-
Aktywując ten film, Youtube przekaże dane do USA. Więcej w naszej polityce prywatności.
"Toot-toot" bez spalin: Lokomotywa elektryczna w nostalgicznym stylu
Najstarszy środek transportu publicznego w Europa-Park, historyczny Pociąg Panoramiczny, żegna się z silnikiem spalinowym. Przejście na przyjazną dla środowiska elektryfikację odbywa się na najnowocześniejszym poziomie. Oprócz technologii napędowej zastosowano technologię ładowania bezstykowego MOVITRANS® spot, jednostki magazynowania energii i technologię sterowania firmy SEW-EURODRIVE. Wygląd i dźwięk nostalgicznego parowozu został zachowany, ale bez problemów związanych z silnikami spalinowymi, które były wcześniej używane.
Projekt w skrócie
- Klient: Europa-Park GmbH & Co Mack KG
- Lokalizacja: Rust (Niemcy)
- Sektor: Przemysł rozrywkowy
- Zastosowanie: Pociąg panoramiczny
Więcej informacji o Europa-Park:
- Firma rodzinna (rodzina Mack, obecnie w 8. pokoleniu)
- Pierwotnie przeznaczony jako obszar wystawowy dla przejażdżek rozrywkowych produkowanych przez firmę macierzystą, Mack
- Odwiedzający: Ponad 5,7 miliona rocznie
- Całkowita powierzchnia: 950 000 metrów kwadratowych
- Liczba pracowników: 3600 w parku w sezonie
- Praktykanci: Ponad 100
- 1975: Otwarcie na terenie zamku Balthasar o powierzchni 160 000 metrów kwadratowych
- 1975: Pierwsze przejażdżki rozrywkowe: Panorama Train, parowiec wiosłowy African Queen i jazda samochodem Silverstone Race Track
- 1978: Pierwszy milion odwiedzających
- 1982: Włochy zapoczątkowują koncepcję Europy jako pierwszego tematu przewodniego. Później pojawiło się 14 innych krajów (Holandia 1984, Anglia 1988, Francja 1990, Skandynawia 1992, Austria 1992, Szwajcaria 1993, Hiszpania 1994, Niemcy 1996, Rosja 1998, Grecja 2000, Portugalia 2005, Islandia 2009, Luksemburg 2016, Irlandia 2016).
- 1984: Pierwsza kolejka górska (Alpenexpress "Enzian")
- 1995: Pierwszy hotel
- 2019: Park wodny Rulantica
Pociąg panoramiczny na stacji Rosja Pociąg panoramiczny na stacji Rosja - Przyjazna dla środowiska przebudowa linii kolejowej
- Konwersja podczas bieżącej eksploatacji
- Zrównoważone zasilanie
- Szybka dostępność części zamiennych, gdy wymagany jest serwis
- Krótkie czasy ładowania
- Należy zachować nostalgiczny wygląd kolei
- Wysoki poziom bezpieczeństwa
Płyty polowe MOVITRANS® TFS osadzone w betonie na stacji Płyty polowe MOVITRANS® TFS osadzone w betonie na stacji Zdecentralizowana technologia ładowania bezstykowego i zdecentralizowana technologia napędowa
- Komponenty mobilne na lokomotywie:
- MOVI-DPS® system magazynowania energii
- Bezpieczne dwukanałowe odłączanie systemu za pomocą sterownika bezpieczeństwa UCS10B
- 4 MOVIGEAR® Jednostki napędowe MGF..-DSM.. na lokomotywie
- MOVIDRIVE® modułowy falownik aplikacyjny w kabinie maszynisty
- Komponenty stacjonarne w każdej z czterech stacji:
- 4 MOVITRANS® spot TFS na stację w podłodze między szynami
- 4 MOVITRANS® jednostki zasilające spot TES na stację w szafie sterowniczej obok toru
Widok z kamery z kabiny maszynisty Widok z kamery z kabiny maszynisty - Eksploatacja bez użycia paliw kopalnych i bez kosztów paliwa
- Zwiedzający mogą cieszyć się jazdą bez wąchania spalin i nie ma problemów z nieprzyjemnym zapachem.
- Bezbateryjne zasilanie elektryczne bez szyn i linii napowietrznych
- Szybkie ładowanie na stacji trwa tylko minutę, podczas gdy pasażerowie wysiadają i wsiadają.
