Modernizacja energetyczna w centrum wysyłkowym e-commerce Hermes Fulfilment
Linie transportowe zoptymalizowane pod kątem zrównoważonego rozwoju i ochrony zasobów
Oddane do użytku w 1994 roku centrum wysyłkowe Hermes Fulfilment w Haldensleben jest obecnie jednym z największych i najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. W związku z tym, że instalacje miały już swoje lata, firma Hermes Fulfilment podjęła decyzję o ich energetycznej modernizacji – wybierając SEW‑EURODRIVE jako partnera w zakresie techniki napędowej i automatyzacji.
30 kilometrów linii transportowej - wydajna technika napędowa do jedyne słuszne rozwiązanie
System transportowy zoptymalizowany pod kątem zużycia energii
System transportowy zoptymalizowany pod kątem zużycia energii
Centrum Hermes Fulfilment w Haldensleben koncentruje się na logistyce produktów o niewielkich wymiarach, tj. odzież i obuwie.
Powierzchnia centrum odpowiada 26 boiskom piłkarskim, a w magazynach wysokiego składowania znajduje się 1,2 milion indywidualnych pojemników. Gdyby wszystkie one zostały umieszczone jeden za drugim, powstałby łańcuch o długości 600 kilometrów. Do 300 000 przesyłek dziennie jest kompletowanych i ładowanych w dziale wysyłek – dla klientów końcowych w Niemczech oraz sąsiednich krajach Europy. Cały system transportu bliskiego został dobrany pod te wymagania, jego całkowita długość to ok. 30 km.
To centrum dystrybucyjne najwyższej klasy, co stanowi ogromne wyzwanie pod względem technologii zakładowej i napędowej. MOVIGEAR®performance to idealne rozwiązanie. Jako jeden z wiodących dostawców rozwiązań z zakresu techniki napędowej i automatyzacji, SEW-EURODRIVE wniósł istotny wkład w kompleksowe, oszczędne i optymalne rozwiązanie. A wszystko dzięki jednostce napędowej MOVIGEAR® performance, która oferuje najwyższą wydajność energetyczną, wysoką przeciążalność, a także imponującą cichą pracę.
Matthias Melahn, kierownik działu technologii procesowej i sterowania w firmie Hermes Fulfilment
Zdecydowaliśmy się na MOVIGEAR® performance, ponieważ charakteryzuje się kompaktowa konstrukcją, nabudowanym falownikiem, a przy tym wszystkim zapewnia również znakomite rezultaty w zakresie oszczędności energii.
Sebastian Hartmann, konstruktor w firmie Transnorm System GmbH (OEM)
Zadanie obejmowało pomiar porównawczy zużycia energii, czyli zestawienie parametrów starej i nowej instalacji. Nie oznaczało to jednak prostego zastąpienia 1:1, ponieważ system należało dodatkowo przystosować do obsługi toreb.
Wrażenia z projektu
Zastosowane rozwiązanie: MOVIGEAR® performance
Z naszego portfolio MOVI-C®: Jednostka napędowa z falownikiem zintegrowanym z silnikiem oraz z wbudowanym interfejsem cyfrowym
Prawie każdy z nas zamawiał towary online. Jeszcze szybko prezent dla bliskich, tanie poszewki z promocji albo ubranie z najnowszej kolekcji, które z odpowiednimi butami wygląda jeszcze lepiej. W zależności od rodzaju, objętości i wagi, towary są dostarczane w torbach, małych paczkach lub większych pakietach.
Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z wysiłku logistycznego i technicznego włożonego w ten proces. I że – jak w przypadku Hermes Fulfilment – to właśnie rozwiązania napędowe SEW‑EURODRIVE bardzo często odpowiadają w zastosowanej technologii za oczekiwaną niezawodność, elastyczność, efektywność i zrównoważony charakter systemu.
