Wyższe bezpieczeństwo pracy i mniejsze czasy przestoju
W przypadku spełnienia dyrektywy maszynowej WE 2006/42/WE oraz normy EN ISO 13849-1, której celem jest zapewnienie możliwie najniższego poziomu niebezpieczeństwa dla personelu powodowanego przez urządzenia techniczne, możliwe jest zastosowanie w maszynach układów sterowania, które monitorują zamiast wyłączać. Przy tym stosowane systemy sterowania muszą spełniać odpowiednie wymagania w zakresie kategorii bezpieczeństwa względnie wymogi Performance Level.
„Bezpieczeństwo funkcjonalne” to nie tylko bezpieczeństwo personelu, ale również wymierne korzyści wynikające z wyższej produktywności maszyn i urządzeń. Dlatego też w SEW-EURODRIVE stawiamy na elastyczne rozwiązania safetyDRIVE. Zapewniają one elastyczność, ponieważ modułowe lub zintegrowane z techniką bezpieczeństwa pracy układy napędowe są indywidualnie dobierane i dostosowywane do odpowiednich aplikacji i zadań.
Zalety
-
Funkcjonalne bezpieczeństwo techniki napędowej
zapewnia bezawaryjną i bezpieczną eksploatację maszyn i urządzeń. -
Unikanie wypadków przy pracy
i zapewnienie bezpieczeństwa pracowników. -
Zwiększona produktywność
dzięki naszym bezpiecznym produktom i usługom w zakresie technologii Safety. -
Obniżone koszty
ze względu na redukcję stref bezpieczeństwa. -
Zastosowania łączące różne sektory przemysłu
ponieważ nasza technika napędowa safetyDRIVE została zaprojektowana dla różnego rodzaju wymagań, branż oraz architektur maszyn.
Deklaracja zgodności CE zgodnie z dyrektywą maszynową
Dyrektywa maszynowa 2006/42/WE zapewnia większe bezpieczeństwo maszyn i urządzeń

Wraz z obowiązującą od dnia 29.12.2009 roku nową dyrektywą maszynową (MRL) 2006/42/WE weszły w życie ważne zmiany w zakresie budowy maszyn i urządzeń. Do zharmonizowanych norm wchodzących w skład dyrektywy MRL 2006/42/WE należy między innymi norma EN ISO 13849-1+2 oraz EN 62061, które regulują kwestie związane z bezpieczeństwem funkcjonalnym istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa elektronicznych oraz elektronicznych programowalnych układów sterowania. Do tego obowiązuje też norma IEC 61508 dotycząca funkcjonalnego zarządzania bezpieczeństwem, która definiuje wymagania stawiane procesom, podmioty odpowiedzialne oraz podstawy organizacyjne.
Oznaczenie CE jest zewnętrznym znakiem, który potwierdza, że produkt odpowiada wymogom dyrektywy maszynowej.
Nadając oznaczenie CE podmiot odpowiedzialny potwierdza, że:
- produkt odpowiada wszystkim stosowanym przepisom wspólnotowym
- przeprowadzono wszystkie procedury związane z oceną zgodności.
Oznaczenie CE umożliwia swobodny wewnątrzwspólnotowy obrót towarów.
safetyDRIVE: Bezpieczeństwo funkcjonalne
Bezpieczeństwo funkcjonalne z safetyDRIVE: Pewnie, elastycznie oraz skutecznie

Bezpieczeństwo funkcjonalne nie tylko przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa personelu, ale ma też zasadniczy wpływ na podniesienie produktywności maszyn i urządzeń. W związku z tym stawiamy na elastyczne rozwiązania safetyDRIVE. Dzięki naszemu bogatemu portfolio rozwiązań safetyDRIVE możliwe jest łatwe wdrożenie rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa techniki napędowej instalowanej w szafie rozdzielczej. Przekonaj się!
safetyDRIVE: Funkcje bezpieczeństwa napędu
Korzyści wynikające z funkcji bezpieczeństwa wchodzących w skład programu safetyDRIVE