- Pochłonięta energia zasila wszystkie odbiorniki elektryczne w pociągu, w tym nostalgiczne efekty świetlne, dźwiękowe i parowe lub wyszukane oświetlenie w okresie świątecznym.
- Lepsza ergonomia miejsca pracy dla maszynistów
- Pozostałe pociągi z silnikami spalinowymi mogą kontynuować normalną jazdę po tym samym torze podczas zmiany.
- Znacznie niższe koszty utrzymania
- Szybka obsługa nawet w weekendy
Tradycja i nowoczesność nie są sprzeczne
Pociąg panoramiczny na stacji Rosja Pociąg panoramiczny na stacji Rosja Pociąg panoramiczny w Europa-Park w Rust, w południowym regionie Badenii w Niemczech, ma już ponad 45 lat; inteligentna i zrównoważona elektryfikacja nie tylko czyni go przyjaznym dla środowiska, ale także bardziej atrakcyjnym. Kolejka górska jest jedną z najstarszych atrakcji na rozległym terenie i jedną z pierwszych przejażdżek w parku rozrywki. Dla odwiedzających w każdym wieku oznacza to niekłamaną nostalgię. Ludzie lubią korzystać z historycznego leniwego pociągu, aby odbyć atrakcyjną wycieczkę krajoznawczą po parku. Lub wsiadają, bez długiego czasu oczekiwania, aby podróżować z kraju do kraju w pełnym relaksie na dystansie 1,8 kilometra.
Ta tradycja musi być szanowana, nawet jeśli era mobilności elektrycznej wkracza teraz w nostalgię. Rozwiązanie indywidualne rozwiązanie w postaci pakietu napędu i automatyki w tym technologii ładowania bezstykowego i zdecentralizowanego zaopatrzenia w energię zostało opracowane w SEW-EURODRIVE i wdrożone w ścisłej współpracy z wydziałami elektrotechniki i inżynierii mechanicznej Europa-Park. Konwersja pierwszej lokomotywy miała miejsce podczas pracy parku rozrywki. Oznacza to, że pozostałe pociągi z silnikiem diesla lub benzynowym nadal regularnie kursowały po tym samym torze.
Pierwsza przejażdżka rozrywkowa zasilana energią elektryczną i bez emisji CO2 w czarno-czerwonych barwach - z powodzeniem kursuje od sezonu zimowego 2019. Kolejny pociąg z elektryczną lokomotywą parową pojawił się w sezonie letnim 2020, ku uciesze pasażerów. Istnieją plany stopniowego doposażenia pozostałych pociągów w naszą pionierską, przyjazną dla środowiska technologię napędową.
Cytat Steffena Kastena, kierownika operacyjnego w Europa-Park
Firma SEW-EURODRIVE pomogła nam już kilka razy podczas weekendu.
Od pewnego czasu rozważaliśmy przejście z klasycznych źródeł energii, jakimi są olej napędowy i benzyna, na energię elektryczną. Silniki zasilane paliwami kopalnymi wymagają częstej konserwacji, są problematyczne pod względem zakupu części zamiennych, generują stale rosnące koszty paliwa i wytwarzają spaliny. Te z kolei stanowią problem dla maszynistów i pasażerów.
... Europa-Park oferuje łącznie 65 przejażdżek - z dostępnością na poziomie 99,7%. Można to osiągnąć tylko dzięki silnym partnerom i utrzymywaniu dużej ilości części w magazynie. Firma SEW-EURODRIVE pomogła nam już kilka razy podczas weekendu.
Cytat od dr Hansa Krattenmachera, dyrektora zarządzającego ds. innowacji mechatronicznych w SEW-EURODRIVE
Projekt z dużym potencjałem dla obu partnerów
W przypadku pociągu panoramicznego nacisk kładziony jest w szczególności na połączenie różnych nowych rozwiązań i istniejących produktów w jeden system. Współpraca z Europa-Park jest zatem projektem referencyjnym o dużym potencjale dla nas na całym świecie.
Cytat z Bertwin Ley, Biuro Techniczne Karlsruhe, przedstawiciel ds. obsługi klienta w SEW-EURODRIVE dla Europa-Park
Nowe odkrycia
Kilka działów w SEW-EURODRIVE pracowało wspólnie nad zrównoważoną konwersją pociągu. Wiele z wymaganych części zostało opracowanych zupełnie od nowa specjalnie na potrzeby tego projektu. Nowe odkrycia zebrane w trakcie tego procesu zostaną włączone do bieżących innowacji produktowych.
