Zastosowanie silników energooszczędnych poniżej 0,75kW już dziś się opłaca
Od początku 2018 roku firma SEW-EURODRIVE oferuje swoje silniki trójfazowe serii DRN... w klasie IE3 również o mocy poniżej 0,75 kW. Dzięki temu zakres oferowanych produktów rozszerzył się i obejmuje moc od 0,09 do 225 kW. Co czyni nasz silnik globalny produktem jedynym w swoim rodzaju? Odpowiedzi na to i inne pytania udzieli nasz ekspert - Vandré Luis de Castro Marques.
„Nasz globalny silnik przyczynia się do tego, że nasi klienci na całym świecie nie muszą ponosić wysokich kosztów związanych z certyfikacją”
- Jak to jest możliwe, że SEW-EURODRIVE w zakresie silnika globalnego spełnia na całym świecie wymagania związane z wydajnością energetyczną?
Marques:
Unia Europejska oraz obowiązujące na jej obszarze deklaracje zgodności stanowi w tym przypadku wyjątek. W krajach spoza UE samo przestrzeganie obowiązujących norm często jest niewystarczające. W zależności od regulacji prawnych wymagane są skomplikowane oraz kosztowne procedury certyfikacyjne, które mogą wręcz wiązać się z audytami zakładowymi.
Zatem zanim zaczniemy zajmować się przestrzeganiem lokalnych przepisów i regulacji, musimy poznać i zrozumieć krajowe wymagania. Należy przy tym przyjąć za pewnik, że odpowiednia, często bardzo obszerna dokumentacja, dostępna jest również w języku angielskim.
W tym kontekście SEW-EURODRIVE jest obecny na całym świecie, a w poszczególnych krajach zatrudnieni eksperci znający się na standaryzacji znają dany język ojczysty. Takie osoby znają też warunki związane z lokalną biurokracją i przejmują wszystkie zadania wymagające zaangażowania niezbędnych urzędów. Takie rozwiązanie bardzo pomogło nam w Indiach. Mimo tego że w język angielski jest w Indiach językiem urzędowym, załatwianie formalności było bardzo złożonym procesem.
Nasz globalny silnik przynosi naszym klientom z różnych krajów podwójną gospodarczą korzyść. Mogą oni bez ograniczeń stosować nasze napędy, ponieważ nie muszą ponosić kosztownych nakładów związanych z certyfikacją. Dodatkowo mogą przy tym znacznie zaoszczędzić na kosztach energii.
- Od początku 2018 roku nasza oferta obejmuje serię silników DRN... w klasie IE3 o mocy poniżej 0,75 kW, a więc w zakresie od 0,09 do 225 kW. Co czyni nasz silnik globalny produktem jedynym w swoim rodzaju?
Marques:
W odróżnieniu od innych producentów układów napędów SEW-EURODRIVE kładzie nacisk na to, aby wszystkie warianty i opcje były dostępne dla wszystkich rozmiarów oraz w zakresie różnych serii silników. Gdy uwzględnimy do tego możliwość łączenia silników z produktami naszego systemu modułowego przekładni, otrzymamy niemalże nieskończoną liczbę możliwości realizacji napędu, a w konsekwencji jego indywidualne dopasowanie do określonej aplikacji.
Ta kompleksowość była istotnym aspektem w trakcie rozszerzenia naszej oferty o silniki serii DRN.. w klasie IE3 w niższym zakresie mocy. W ramach tego projektu wręcz zwiększyliśmy opcje łączenia silników z produktami dostępnymi w systemie modułowym przekładni.
Żaden inny producent nie oferuje takiej ilości wariantów. Bez względu na to, gdzie się prowadzisz swój biznes, w pobliżu jest SEW-EURODRIVE oferująca naprawę lub wymianę silnika.
Właśnie to wyróżnia naszą firmę. Dzięki tej strategii byliśmy w stanie rozwinąć nasze przedsiębiorstwo równolegle przyczyniając się do rozwoju naszych klientów.
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami od 01.01.2017 roku w zakresie silników asynchronicznych od mocy nominalnej wynoszącej 0,75 kW spełnić należy wymagania klasy energooszczędności IE3. Aktualnie planowane są nowe rozporządzenia dotyczące efektywności energetycznej, które dotyczą również silników o mocy poniżej 0,75 kW. Czy naszym klientom opłaca się już dziś zdecydować się na nasze nowe „małe” silniki DRN..?
