Po 35 latach eksploatacji w podnośni statków Scharnebeck w Lüneburgu zmodernizowano technikę napędową. Dostarczyliśmy precyzyjnie dostosowane silniki i przekładnie przemysłowe na potrzeby tej modernizacji. Co w tym wyjątkowego? Chodzi tutaj o przekładnie standardowe, dostosowane konstrukcyjnie do tego zastosowania.
Modernizacja ze wzrostem wydajności
Podnośnia statków w Lüneburgu
Ładuję materiał wideo...
11800 t na samą górę! Tak imponującą wydajnością może pochwalić się podnośnia statków w Lüneburgu.
Największa na świecie podnośnia statków w mieście Scharnebeck na rzece Elbie składa się z dwóch znajdujących się obok siebie przejazdów, w których niezależnie od siebie poruszają się w dół i w górę dwa koryta. Mają długość 100 m i szerokość 12 m przy głębokości wody wynoszącej ok. 3,4 m. Przenoszą największe ciężary w pełnym tego słowa znaczeniu, ponieważ masa całkowita części ruchomych koryta łącznie z wodą wynosi 11800 ton - tyle co 14 pociągów typu ICE z 16 wagonami każdy. Podnoszenie lub opuszczenie trwa około trzech minut. Całkowity czas przewożenia łącznie z wpłynięciem i wypłynięciem wynosi ok. 15 minut na statek. Wanny zamykane są przednią i tylną bramą sekcyjną. Każda z tych bram podnoszona jest za pomocą dwóch osobno napędzanych łańcuchów ogniwowych, które przebiegają wzdłuż maszynowni po prawej i lewej stronie bramy.
Elektromechaniczne układy techniki napędowej bram pochodzą z początku lat siedemdziesiątych XX wieku. Składają się z asynchronicznego silnika trójfazowego, hamulca bębnowego oraz przekładni przemysłowej, która jest sprzężona mechanicznie z drugą przekładnią przemysłową. Instalacja sprzed 35 lat została poddana gruntownej naprawie, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz niezawodność działania.
Na życzenie operatora zmodernizowano całą technikę napędową. W konsekwencji napędy miały charakteryzować się wyższym momentem obrotowym oraz mocą. Zamiast dotychczasowej mocy o wartości 55 kW, nowe silniki miały osiągać moc 75 kW. Również znamionowy moment obrotowy przekładni miał ulec zmianie - z dotychczasowych 80 kNm na 130 kNm.
Nasz silnik trójfazowy DVE280 S4 o mocy 75 kW posłużył jako napęd główny. Został połączony z przekładnią przemysłową X4KS230 za pośrednictwem sprzęgła. Przekładnia składa się z trzech stopni z kołem walcowym oraz pierwszym stopniem z kołem walcowo-stożkowym.
Zainstalowana jednostka napędowa stanowi w znacznym stopniu standardowy pakiet napędowy, który na długie lata zapewni niezawodną pracę, a w przypadku ewentualnej awarii części zamienne będą dostępne praktycznie od ręki.
Ekonomiczne rozwiązania podwyższające bezpieczeństwo procesowe
Wymagania klienta
Życzeniem operatora było zachowanie podstawowej struktury systemu. Mechaniczne sprzężenie obu napędów bram miało na życzenie operatora podnośni pozostać w wersji dotychczasowej.
Rozwiązanie:
Aby spełnić ten wymóg, niezbędne było wykonanie mechanicznego sprzężenia między przekładnią główną a drugą przekładnią główną. W oparciu o standardową przekładnię przemysłową serii X4 wyprodukowaliśmy zmodyfikowany model.
SEW podczas Interwencji nr 17: Technika napędowa w podnośni statków
Ładuję materiał wideo...
Po 35 latach eksploatacji w podnośni statków w Lüneburgu zmodernizowano technikę napędową obsługującą bramy. SEW-Eurodrive zastosowało silniejsze silniki oraz przekładnie przemysłowe serii X, które na specjalne życzenie klienta zostały w specjalny sposób zmodyfikowane.