Cytat od Dominika Gläßera, przedstawiciela serwisu terenowego (Biuro Techniczne Mannheim), kierownika projektu
"Napełnianie" 700 kilowatosekund w ciągu jednej minuty
Nasz zespół na miejscu (od prawej do lewej): Dominik Gläßer, Andreas Heger, Bertwin Ley Nasz zespół na miejscu (od prawej do lewej): Dominik Gläßer, Andreas Heger, Bertwin Ley Podczas gdy pasażerowie wsiadają lub wysiadają na stacji, około 700 kilowatosekund jest "wypełnianych" w ciągu 60 sekund. Ilość energii pochłanianej przez dwuwarstwowe kondensatory MOVI-DPS® podczas postoju na stacji jest z łatwością wystarczająca do ponownego naładowania na następnej stacji.
\Wrażenia z realizacji projektu
Zastosowane produkty i rozwiązania
Projekt w szczegółach
Jedna z najstarszych kolejek przestawia się na mobilność elektryczną
Pociąg panoramiczny z bezstykowym zasilaniem Pociąg panoramiczny z bezstykowym zasilaniem "Wiek i rozmiar: min. 0 lat, min. 0 cm"
"Doświadczenie: Poziom 1: Przytulny, zrelaksowany"
To rzeczowa informacja, którą można przeczytać na stronie Europa-Park o prawdopodobnie jednej z najczęściej używanych atrakcji.
Pociąg panoramiczny jest jedną z pierwszych przejażdżek, do których odwiedzający docierają zaraz po wejściu przez Deutsche Allee. Jeśli chcesz zanurzyć się w świecie rozrywki i cieszyć się widokiem zróżnicowanego krajobrazu tematycznego podczas łagodnego poruszania się z prędkością 10 km/h, możesz rozpocząć dzień od przejażdżki jednym z tych pociągów. Cały obwód wokół torów kolejowych przez park zajmuje około 15 minut. Można również dotrzeć do Anglii, Hiszpanii i Rosji w odstępach około 5 minut każdy i zatrzymać się tam. Każdy z pięciu pociągów oferuje obecnie 86 miejsc siedzących. Oznacza to do 1750 pasażerów może wyruszyć w trasę co godzinę.
Przez ponad 40 lat leniwy pociąg przejeżdżał przez rozległe tereny, parując i dmuchając na olej napędowy lub benzynę w zbiorniku. Obecnie dwie pierwsze lokomotywy zostały już przystosowane do technologii napędu elektrycznego i zrównoważonego zasilania. Spaliny i odpowiadające im nieprzyjemne zapachy powodowane przez silniki spalinowe należą już do przeszłości w tych pociągach. Pozostała autentyczna atmosfera leniwego pociągu z parą generowaną wyłącznie z wody. To zmysłowe doświadczenie, bez którego mało który pasażer chciałby się obejść.
Wykorzystanie paliw kopalnych nie pasuje już do twierdzenia o zrównoważonym rozwoju
Żaden odwiedzający nie może nie zauważyć ogromnego panelu słonecznego zainstalowanego na około 300-metrowym zadaszonym chodniku rozciągającym się od parkingu do wejścia do parku. Powyżej, podczas gdy pasażerowie jeżdżą kolejką górską Silver Star i krzyczą z zachwytu, ekrany wzdłuż chodnika dostarczają informacji na temat o zrównoważonym zarządzaniu energią w parku rozrywki. Dach wiaty na parkingu wodnego świata Rulantica również przyczynia się do dostarczania energii odnawialnej z 3000 modułów słonecznych.
Odzyskiwanie energii obok zaczarowanego lasu Jaś i Małgosia to nic innego jak bajka. Energia elektryczna pochodzi tam z hydroelektrowni przepływowej. Własne elektrociepłownie parku dostarczają energię nie tylko w postaci elektryczności, ale także ciepła.
Dzięki temu Europa-Park jest mniej lub bardziej samowystarczalny, jeśli chodzi o odzyskiwanie energii. W związku z tym sensowne jest również wykorzystanie energii do obsługi historycznych pociągów panoramicznych.