SS1 – Safe Stop 1 / Bezpieczne zatrzymanie 1
Funkcja ta
- wyłącza w sposób regulowany napęd, a następnie odcina w bezpieczny sposób zasilanie silnika
- wyklucza wykonanie przez napęd w stanie spoczynku niebezpiecznych sekwencji ruchu
- odpowiada kategorii zatrzymania 1 według IEC 60204-1

SS2 – Safe Stop 2 / Bezpieczne zatrzymanie 2
Funkcja ta
- wyłącza w sposób regulowany napęd, a następnie wdraża bezpieczne monitorowanie zatrzymania
- zapewnia pełną dostępność funkcji nastawczych napędu (silnik jest pod napięciem)
- odpowiada kategorii zatrzymania 2 według IEC 60204-1

SBC – Safe Brake Control / Bezpieczny układ sterowania hamulca
Funkcja ta
- odcina zasilanie hamulca
- wyklucza zwolnienie hamulca

SDI – Safe Direction / Bezpieczne wykrywanie ruchu
Funkcja ta
- umożliwia ruch napędu tylko w jednym wcześniej zdefiniowanym kierunku
- zgłasza błąd w przypadku naruszenia zasad w zakresie zdefiniowanego kierunku obrotów i w sposób bezpieczny wyłącza napęd

SLS – Safely Limited Speed / Bezpiecznie ograniczona prędkość
Funkcja ta
- monitoruje przestrzeganie zdefiniowanej prędkości granicznej
- zgłasza błąd w przypadku naruszenia zasad w zakresie zdefiniowanej prędkości granicznej i w sposób bezpieczny wyłącza napęd

SOS – Safe Operating Stop / Bezpieczny postój
Funkcja ta
- monitoruje osiągniętą pozycję zatrzymania i zapobiega opuszczeniu pozycji zatrzymania
- zapewnia pełną dostępność funkcji nastawczych napędu
- zgłasza błąd w przypadku naruszenia zasad w zakresie pozycji zatrzymania i w sposób bezpieczny wyłącza napęd

SLA – Safely Limited Acceleration / Bezpiecznie ograniczone przyspieszenie
Funkcja ta
- monitoruje przestrzeganie definiowanych wartości przyspieszenia
- zgłasza błąd w przypadku naruszenia zasad w zakresie zdefiniowanej prędkości granicznej i w sposób bezpieczny wyłącza napęd

SLI – Safely Limited Increment / Ograniczona liczba inkrementów
Funkcja ta
- umożliwia bezpieczną pracę w trybie impulsowym
- zgłasza błąd w przypadku naruszenia zasad w zakresie trybu impulsowego i w sposób bezpieczny wyłącza napęd

SBA - Safe Brake Actuation
Funkcja ta
- po aktywacji powoduje bezpieczne mechaniczne zatrzymanie ruchu napędu. Nie jest to standardowa procedura hamowania, a raczej procedura hamowania w przypadku zagrożenia.

SBH - Safe Brake Hold
Funkcja ta
- po aktywacji zapewnia zatrzymanie w aktualnej pozycji. Z chwilą aktywacji napęd jest już wyłączony.

SAR – Safe Acceleration Range / Bezpieczny zakres przyspieszenia
Funkcja ta
- zapobiega wykroczeniu wartości przyspieszenia poza zadany zakres
- w przypadku przekroczenia dolnej lub górnej granicy dozwolonej wartości przyspieszenia wyłącza funkcję bezpieczeństwa i wyzwala komunikat o błędach

SLP – Safely Limited Position / Bezpiecznie ograniczona pozycja
Funkcja ta
- monitoruje pracę napędu, aby nie przekroczył zdefiniowanych ograniczeń
- zgłasza błąd w przypadku naruszenia zasad w zakresie ograniczeń i w sposób bezpieczny wyłącza napęd

SSM – Safe Speed Monitor / Bezpieczny wskaźnik prędkości
Funkcja ta
- umożliwia monitorowanie prędkości
- bez reakcji na błąd sygnalizuje aktualny stan

SCA – Safe CAM/bezpieczna krzywka
Funkcja ta
- umożliwia monitorowanie zakresu pozycji
- bez reakcji na błąd sygnalizuje aktualny stan

