AGV - samojezdne wózki transportowe nowej generacji

Zasady fizyki obowiązujące w technice transportowej, często stanowią naturalną barierę dla wielu wizjonerskich pomysłów, co do sposobów przemieszczania ludzi, towarów czy urządzeń. Z reguły jednak ciągły postęp technologiczny nieustannie otwiera nowe możliwości, które wielu z takich wizji pozwalają się urzeczywistnić. Znakomitym przykładem tej reguły są wózki AGV – Automated Guided Vehicle.

Transport mobilny - wózki AGV dla indywidualnych rozwiązań

Obraz SEW

Logistyka w zakładach produkcyjnych przy użyciu wózków AGV nie jest nowością. Zastosowana technologia ograniczała funkcjonalność ze względu na wagę akumulatorów oraz czas ich ładowania. Dzięki postępowi technologicznemu obydwie bariery zostały zlikwidowane i koncepcja AGV zaczyna pojawiać się coraz częściej.

Postęp technologiczny umożliwił:

  • Zastosowanie do magazynowania energii superkondensatorów o niewielkiej masie i krótkim czasie ładowania
  • Bezkontaktowe (indukcyjne) i samoczynne doładowywanie superkondensatorów podczas jazdy lub na stacjach docelowych
  • Bezprzewodową komunikację i nawigowanie pojazdów – Bluetooth, WLAN, laser
  • Zagwarantowanie bezpiecznego dla ludzi i otoczenia przemieszczania się pojazdów w halach produkcyjnych lub magazynowych – systemy Safety w oparciu o skanery bezpieczeństwa i bezpieczną sieć bezprzewodową

W wielu zakładach mobilne urządzenia transportowe, jako uzupełnienie istniejącego systemu przenośnikowego, są jedynym rozwiązaniem, aby np. nie zamykać dróg transportowych, czy ciągów komunikacyjnych. Wprawdzie rozwiązaniem mogą być również wózki widłowe, ale nie są one wyposażane w systemy bezpieczeństwa i wymagają obsługi ludzkiej. W przypadku AGV prosta i powtarzalna czynność transportowa może być realizowana automatycznie, bezobsługowo i z zapewnieniem bezpieczeństwa dla otoczenia.

Referencją dla takiego przypadku jest AGV zaprojektowany i zainstalowany w zakładzie montażowym firmy SEW-EURODRIVE Polska w Łodzi. Zapraszamy do zapoznania się z tym rozwiązaniem, chętnie doradzimy i podzielimy się naszym doświadczeniem.

Z chęcią Państwu doradzimy

  • Nasi specjaliści znają Państwa branżę oraz jej potrzeby
  • Pozostają niezmiennie do Państwa dyspozycji, w każdym miejscu na świecie
  • Dysponujemy odpowiednią wiedzą oraz narzędziami, aby zapewnić Państwu optymalne doradztwo

Zalety

  • Fachowe, lokalne wsparcie techniczne SEW-EURODRIVE już na etapie projektowania.
  • Gwarancja solidnego wykonania kompletnych pojazdów
  • Alternatywnie dostarczane kompletne systemy do zabudowy na pojazdach wykonywanych samodzielnie przez użytkowników
  • Uruchomienia sterowania systemów transportowych przez doświadczonych automatyków SEW-EURODRIVE Polska na obiektach u Klientów
  • Wsparcie w integrowaniu transportu wózkami AGV z pozostałym systemem transportowym użytkowanym przez Klienta
  • Fabryczny, fachowy serwis gwarancyjny i pogwarancyjny, łącznie z linią HOTLINE 24/7
  • Możliwość zdalnego monitoringu i nadzorowania systemu w trakcie eksploatacji wózków, poprzez sieć internetową lub telefonię komórkową
  • Pomoc w zmianach funkcji transportowych oraz tras przejazdowych wózków

Warianty wózków samojezdnych AGV

Obraz SEW

Wersja ze stołem obrotowym i przenośnikiem rolkowym

Wózek w tej wersji ma możliwość pobrania ładunku (np. palety) w linii prostej oraz wyładowania po obróceniu o 90 stopni poprzecznie do toru jazdy. Również w odwrotnej kolejności.

Obraz SEW

Wersja z poprzecznym przenośnikiem łańcuchowym/rolkowym/pasowym

Wózek może pobierać i wyładowywać ładunek na obydwie strony w stosunku do toru jazdy.

Wykonanie specjalne

Wózek może zostać wykonany jako indywidualnie rozwiązanie potrzeb transportowych Klienta. W takim wypadku konstrukcja dopasowana jest do gabarytów oraz mas przewożonych ładunków.

Dane techniczne

Zamknij tabelę
DANE TECHNICZNE
Prędkość liniowa

  • do 90 m/min.

Zasięg

  • brak ograniczeń przy zasilaniu bezprzewodowym MOVITRANS®

  • do 100 metrów przy zasilaniu z superkondensatorów

Promień skrętu

  • typowo 1 m w zależności od wielkości wózka
  • obrót w miejscu

Komunikacja

  • bezprzewodowa sieci Ethernet
  • bezprzewodowa sieć Profinet/Profisafe

Napęd jazdy

  • serwomotory ze standardowej oferty SEW-EURODRIVE

Nawigacja

  • anteny śledzące zasilanie bezprzewodowe MOVITRANS®

  • głowice optyczne śledzące taśmę naklejoną na posadzce

  • lokalizacja w oparciu o kontury otoczenia SLAM

Pozycjonowanie

  • z użyciem głowicy i tagów RFID

  • z użyciem głowic optycznych i Data Matrix

Bezpieczeństwo

  • laserowe skanery bezpieczeństwa

  • kontroler bezpieczeństwa z monitorowaniem ruchu

  • funkcja bezpiecznego sterowania hamulcem

Funkcjonalność

  • pobranie, przetransportowanie i oddanie europalety lub dowolnego ładunku w trybie automatycznym