Zasilanie elektryczne za pomocą akumulatorów nie wchodzi w grę
W momencie założenia parku, leniwy pociąg był nadal nazywany Pociąg Zachodni. Wynika to z faktu, że powiązane silniki trakcyjne zostały zbudowane przez amerykańską firmę i są wzorowane na miniaturowej wersji lokomotywy parowej z początków USA.. Chociaż ten oryginalny producent oferuje obecnie również zelektryfikowane pociągi, działają one na silnikach elektrycznych w połączeniu z akumulatorami litowo-jonowymi. Technologia ta sprawia, że baterie muszą być ładowane za pośrednictwem szyn przewodzących.
Szyny konduktorskie lub linie napowietrzne nie wchodzą jednak w grę w przypadku parku rozrywki z wieloma przejazdami kolejowymi, które są intensywnie uczęszczane przez strumienie odwiedzających. Co więcej, technologia ta byłaby zbyt kosztowna nie tylko w zakupie, ale także w obsłudze i utrzymaniu.
Dobrze się więc stało, że Europa-Park utrzymuje bliskie relacje z Instytutem Technologii w Karlsruhe (KIT) i regularnie przydziela prace magisterskie. Również w tym przypadku praca magisterska położyła podwaliny pod złożony projekt który mógł zostać wdrożony tylko w ścisłej współpracy między właścicielami parku a odpowiednim specjalistą od napędów. Wybór padł na firmę SEW-EURODRIVE, z którą Europa-Park ma już pozytywne doświadczenia w zakresie prac konserwacyjnych i naprawczych od kilku lat.
Na przykład, Szybki serwis SEW-EURODRIVE jest dostępny również w weekendy, jeśli to konieczne.. Dla naszych kolegów serwisowych nie ma znaczenia, czy serwisowany napęd należy do nas, czy jest to uszkodzony motoreduktor innej firmy.
Zdecentralizowana technologia ładowania i system magazynowania energii
Stacjonarne płyty polowe MOVITRANS® spot TFS osadzone w betonie Stacjonarne płyty polowe MOVITRANS® spot TFS osadzone w betonie Cztery płyty MOVITRANS® spot TFS zostały zabetonowane w podłodze na każdej stacji, pomiędzy szynami. Urządzenie MOVI-DPS® są ładowane indukcyjnie, tj. bezdotykowo, w bardzo krótkim czasie, gdy lokomotywa zatrzymuje się na stacji. Proces ładowania trwa nie dłużej niż minutę. Pasażerowie i tak potrzebują tego czasu, aby wsiąść i wysiąść z pociągu.
Moduły magazynowania energii MOVI-DPS® na lokomotywie Moduły magazynowania energii MOVI-DPS® na lokomotywie Ilość ilość energii pochłanianej na każde zatrzymanie w dwuwarstwowych kondensatorach bezobsługowych modułów magazynowania energii MOVI-DPS® jednostki magazynowania energii będą z łatwością wytrzymają do ładowania na następnej stacji i dłużej.. Oprócz dostarczania energii do napędzania lokomotywy, system magazynowania energii zasila również wszystkie inne komponenty elektryczne pociągu. Obejmuje to między innymi sztucznie generowane efekty świetlne, dźwiękowe i parowe.
Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem
Jednostki zasilające MOVITRANS® TES w szafie ochronnej Jednostki zasilające MOVITRANS® TES w szafie ochronnej TÜV Süd postawił surowe wymagania dotyczące bezpiecznego odłączania, gdy tylko na płytach polowych nie ma pociągu do ładowania. Sterownik Sterownik bezpieczeństwa UCS10B jest używany do bezpiecznego dwukanałowego wyłączania systemu. Dezaktywuje on MOVITRANS® spot TES.
W przypadku Panorama Trains zdecentralizowana technologia i instalacja w szafach sterowniczych nie są sprzeczne, ponieważ niepozorne szafy umieszczone w pobliżu torów pełnią nie tylko funkcję wizualną, ale także chronią komponenty elektryczne przed nieautoryzowanym dostępem.
Technologia napędowa o wysokiej efektywności energetycznej
Jednostka napędowa MGFTT4-DSM za pilotem lokomotywy Jednostka napędowa MGFTT4-DSM za pilotem lokomotywy Cztery energooszczędne MOVIGEAR® jednostki napędowe typu MGFTT4-DSMz których jeden uważni obserwatorzy mogą zobaczyć z przodu, za pilotem lokomotywy.
Są one idealne do tego zastosowania ze względu na wysoką klasę ochrony w połączeniu z powłoką powierzchniową HP 200. Są one sterowane za pomocą dwuosiowych modułów MOVIDRIVE® modułowego falownika aplikacyjnego bez enkodera.