SSR – Safe Speed Range / Bezpieczny zakres prędkości
Funkcja ta
- zapobiega wykroczeniu wartości prędkości poza zadany zakres
- w przypadku przekroczenia dolnej lub górnej granicy dozwolonej wartości prędkości wyłącza funkcję bezpieczeństwa i wyzwala komunikat o błędach
safetyDRIVE: Usługi w zakresie technologii Safety
Pełna oferta certyfikowanych usług typu Safety od jednego dostawcy

W zakresie bezpiecznej konstrukcji maszyn i urządzeń wiele aspektów odgrywa istotną rolę. Oferujemy Państwu komponenty oraz parametry bezpieczeństwa w formie arkuszy danych i biblioteki SISTEMA. Dzięki temu możliwa jest dokładna walidacja funkcji bezpieczeństwa. Naszą ofertę uzupełniają certyfikowane przez TÜV Rheinland pakiety usług w zakresie technologii Safety oparte o system modułowy.
safetyDRIVE: 360° Functional Safety Management
Cykl życia w zakresie Functional Safety Management

Przegląd faz cyklu życia bezpieczeństwa zgodnie z normą IEC 61508:
Faza 1: Koncepcja
Faza 2: Definicja pełnego zakresu zastosowania
Faza 3: Analiza zagrożeń i ryzyka
Faza 4: Wymagania w zakresie całościowego bezpieczeństwa
Faza 5: Przyporządkowanie wymagań pod kątem całościowego bezpieczeństwa
Faza 6: Planowanie całościowej eksploatacji i konserwacji
Faza 7: Planowanie sposobu walidacji całościowego bezpieczeństwa
Faza 8: Planowanie całej instalacji oraz kompletnego uruchomienia
Faza 9: Specyfikacja wymagań w zakresie bezpieczeństwa systemu E/E/PE
Faza 10: Systemy E/E/PE istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa Realizacja
Faza 11: Pozostałe środki zapobiegawcze mające na celu redukcję ryzyka Specyfikacja i realizacja
Faza 12: Całkowita instalacja oraz kompletne uruchomienie
Faza 13: Walidacja całościowego bezpieczeństwa
Faza 14: Całościowa eksploatacja, konserwacja i naprawa
Faza 15: Całościowa modyfikacja i wyposażenie
Faza 16: Unieruchomienie i wysortowanie
safetyDRIVE: Bezpieczeństwo SISTEMA
Ocena sterowania maszyną z punktu widzenia bezpieczeństwa według DIN EN ISO 13849
Asystent oprogramowania SISTEMA (bezpieczeństwo sterowania maszyn) oferuje pomoc w zakresie oceny bezpieczeństwa sterowania układami napędowymi w ramach DIN EN ISO 13849-1. Narzędzie pracujące w środowisku Windows odzwierciedla strukturę istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa elementów sterowania (SRP/CS, Safety-Related Parts of a Control System) na podstawie tak zwanej przewidzianej architektury oraz oblicza wartość niezawodności na różnych poziomach uszczegółowienia łącznie z osiągniętym Performance Level (PL).
Aktualną wersję oprogramowania SISTEMA można znaleźć na stronie Instytutu ds. bezpieczeństwa pracy Niemieckiego funduszu ustawowego ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków: www.dguv.de
SEW-EURODRIVE oferuje na potrzeby zastosowania oprogramowania SISTEMA bibliotekę komponentów. Zawiera ona w zależności od komponentu odpowiednie wartości MTTF, B10d lub PFH. Biblioteka może być stosowana od wersji 1.1.6.
SISTEMA - wykluczenie odpowiedzialności (PDF, 26 KB)
safetyDRIVE: Obszary zastosowania
Elastyczność i bezpieczeństwo w każdej branży

Oferujemy Państwu bezpieczne systemy napędowe na potrzeby różnych zastosowań w różnych branżach i architekturach maszyn, np. napędy do techniki scenicznej czy robotów spawających w przemyśle samochodowym lub robotach portalowych w przemyśle napojowym lub opakowań.
Jesteśmy do Państwa dyspozycji.
Mają Państwo pytania dotyczące SEW-EURODRIVE lub potrzebują fachowej porady? Wyślij do nas wiadomość z ewentualnymi pytaniami.
Skontaktuj się z nami już teraz