Marques:
Różnica w kosztach związanych z zakupem silników IE3 w niższym zakresie mocy to zaledwie dwucyfrowa wartość wyrażona w EURO. Amortyzacja inwestycji nastąpi zatem w okresie krótszym niż jeden rok. Zależy to jednak od określonej aplikacji oraz czasu eksploatacji w ciągu roku.
Oto przykład: jeżeli założymy silnik o mocy 0,37 kW, który będzie eksploatowany w trybie dwuzmianowej pracy ciągłej, przy cenie prądu wynoszącej 0,12 EURO za kilowatogodzinę, oszczędności roczne wyniosłyby prawie 37 EURO.
Na pierwszy rzut oka różnica nie wydaje się być duża. Jednak w zakładach zastosowanych są setki tego typu silników, a oszczędności kosztów energii szybko staną się odczuwalne.
- Po jakim czasie eksploatacji motoreduktora zalecana jest kompletna wymiana na nową przekładnię oraz nowy silnik serii DRN..?
Marques:
Ze względu na czas eksploatacji nie powinno się wymieniać prawidłowo działającego motoreduktora. Poza tym już od 10 lat - począwszy od silników serii DRP.. - dostarczamy napędy, które spełniają wymagania klasy energooszczędności IE3.
Z drugiej strony każdego dnia do obrotu wprowadzane są tysiące silników, które nie spełniają wymagań określonych przez klasę energooszczędności IE1. Oznacza to, że wycofany z produkcji silnik marki SEW-EURODRIVE, mimo swojego wieku, do dziś jest o wiele bardziej wydajny niż nowiutki silnik innego producenta.
Ważne jest, aby przy zakupie nowego napędu uwzględnić wymagania stawiane przez aplikację, przewidziany czas eksploatacji oraz koszty energii.
"Wszystkie normatywne i prawne wartości charakterystyczne można znaleźć na tabliczce znamionowej silnika."
- Po czym rozpoznać w jakiej klasie energooszczędności wyprodukowany jest mój silnik?
Marques:
Oznaczenie klasy energooszczędności jest obowiązkiem we wszystkich krajach. Jednak ze względu na wydajność energetyczną nie ma spójnych globalnych wytycznych. W Europie mamy na przykład klasy energooszczędności, w Brazylii klasy IR, a w Chinach obowiązują stopnie. Przy czym stopień 1 jest aktualnie klasą najwyższą i odpowiada naszej IE4.
Wszystkie normatywne i prawne wartości charakterystyczne można znaleźć na tabliczce znamionowej silnika. Obowiązuje to również dla klas energooszczędności, o których wielokrotnie była mowa w kontekście silnika globalnego: procentowe dane dla trzech różnych obciążeń potwierdzają spełnienie wymagań w odniesieniu do określonej przepisami efektywności energetycznej.
Niektóre kraje wymagają dodatkowo specjalnych naklejek z informacjami uzupełniającymi - są one podobne do etykiet, które znamy z urządzeń gospodarstwa domowego.
- Co sprawia, że silnik zostaje sklasyfikowany jako IE3? Czym różni się silnik IE3 od silnika IE1 tej samej serii? Na co klient musi zwrócić szczególną uwagę przy wymianie silnika?
Marques:
Co do zasady w zakresie trójfazowych silników asynchronicznych wyższa sprawność została osiągnięta poprzez zastosowanie zoptymalizowanych materiałów oraz wyższą gęstość aktywnych elementów.
Wyższa gęstość może jednak prowadzić do konstrukcyjnych różnic. Silniki o tym samym rozmiarze mogą być ewentualnie troszkę większe i cięższe. Jeżeli miejsce przeznaczone na instalację silnika jest ledwo wystarczające, może wystąpić konieczność jego powiększenia.
- W przypadku jakich aplikacji rozsądna będzie wymiana silnika wykonanego IE3? W jakich sytuacjach zastosowanie silnika IE3 w nowych maszynach ma sens? W jakich przypadkach uzasadnione jest zastosowanie naszych od niedawna dostępnych silników w klasie IE1 serii DR2S.. o mocy od 0,09 kW?
