | 12 | 76 | 32 |
BE2 | 20 | 14 | 10 | 7.0 | 5.0 | - | 180 | 73 | 17 | 10 | 68 | 43 |
BE5 | 55 | 40 | 28 | 20 | 14 | - | 390 | - | 37 | 10 | 70 | 49 |
BE11 | 110 | 80 | 55 | 40 | 20 | - | 640 | - | 41 | 15 | 82 | 76 |
BE20 | 200 | 150 | 110 | 80 | 55 | 40 | 1000 | - | 57 | 20 | 88 | 100 |
BE30 | 300 | 200 | 150 | 100 | 75 | - | 1,500 | - | 60 | 16 | 80 | 130 |
BE32 | 600 | 500 | 400 | 300 | 200 | 150 | 1,500 | - | 60 | 16 | 80 | 130 |
BE60 | 600 | 500 | 400 | 300 | 200 | 2500 | 90 | 25 | 120 | 195 | ||
BE62 | 1200 | 1000 | 800 | 600 | 400 | 2500 | 90 | 25 | 120 | 195 | ||
BE120 | 1000 | 800 | 600 | 400 | - | - | 390 | - | 120 | 40 | 130 | 250 |
BE122 | 2000 | 1600 | 1200 | 800 | - | - | 300 | - | 120 | 40 | 130 | 250 |
Poniższe tabele zawierają dane techniczne systemów sterowania hamulcami do montażu w skrzynce zaciskowej silnika i w szafie sterowniczej. Różne obudowy mają różne kolory (= kod koloru), aby ułatwić ich rozróżnienie.
Typ | Funkcja | Napięcie | Prąd trzymania IHmax A | Typ | Numer publikacji | Kod koloru |
BG | Prostownik półfalowy | AC 230 - 575 V | 1.4 | BG 1.4 | 827 881 4 | Czarny |
AC 150 - 500 V | 1.5 | BG 1.5 | 825 384 6 | Czarny | ||
AC 24 - 500 V | 3.0 | BG 3 | 825 386 2 | Brązowy | ||
BGE | Prostownik jednokierunkowy z przełączaniem elektronicznym | AC 230 - 575 V | 1.4 | BGE 1.4 | 827 882 2 | Czerwony |
AC 150 - 500 V | 1.5 | BGE 1.5 | 825 385 4 | Czerwony | ||
AC 42 - 150 V | 3.0 | BGE 3 | 825 387 0 | Niebieski | ||
BSR | Prostownik półfalowy + przekaźnik prądowy do wyłączania w obwodzie DC | AC 150 - 500 V | 1.0 | BGE 1.5 + SR 11 | 825 385 4 826 761 8 | Czerwony - |
1.0 | BGE 1.5 + SR 15 | 825 385 4 826 7621 8 | Czerwony - | |||
1.0 | BGE 1.5 + SR19 | 825 385 4 826 246 2 | Czerwony - | |||
AC 42 - 150 V | 1.0 | BGE 3 + SR11 | 825 387 0 826 761 8 | Niebieski - | ||
1.0 | BGE 3 + SR15 | 825 387 0 826 762 6 | Niebieski - | |||
1.0 | BGE 3 + SR19 | 825 387 0 826 246 2 | Niebieski - | |||
BUR | Prostownik półfalowy + przekaźnik napięciowy do wyłączania w obwodzie DC | AC 150 - 500 V | 1.0 | BGE 1.5 + UR 15 | 825 385 4 826 759 6 | Czerwony - |
AC 42 - 150 V | 1.0 | BGE 3 + UR 11 | 825 387 0 826 758 8 | Niebieski - | ||
BS | Obwód zabezpieczający warystora | DC 24 V | 5.0 | BS24 | 826 763 4 | Woda niebieska |
BSG | Przełączanie elektroniczne | DC 24 V | 5.0 | BSG | 825 459 1 | Biały |
BMP | Prostownik jednokierunkowy z przełączaniem elektronicznym, zintegrowany przekaźnik napięciowy do wyłączania w obwodzie DC | AC 230 - 575 V | 2.8 | BMP 3.1 | 829 507 7 | - |
Typ | Funkcja | Napięcie | Prąd trzymania IHmax A | Typ | Numer publikacji | Kod koloru |
BMS | Prostownik jednokierunkowy jako BG | AC 230 - 575 V | 1.4 | BMS 1.4 | 829 830 0 | Czarny |
AC 150 - 500 V | 1.5 | BMS 1.5 | 825 802 3 | Czarny | ||
AC 42 - 150 V | 3.0 | BMS 3 | 825 803 1 | Brązowy | ||
BME | Prostownik jednokierunkowy z przełączaniem elektronicznym jak BGE | AC 230 - 575 V | 1.4 | BME 1.4 | 829 831 9 | Czerwony |
AC 150 - 500 V | 1.5 | BME 1.5 | 825 722 1 | Czerwony | ||
AC 42 - 150 V | 3.0 | BME 3 | 825 723 X | Niebieski | ||
BMH | Prostownik jednokierunkowy z elektronicznym przełączaniem i funkcją ogrzewania | AC 230 - 575 V | 1.4 | BMH 1.4 | 829 834 3 | Zielony |
AC 150 - 500 V | 1.5 | BMH 1.5 | 825 818 X | Zielony | ||
AC 42 - 150 V | 3.0 | BMH 3 | 825 819 8 | Żółty | ||
BMP | Prostownik jednokierunkowy z przełączaniem elektronicznym, zintegrowany przekaźnik napięciowy do odcięcia w obwodzie DC | AC 230 - 575 V | 1.4 | BMP 1.4 | 829 832 7 | Biały |
AC 150 - 500 V | 1.5 | BMP 1.5 | 825 685 3 | Biały | ||
AC 42 - 150 V | 3.0 | BMP 3 | 826 566 6 | Jasnoniebieski | ||
AC 230 - 575 V | 2.8 | BMP 3.1 | 829 507 7 | - | ||
