Lean oraz Przemysł 4.0 - inteligentne połączenie człowieka i technologii

  • Kierownik Small Factory Unit jako dyrygent łańcucha wartości - Przemysł 4.0

    Pracownik jako dyrygent łańcucha wartości

Dzięki Przemysłowi 4.0 zmienia się rola człowieka w ramach procesu produkcji. . Powstają nowe obszary pracy skupiające procesy produkcji, a człowiek i robot pracują razem, tworząc jeden zgrany zespół.

Od wielu lat Przemysł 4.0 kojarzony jest nadzieją na dalszy rozwój produkcji i zwiększenie zysku, jednak coraz głośniej słychać tych, którzy domagają się dowodów na praktyczną użyteczność oraz możliwość wdrożenia tych wizji na potrzeby rzeczywistych scenariuszy produkcyjnych .

Wymaga się również większej uwagi na człowieka i jego roli w Przemyśle 4.0. Jedno i drugie można pogodzić poprzez opracowanie praktycznych oraz zorientowanych na wartości koncepcji „Lean” Przemysłu 4.0, które stawiają na współdziałanie ludzi i maszyn.

Aby odciążyć pracowników, pojedyncze zlecenia oraz ich przepływ po fabryce podlegałyby autonomicznym procesom sterowania. Pracownik mógłby w pełni skoncentrować się na swoich zadaniach, podczas gdy dyrygent łańcucha wartości zachowywałby wgląd w cały podległy mu obszar.

Tego typu inteligentne zlecenie łączy w sobie operacje montażowe, produkcyjne i logistyczne oraz posiada informacje o wszystkich wariantach produktu. W jego ramach odtwarzany jest wirtualny obraz gotowego produktu, natomiast w razie potrzeby wywoływana jest odpowiednia instrukcja robocza.

Inteligentne zamówienie sprawdza także dostępność zasobów wymaganych w kolejnych krokach roboczych, a następnie przekazuje wszystkim zaangażowanym w proces uczestnikom takie informacje jak na przykład lokalizacja czy zadanie do wykonania. Cały przebieg zamówienia, w tym feedback dotyczący poszczególnych kroków roboczych, jest widoczny w historii zamówienia.

Więcej niż tylko technologia: nowe podejście produkcji stawiające człowieka w centrum

Warto jednak pamiętać, że technologia nie jest celem samym w sobie, a jedynie szkieletem dla idei Przemysłu 4.0. W przyszłości świat rzeczywisty i wirtualny połączą się w jedną całość, dzięki czemu możliwe będzie ich całkowite połączenie w jedną sieć. To natomiast niesie ze sobą całkowicie nowe formy produkcji oraz współpracy.

Nowością w tym założeniu jest to, że nie tylko maszyny oraz zintegrowane systemy się ze sobą komunikują - w ramach Przemysłu 4.0 wszystkie systemy są inteligentnie połączone w sieć i wymieniają informacje z wytwarzanymi produktami w czasie zbliżonym do rzeczywistego (oczywiście dotyczy to również ludzi!).

W ramach ”Przemysłu 4.0 opartego na filozofii Lean” powstaje połączenie „nowych” koncepcji Przemysłu 4.0 ze znanymi zasadami zarządzania według Lean, a to umożliwia nowy rodzaj współpracy między człowiekiem, maszyną i produktami, w której człowiek oraz kreowana przez niego wartość znajdują się w centrum uwagi.

To wszystko sprawia, że będzie wiele zmian w procesie produkcji, ale nie wszystko ulegnie transformacji. Podobnie jak w przeszłości, przedsiębiorstwa przyszłości będą potrzebowały stabilnej podstawy, ponieważ realizacja założeń Przemysłu 4.0. możliwa jest wyłącznie wtedy, gdy w zakresie wszystkich procesów osiągnięty zostanie niezwodny poziom automatyzacji. W tym zakresie przedsiębiorstwa muszą odrobić swoje zadanie domowe.

Ze względu na wiele zależności, które zachodzą w inteligentnej fabryce, wdrożenie założeń jest wymagającym zadaniem. Dlatego też ważne jest wzmacnianie sprawdzonych filarów, takich jak tworzenie wartości, optymalizacja procesów, bezawaryjność i bezbłędność, jak również wydajne zarządzanie oraz wspieranie tych obszarów inteligentnymi rozwiązaniami automatyzacji. Wyzwanie, któremu należy przy tym stawić czoła, to inteligentne połączenie w ramach procesu ludzi, technologii oraz usług informatycznych, , aby otrzymać optymalną wartość dodaną.

Jakie znaczenia ma to dla ludzi oraz pracy 4.0?

Niniejsze scenariusze Przemysłu 4.0, które stawiają człowieka w centrum uwagi, oznaczają dla pracowników jakościową poprawę:

  • Nasz mobilny asystent montażujest cyber-fizycznym systemem, który posiada wszystkie informacje dotyczące zlecenia
  • Pracownik wspierany jest podczas wykonywania swoich obowiązków oraz otrzymuje ważne informacje w ramach rozszerzonej rzeczywistości
  • Pracownik ze zwykłego montera staje się osobą odpowiedzialną za sterowanie i regulowanie połączonych ze sobą elementów produkcyjnych
  • Nowatorskie systemy asystenckie wspomagają kreatywność oraz zdolność przyswajania wiedzy
  • Przebieg pracy, który wspiera wydajność i zdolność do rozwoju, a także dobre samopoczucie oraz zdrowie pracowników

Nowy rodzaj współdziałania ludzi i maszyn

Człowiek i robot będą pracować ramię w ramię, a ich współpraca będzie stawała się coraz ściślejsza, by ostatecznie stworzyć jeden zgrany zespół. Dzięki sterowaniu gestami dostępnemu w ramach współdziałania ludzi i robotów powstają całkowicie nowe możliwości intuicyjnej obsługi. Wykonując proste gesty, człowiek może kierować przebiegiem procesu. Poprzez dotknięcie, naciśnięcie lub gest możliwa jest zmiana przebiegu programu robota.. Operator może zamawiać różne komponenty, które robot przywozi z różnych magazynów półwyrobów, a następnie montuje. Tym samym możliwy staje się rozsądny podział zadań pomiędzy człowiekiem a maszyną, w którym człowiek przejmuje te zadania, które wymagają kreatywności i umiejętności szerokiego spojrzenia na cały proces.

Robot z kolei może w sposób ergonomiczny i optymalny podawać pracownikowi w fabryce części na potrzeby kontroli jakości. Instalacja wykonana w kampusie badawczym pokazała, że taka wizja już niedługo stanie się rzeczywistością. Mobilne systemy asystenckie umożliwiają bezdotykowe sterowanie gestami i tym samym wspierają człowieka w jego bezpośrednim otoczeniu pracy.

Kierownik Smart Factory Unit jako dyrygent tworzenia wartości - zadanie wymagające pod kątem kognitywnym oraz społecznym

  • Decentralne i zorientowane na rezultat sterowanie fabryką
  • Szczegółowe planowanie codziennych sekwencji produkcyjnych
  • Elastyczne i zorientowane na rezultat wykorzystanie zasobów
  • Współdziałanie zorientowane na produkcję oraz potrzeby klienta
  • Przejrzystość stosunku wydajności do rezultatów w czasie rzeczywistym
  • Przedsiębiorcza swoboda decyzyjna
  • Symulacje zleceń w celu przewidywania
  • Działanie proaktywne zamiast reaktywnego
Kontakt

Proszę wprowadzić swój kod pocztowy, aby skontaktować się z odpowiednią osobą kontaktową.

Ostatnio odwiedzone