Pozostań elastyczny
czy to atmosfera gazowa czy pyłowa - nasze silniki przeciwwybuchowe mogą być niezawodnie używane w obu strefach zagrożenia.
Korzystaj równolegle
ponieważ łączymy ochronę przed gazem i pyłem w jednym napędzie, dzięki czemu możesz samodzielnie zdecydować, które zagrożenie jest bardziej dominujące.
Bądź bezpieczny
dzięki ich homologacji zgodnie z dyrektywą UE 2014/34/EU (ATEX), IECEx lub HazLoc-NA® oraz lokalnym certyfikacjom, możesz używać silników prawie na całym świecie.
Spełniaj wymagania ekoprojektu
z silnikami EDRN..., któe są zaprojektowane, wyprodukowane i zbudowane zgodnie z najnowszymi normami, ustawami i przepisami.
Globalna sieć
dzięki której możemy pomóc ci w kwestiach dotyczących twojej aplikacji oraz spełniania wymagań w kraju docelowym twojej dostawy.
Postaw na naszą technikę napędową i nie zgadzaj się na jakiekolwiek kompromisy w strefach zagrożenia wybuchem. Zarówno w zakresie Państwa zastosowania, jak również różnych zakresów mocy stosowanych napędów.
Jest to możliwe dzięki temu, że nasze silniki trójfazowe w wersji przeciwwybuchowej serii EDR.. są zgodne z najważniejszymi międzynarodowymi dyrektywami i normami.
Silniki te spełniają wymagania stawiane urządzeniom technicznym, które stosowane są w strefach zagrożonych wybuchem zdefiniowanych w dyrektywie UE 94/9/WE (ATEX) lub od dnia 20.04.2016 roku w dyrektywie UE 2014/34/WE (ATEX). W zależności od atmosfery, a więc otoczenia z zagrożeniem gazowym lub pyłowym, silniki dostępne są poza tym w różnych stopniach iskrobezpieczeństwa lub stopniach ochrony IP. Silniki serii EDR.. zostały ze względu na wymogi bezpieczeństwa przyporządkowane do II grupy urządzeń. Mówiąc w uproszczeniu, nasze silniki w wersji przeciwwybuchowej mogą być stosowane w zakresie kategorii 2 oraz 3 - w strefach z zagrożeniem gazowym 1 oraz 2 lub strefach z zagrożeniem pyłowym 21 oraz 22.
W zakresie urządzeń oraz systemów ochronnych do zgodnego z przeznaczeniem zastosowania w strefach zagrożonych wybuchem od 26 lutego 2014 roku obowiązuje dyrektywa 2014/34/EU. Zastępuje ona dyrektywę 94/9/WE.
Deklaracje zgodności zgodnie z nowymi dyrektywami mogą być wystawiane dopiero od 20 kwietnia 2016 roku.
W państwach, które uznają regulacje IECEx, silniki dostępne są z certyfikacją IECEx w zakresie EPL b oraz c (Equipment Protection Level).
Silniki HazLoc-NA® zgodne z systemem Class / Division są certyfikowane przez CSA w zakresie zastosowania w Division 2 Class I (gaz) i Class II (pył).
Różnorodność zapewnia 14 rozmiarów - od 63 do 315 - o zakresie mocy od 0,12 kW do 175 kW (50 Hz) lub 200 kW (60 Hz). Dzięki temu umożliwiamy Państwu niezliczoną liczbę kombinacji napędów do różnych maszyn i urządzeń eksploatowanych w strefach zagrożonych wybuchem.
Zastosowanie bez przekładni jedynie połowicznym rozwiązaniem? W takiej sytuacji mogą Państwo skorzystać z naszego systemu modułowego i połączyć silnik w wersji przeciwwybuchowej zgodnie z zapotrzebowaniem z przekładnią walcową, płaską, walcowo-ślimakową, walcowo-stożkową lub SPIROPLAN®. Również na potrzeby zastosowania w obszarze technologii serwo mamy w ofercie odpowiednie przekładnie planetarne lub przekładnie walcowo-stożkowe.
W obszarach z wybuchowymi mieszankami gazu i powietrza oraz pyłu i powietrza administratorzy maszyn muszą spełniać warunki specjalnych dyrektyw. Stosujemy się do tych dyrektyw w ramach opracowywania nowych oraz dalszego rozwoju aktualnych rozwiązań techniki napędowej w wersji przeciwwybuchowej. Zaufaj naszemu wieloletniemu doświadczeniu oraz kompetencjom.
Silniki w wersji przeciwwybuchowej serii EDRN.. spełniają wymagania klasy energooszczędności IE3 zgodnej z IEC 60034-30-1 lub Premium Efficiency zgodnej z NEMA MG-1 oraz rozporządzenie (UE) 2019/1781. Silniki serii EDRS.. spełniają wymagania klasy energooszczędności IE1 zgodnej z IEC 60034-30-1.