  • śledzenie toru jazdy

  • dojazd do zadanych pozycji w trybie automatycznym

  • sterowanie z panelu operatorskiego dla ruchu ręcznego

  • sterowanie automatyczne z zewnętrznego systemu

  • sterowania lub Logistic Controller przez sieć bezprzewodową

  • programowane i przełączalne strefy bezpieczeństwa w zależności od prędkości i kierunku jazdy

  • nadawanie numerów dla transponderów RFID

W tym miejscu zamieściliśmy dla Państwa tabelę

Własności oferowanych pojazdów

Systemy zasilania

  • Zasilanie pojazdów z pętli indukcyjnych MOVITRANS® umieszczonych w podłożu na całych trasach przejazdu. Technologia bezdotykowego przekazywania energii MOVITRANS® przewodami umieszczonymi w posadzce, po której jeździ wózek stanowi trwałe, niezawodne i bezpieczne dla użytkowników rozwiązanie. Ciągłość dostaw energii i uniezależnienie się od innych źródeł zapewnia pełną dostępność wózka przez cały okres jego użytkowania. Jest to system bezobsługowy. W tej technologii nie są wymagane superkondensatory, akumulatory czy systemy zarządzania energią.
  • Pojazdy wyposażone w zestaw superkondensatorów doładowywanych indukcyjnie na trasach przejazdu lub/i stacjach docelowych (MOVITRANS®). W tej wersji pętle MOVITRANS® nie muszą pokrywać całej trasy przejazdu. Wózki wyposażone są w system zarządzania energią, który automatycznie ładuje superkondensatory na odcinkach tras lub stacjach zasilanych przez pętlę indukcyjną MOVITRANS®. Za pomocą zmagazynowanej energii wózek ma możliwość pokonania odcinków tras bez dostarczania energii z zewnątrz. Modułowość systemu umożliwia jego zaprojektowanie w zależności od potrzeb, a czas doładowania superkondensatorów jest rzędu jednej minuty.
  • Zasilanie akumulatorowe. Klasyczne rozwiązanie w postaci akumulatorów jest dostępne w różnych konfiguracjach pakietów. Wózki mogą być wyposażone w ładowarki najazdowe lub bezkontaktowe zasilanie MOVITRANS®. W obu rozwiązaniach nie wymagana jest ingerencja obsługi.
  • Przy braku jakiejkolwiek energii zasilania istnieje możliwość mechanicznego odblokowania napędów i usunięcia pojazdu.

Nawigacja - wózki AGV są automatycznie prowadzone po zdefiniowanym torze jazdy.

  • Za pomocą kamer śledzących linię na posadzce. Może ona być namalowana lub naklejona, co umożliwia łatwą zmianę trasy.
  • Naprowadzanie antenowe na kable pętli indukcyjnej w posadzce dla pojazdów zasilanych permanentnie z systemu MOVITRANS®. W tym rozwiązaniu pętla indukcyjna służy jednocześnie do zasilania i nawigacji wózka.
  • (SLAM) jest systemem nawigacyjnym opartym o informacje ze skanerów rozpoznających stałe elementy infrastruktury otaczające miejsce, w którym znajduje się wózek. Takimi elementami są na przykład ściany lub słupy. Ten rodzaj nawigacji umożliwia utworzenie mapy i naniesienie na nią trasy przejazdu wózka.

Sterowanie pracą wózków może być realizowane przez:

  • Nadrzędny kontroler PLC i sieć bezprzewodową
  • Dedykowany Logistic Controller zarządzający pracą floty wózków
  • Sterowanie lokalne, za pomocą przycisków lub z panelu operatorskiego
  • Możliwe utworzenie interfejsu do zewnętrznych systemów sterowania
  • Tagi RFID lub Data Matrix na trasie przejazdu wózka aktualizują informację o pozycji wózka

Bezpieczeństwo

  • Gdy wózki transportowe poruszają się w obszarach, w których mogą znaleźć się ludzie, bezpieczeństwo zapewnia system skanerów z oprogramowanymi strefami bezpieczeństwa.

    Opcjonalnie bezpieczne funkcje napędowe typu:
    - Bezpieczna kontrola hamulca
    - Bezpieczne zatrzymanie
    - Bezpieczna prędkość
  • Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość bezpiecznego stosowania automatycznych wózków samojezdnych dotyczy nie tylko sytuacji, gdzie chodzi o zagwarantowanie bezpieczeństwa ludziom znajdującym się na trasach przejazdu tych wózków.
  • W wielu sytuacjach, bezobsługowe AGV mogą wyręczyć ludzi w miejscach, gdzie niebezpieczeństwem jest duży ruch np. wózków widłowych. Opcjonalnie wózki można wyposażyć w bezpieczną komunikację bezprzewodową z nadrzędnym kontrolerem bezpieczeństwa.

Układ napędowy

  • Wózki napędzane są motoreduktorami kątowymi z synchronicznymi silnikami serwo zapewniającymi precyzyjną skrętność i podążanie zgodnie z zadanym torem jazdy.

Warianty pojazdów

  • Funkcje transportowe pojazdów uzgadniane są każdorazowo z Klientem i mogą być dostosowywane do potrzeb, bazując na podstawowych standardach odnośnie zasilania, nawigowania oraz sterowania. Podstawowe rozwiązania to pojazdy umożliwiające transport palet lub skrzyń o wagach 1 oraz 2 tony i kilku możliwościach pobierania i wyładowywania ładunku – patrz warianty wyżej.
Kontakt

Proszę wprowadzić swój kod pocztowy, aby skontaktować się z odpowiednią osobą kontaktową.