Standardowo za transport zapakowanych towarów odpowiadają długie linie rolkowe i systemy sortujące. Jednak ten rodzaj technologii przenośników nie jest pozbawiony wad w przypadku toreb, ponieważ folia opakowaniowa może zostać uwięziona między rolkami, szczególnie w obszarze sortera „Problemem są przede wszystkim torby z otworem na uchwyt” – wyjaśnia Matthias Melahn, kierownik działu techniki procesowej i sterowania w Hermes Fulfilment w Haldensleben. Jeśli taki otwór zostanie wciągnięty między dwie rolki, nastąpi zablokowanie całego systemu. Z tego powodu torby są zwykle obsługiwane przy użyciu oddzielnych systemów sortowania. Tak było również w przypadku Hermes Fulfilment.
Podczas modernizacji w Haldensleben szybko stało się jasne, że nowy system powinien być wyposażony w przenośniki taśmowe. Związane z tym zlecenie zostało przyznane firmie Transnorm z siedzibą w Harsum, specjalizującej się w technologii transportu bliskiego, a firma SEW-EURODRIVE otrzymała zamówienie na energooszczędną technikę napędową.
Innowacyjna elastyczność i redundancja
Oddzielna obsługa toreb sprawia, że jesteś zależny od powiązanego systemu sortującego.„Co się stanie, jeśli sorter przestanie działać z powodu awarii lub zaplanowanej konserwacji?” – właśnie to pytanie zadał sobie Melahn.Rozwiązaniem było obsługiwanie wszystkiego – towarów w kartonowych opakowaniach, toreb oraz plastikowych skrzynek na torby – za pomocą jednej linii transportowej oraz sekcji sortująco-buforującej.
Wbudowana redundancja tego systemu sprawia, że Hermes Fulfilment jest idealnie przygotowany na ewentualne awarie w przyszłości. Konieczność transportowania toreb ciężarówkami do innego centrum wysyłkowego z powodu długotrwałego przestoju zakładu to już przeszłość. Dodatkową zaletą jest to, że zmodernizowana technologia transportu materiałów posiada specjalną funkcję akumulacji, która pozwala omijać usterki. Systemy mogą być zatem wykorzystywane jako bufor, niezależna od standardowej pracy operacyjnej.
To stawia wysokie wymagania wobec technologii napędowej. Hermes Fulfilment i Transnorm od razu zgodzili się, że w tej sytuacji najlepszym wyborem będą napędy od SEW EURODRIVE. Zainstalowane po modernizacji jednostki napędowe MOVIGEAR® performance obsługują i koordynują dwanaście taśm buforowych. Jeśli sorter przestanie działać, taśmy buforowe nadal pracują, aż zostaną całkowicie zapełnione. To buforowanie umożliwia inteligentne pokonywanie chwilowych opóźnień – co stanowi nieoceniony wkład w zwiększenie produktywności w Hermes Fulfilment.
Wysoki moment rozruchowy pod kontrolą
Pojęcie „momentu rozruchowego” łatwo zrozumieć, wyobrażając sobie psi zaprzęg.Husky muszą mocno szarpnąć, aby wprawić w ruch sanie, ich ładunek i przewodnika. Skaczą, napinają mięśnie i ciągną z całych sił. Jednak gdy płozy sań, które były zaklinowane w śniegu, w końcu się „odrywają” i ruszają, psy zaczynają ciągnąć swój ładunek niemal bez wysiłku przez zimowy krajobraz.