Marques:
W porównaniu z silnikiem IE3 serii DRN.. model DR2S.. jest znacznie lżejszy i ma wyższą moc przy tym samym rozmiarze.
W przypadku aplikacji charakteryzującej się pracą start-stopową lub eksploatacji krótkotrwałej silniki o wyższej klasie energooszczędności mogą ze względu na różnice konstrukcyjne mieć negatywny wpływ na zużycie energii. W takiej sytuacji kompaktowe silniki IE1, takie jak na przykład serii DR2S.., stanowią lepsze rozwiązanie i w związku z tym stanowią wyjątek, który został zdefiniowany w obowiązujących globalnie przepisach dotyczących efektywności energetycznej.
- Jakich silników dotyczy ta norma? A dlaczego nie silniki synchroniczne?
Marques:
Aktualnie obowiązujące normy dotyczące klas energooszczędności odnoszą się wyłącznie do trójfazowych silników asynchronicznych z wirnikiem klatkowym. Serwomotory nie zostały w nich opisane.
Jednak ze względu na ich budowę wykorzystującą magnesy trwałe oraz dzięki zintegrowanemu chłodzeniu bez wentylatora wykazują mniejsze straty niż silniki asynchroniczne. Te cechy konstrukcyjne wpływają na bardzo wysoką wydajność sięgającą klasy energooszczędności IE5, nawet gdy nie jest ona wyszczególniona na tabliczce znamionowej.
- W jaki sposób bezproblemowo przeprowadzić zamianę silnika?
Marques:
Nowe silniki zostały w taki sposób zaprojektowane, aby zapewnić sprawną zamianę. Podczas prac rozwojowych najwyższym priorytetem było opracowanie takich cech jak kompaktowa konstrukcja, kompatybilność pod kątem zastąpienia oraz porównywalne dane techniczne.
Mimo tego w pojedynczych przypadkach nie obejdzie się bez uzgodnień indywidualnych z klientem dotyczących okoliczności instalacyjnych. A przy tym nie tylko długość czy szerokość nowego silnika jest istotna. Również zewnętrzny obrys obudowy może mieć decydujące znaczenie w sytuacjach, w których występuje ograniczone miejsce montażowe.
- Na co trzeba dodatkowo zwrócić uwagę przy zamianie silnika na model w klasie IE3? Czy wymagana jest kalibracja falownika?
Marques:
Nowe silniki z całą pewnością wymagają uruchomienia. W przypadku falowników firmy SEW-EURODRIVE zamiana silnika przebiega w bardzo prosty sposób, ponieważ nowe dane techniczne zostały zaimplementowane we wszystkich naszych programach i narzędziach.
Pobierając nową lub aktualizując bazę danych na komputer PC można w prosty sposób oraz niezmiernie szybko wprowadzić nowe parametry falownika.
Jeżeli chodzi o nowe maszyny, klient może bez ograniczeń wybierać spośród wszystkich falowników, urządzeń techniki sterowania oraz oprogramowania dostępnych w ofercie SEW-EURODRIVE. Każdy silnik - niezależnie od tego czy stary czy nowy - jest zintegrowany w naszych narzędziach.
Nowe silniki zostały również przygotowane pod kątem cyfrowych złącz urządzeń z rodziny MOVI-C®. Zostały wyposażone w elektroniczną tabliczkę znamionową, którą klient w łatwy sposób może wczytać - bez konieczności ręcznego wprowadzania wartości. Podłączony falownik automatycznie rozpoznaje silnik, a dzięki temu dalszą parametryzacja nie jest potrzebna.
- Czy w ofercie znajdują się również silniki spełniające wymagania efektywności energetycznej nadające się do zastosowania w obszarach zagrożonych wybuchem?
Marques:
Silniki w wersji przeciwwybuchowej coraz częściej są na celowniku globalnych przepisów dotyczących efektywności energetycznej. Na terenie Europy planuje się włączenie tych silników pod zakres obowiązywania dyrektywy ErP. W tym zakresie zdefiniowano już wymagania. Brakuje tylko odpowiedniej ustawy.
SEW-EURODRIVE będzie niezależnie od tego rozszerzać swoją ofertę silników w wersji przeciwwybuchowej serii EDRN.. w klasie IE3 w niższym zakresie mocy. Na początku następnego roku do sprzedaży wejdą urządzenia o mocy poniżej 0,75 kW.