BMK | Prostownik jednokierunkowy z przełączaniem elektronicznym, wejściem sterującym 24 VDCi odcięciem w obwodzie DC | AC 230 - 575 V | 1.4 | BMK 1.4 | 829 883 5 | Niebieski wodny |
AC 150 - 500 V | 1.5 | BMK 1.5 | 826 463 5 | Woda niebieska | ||
AC 42 - 150 V | 3.0 | BMK 3 | 826 567 4 | Jasnoczerwony | ||
BMV | Jednostka sterująca hamulca z elektronicznym przełączaniem, wejściemsterującymDC24 V i szybkim odcięciem | DC 24 V | 5.0 | BMV 5 | 1 300 006 3 | Biały |
BST | Bezpieczne sterowanie hamulcem z elektronicznym przełączaniem i zasilaniem obwodu pośredniego DC | AC 460 | 0.6 | BST 0.6S | 08299714 | - |
AC 400 | 0.7 | BST 0.7S | 13000772 | - | ||
AC 230 | 1.2 | BST 1.2S | 13001337 | - |
Napędy SEW-EURODRIVE mogą być wyposażone w opcjonalne komponenty bezpieczeństwa, takie jak hamulce i/lub enkodery.
Zintegrowany hamulec bezpieczeństwa jest wyraźnie oznaczony logo FS (np. FS02) na tabliczce znamionowej silnika. Pozwala to na wdrożenie funkcji bezpieczeństwa i ocenę ich poziomu wydajności zgodnie z normą EN ISO 13849-1.
Funkcje bezpieczeństwa naszych hamulców
Nasza statyczna i dynamiczna diagnostyka hamulca dla sterownika MOVI-PLC® jest również dostępna jako uzupełnienie systemu bezpiecznego hamowania.
BF.. podwójny hamulec tarczowy | BT.. hamulec dwutarczowy |
Zaprojektowany do zastosowań w środowisku przemysłowym | Zaprojektowany do zastosowań w sektorze technologii eventowych |
Opcjonalnie zaprojektowany jako bezpieczny hamulec dwutarczowy do użytku w "bezpieczeństwie funkcjonalnym" zgodnie z EN ISO 13849-1 | Zawsze zaprojektowany jako bezpieczny hamulec dwutarczowy do użytku w "bezpieczeństwie funkcjonalnym" zgodnie z normą EN ISO 13849-1 |
Uzupełnia bezpieczny układ hamulcowy do maksymalnego poziomu wydajności e | Uzupełnia bezpieczny układ hamulcowy do maksymalnego poziomu wydajności e |
Wyposażony i certyfikowany zgodnie z normą DIN 56950-1 dla technologii eventowej | |
Wyjątkowo cichy dzięki specjalnym właściwościom tłumiącym |
Oprócz ręcznego zwalniania hamulca HR z funkcją automatycznego ponownego załączania, która może być używana do jednoczesnego zwalniania obu pojedynczych hamulców w hamulcu dwutarczowym, dostępna jest również nowa opcja ręcznego zwalniania hamulca HT. Oprócz podstawowej funkcji opcji HR, zawiera ona specjalny element mechaniczny na dźwigni zwalniaka ręcznego. Pozwala to na zwolnienie jednego z pojedynczych hamulców lub obu hamulców razem.
Podwójne hamulce tarczowe są dostępne od sierpnia 2015 r. w rozmiarach BF11/BT11, BF20/BT20 i BF30/BT30 i ze znamionowym momentem hamowania od 2 x 20 Nm do 2 x 300 Nm.
Cechy szczególne:
System czujników zapewnia ciągłe, w pełni bezdotykowe monitorowanie funkcji i zużycia dla każdego pojedynczego hamulca. Wyświetla stan przełączenia hamulca, monitoruje dopuszczalne zużycie i stale mierzy aktualną roboczą szczelinę powietrzną.
BF... | Sprężynowy hamulec dwutarczowy ze specyfikacją rozmiaru do zastosowań przemysłowych |
BT.. | Sprężynowy hamulec dwutarczowy ze specyfikacją rozmiaru do zastosowań teatralnych |
Typ silnika | Typ hamulca | Winsp 106 J | Podziałka momentu hamowania Nm | ||||||||
DR.112/132 | BF11 BT11 | 2x285 2x190 | 2x20 | 2x28 | 2x40 | 2x55 | 2x80 | 2x110 | |||
DR.160 | BF20 BT20 | 2x445 2x300 | 2x55 | 2x80 | 2x110 | 2x150 | 2x200 | ||||
DR.180 | BF30 BT30 | 2x670 2x450 | 2x75 | 2x100 | 2x150 | 2x200 | 2x300 |
Podwójny hamulec tarczowy może być używany w zastosowaniach przemysłowych z "bezpieczeństwem funkcjonalnym" lub bez niego. Niezwykle cicha konstrukcja BT.. z "bezpieczeństwem funkcjonalnym", która spełnia wszystkie specyficzne wymagania standardów technologii eventowej, jest dostępna do zastosowań w technologii eventowej (np. w teatrach).