W centrum wysyłkowym Hermes Fulfilment w Haldensleben firma Transnorm zastosowała długie przenośniki taśmowe z funkcją akumulacji. Podobnie jak w przypadku psiego zaprzęgu, zapakowane towary buforowane przez taśmę pracującą w trybie czasowym muszą najpierw „ruszyć z miejsca”, zanim będą mogły kontynuować swoją drogę.Im więcej toreb i paczek oraz im większy ich ciężar, tym większy moment obrotowy podczas rozruchu muszą wygenerować napędy, aby ponownie wprawić w ruch taśmę i kontynuować jej ruch w standardowym trybie pracy S1 (praca ciągła). Wymagane momenty rozruchowe często wielokrotnie przekraczają momenty potrzebne do pracy w trybie S1
Matthias Melahn wyjaśnia, na czym polega działanie centrum wysyłkowego Hermes Fulfilment: „Na przenośniku może być przemieszczanych 25 toreb lub 25 paczek. Najbardziej niekorzystne są tzw. wanny na torby, które mogą ważyć nawet 30 kilogramów. Szybko sumuje się to do ponad pół tony, którą musimy przemieścić. Nawet wtedy nie możemy sobie pozwoli na pęknięcie wału czy awarię napędu”.
Wtedy z pomocą przychodzi jednostka MOVIGEAR® performance, która okazuje się idealnym systemem napędowym. Dzięki wysokiej zdolności przeciążeniowej wynoszącej ponad 300 procent, Hermes Fulfilment może teraz bez wysiłku obsługiwać takie momenty rozpędowe. Przewymiarowanie techniki napędowej, które jest często spotykane przy takich wymaganiach, było zatem w tym przypadku niepotrzebne, co miało pozytywny wpływ nie tylko na inwestycję, ale także na zużycie energii podczas eksploatacja.
Maksymalna efektywność energetyczna i niski poziom hałasu
Centrum wysyłkowe, w którym setki napędów pracują bez przerwy, a niezbędne do ich chłodzenia wentylatory nieustannie hałasują, by utrzymać w ruchu długie linie transportowe – łatwo sobie wyobrazić poziom hałasu, na jaki każdego dnia narażeni są pracownicy podczas swojej zmiany.
W przypadku MOVIGEAR® performance jest inaczej. System napędowy nie wymaga żadnych wentylatorów, a przy poziomie hałasu wynoszącym 65 dB jest znacznie cichszy niż konwencjonalny motoreduktor. Oznacza to redukcję poziomu ciśnienia akustycznego został niemal o połowę.
Jednocześnie zintegrowany w MOVIGEAR® performance synchroniczny silnik z magnesami trwałymi zapewnia poziom efektywności energetycznej, który znacznie przekracza klasę IE5 – najwyższą obowiązującą obecnie klasę.Pozwala to na ogromne oszczędności energii i zmniejszenie zapotrzebowania na moc przyłączeniową.Dzięki temu w stacji transformatorowej Hermes Fulfilment uwolniona została rezerwa mocy, co daje firmie możliwości dalszej rozbudowy działalności.Kolejną dużą zaletą wysokiej sprawności jest znaczne ograniczenie strat cieplnych dla każdego napędu.W rezultacie systemy napędowe emitują mniej ciepła, a co za tym idzie – potrzeba mniej energii do chłodzenia budynku.
Decentralna inteligencja
Przekładnia, silnik i elektronika w jednej obudowie – zdecentralizowane jednostki napędowe MOVIGEAR® performance zawierają falownik z naszego modułowego systemu automatyki MOVI C®.
Zawierają one również wbudowane wejścia/wyjścia (I/O), co pozwala na odczyt i przekazywanie danych z podłączonych czujników.
Sebastian Hartmann, inżynier projektowy z firmy Transnorm odpowiedzialny za ten projekt, uważa to za ogromną zaletę:
„Wszystkie bariery świetlne podłączamy bezpośrednio do wbudowanych wejść/wyjść MOVIGEAR® performance, co eliminuje potrzebę stosowania zdecentralizowanych wysp I/O po stronie klienta.”
Kolejnym dużym atutem jest możliwość łatwej integracji technologii bezpieczeństwa z systemem przenośników – bez konieczności skomplikowanego montażu i jego planowania – ponieważ komunikacja odbywa się za pośrednictwem PROFINET® i PROFIsafe.
Na koniec warto dodać, że napędy MOVIGEAR® performance są wyjątkowo kompaktowe, a ich lekka konstrukcja sprawia, że jedna osoba może je łatwo zamontować lub zdemontować.