Odbiory silnika zostały przeprowadzone zgodnie z wytycznymi aktualnie obowiązujących w Europie norm w zakresie zabezpieczeń przeciwwybuchowych:
Normy
Certyfikaty
Opcje
Odbiory silnika zostały przeprowadzone zgodnie z aktualnymi międzynarodowymi normami w zakresie zabezpieczeń przeciwwybuchowych:
Normy
Certyfikaty
Opcje
Odbiory silnika zostały przeprowadzone zgodnie z aktualnymi normami w zakresie zabezpieczeń przeciwwybuchowych obowiązującymi w Ameryce Północnej:
Normy
Certyfikaty
Opcje
W oparciu o dopuszczenia zgodne z ATEX lub IECEx istnieją dopuszczenia obowiązujące w Brazylii (INMETRO). Chiny (CCCEx), Europejska Unia Celna (EAC Ex), Korea (KCs), oraz Ukraina (UA.TR)
Australia oraz Nowa Zelandia uznają IECEx – COC (Certificate of Conformity) bez konieczności dodatkowych certyfikacji lub rejestracji. Silniki podlegają obowiązkowi MEPS (IE2 ≥ 0.75 kW) i podlegają rejestracji.
Ustawodawstwo w Brazylii wymaga potwierdzenia zgodności (CoC), które jest wystawiane przez National Institute of Metrology, Quality and Technology (INMETRO). W związku z tym IECEx CoC nie obowiązuje w Brazylii. Jednak uznawane są Test Reports (ExTRs) i stanowią część CoC, o ile silniki z certyfikacją INMETRO są ujęte w wykazie dostępnym na stronie internetowej IECEx.
Wymagania stawiane obszarom zagrożonym eksplozją na rynku brazylijskim zostały zdefiniowane w rozporządzeniach nr 179 z maja 2010 roku oraz nr 89 z lutego 2012 roku.
Wymagania w zakresie zabezpieczeń przeciwwybuchowych na terenie Chin zostały opisane w normach GB 3836 oraz GB12476. Została ona później zharmonizowana w normie IEC 60079 lub IEC 61241. Od 01.10.2020 silniki muszą być certyfikowane zgodnie z CNCA-C23-01:2019 oraz poddane audytowi w zakładzie produkcyjnym.
Silniki należy opatrzyć etykietą CEL (Chinese Energy Label) zgodnie z chińskimi postanowieniami w zakresie sprawności.
Motoreduktory na obszarze Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (Rosja, Kazachstan, Białoruś, Armenia und Kirgistan) wymagają certyfikacji zgodnie z wymaganiami certyfikatu/deklaracji TR CU i posiadają oznaczenie zgodności euroazjatyckiej.
Produkty stosowane w strefach zagrożonych wybuchem wymagają dodatkowego oznakowania.
Silniki dla Wielkiej Brytanii są wykonane zgodnie z przepisami „Equipment and Protective Systems Intended for Use in Potentially Explosive Atmospheres Regulations 2016”. Dla silników istnieje brytyjska deklaracja zgodności oraz dla silników kategorii 2 certyfikat brytyjskiego badania typu (UK-type-examination certification).
Oznakowanie jest zgodne z europejskimi zasadami, ale z brytyjskim znakiem UKCA.
Republika Korei, zwana zazwyczaj Koreą Południową - w obszarach zagrożonych wybuchem obowiązuje certyfikacja zgodnie z Occupational Safety and Health Act.
EDR.. zostały certyfikowane przez państwową agencję KOSHA (Korea Occupational Safety and Health Agency). Certyfikowane produkty oznaczane są logo KCs (Korea Certification).
Od 01.10.2018 silniki w wersji przeciwwybuchowej klasy energooszczędności IE3 muszą być zgodne z rozporządzeniem REELS (Regulation on Energy Efficiency Labeling and Standards). Silniki oznaczane są etykietą KEL (Korean Energy Label).
Silniki przeznaczone na rynek ukraiński wymagają certyfikacji według "Ukraińskich regulacji technicznych" (UA.TR) i posiadają odpowiednie oznaczenie.
Wersja ATEX | Ochrona przeciwwybuchowa | Strefa | 4-polowy / rozmiar | Zakres mocy [kW] | Klasa IE |
/3G | II3G, „ec“, IIB albo IIC,T3 | 2 | EDRN 63MS - 315H | 0.12 - 200 | IE3 |
/3D | II3D, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C albo T140°C | 22 | |||
/3GD | II3G, „ec“, IIB albo IIC,T3 | 2 / 22 | |||
II3D, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C albo T140°C | |||||
/2G | II2G, „eb“, IIB albo IIC,T3 | 1 | EDRN 63MS - 315H | 0.12 - 110 | |
/2D | II2D, „tb“, IIIC, T120°C | 21 | EDRN 63MS - 315H | 0.12 - 200 | |
/2GD | II2G, „eb“, IIB albo IIC,T3 | 1 / 21 | EDRN 63MS - 315H | 0.12 - 110 | |
II2D, „tb“, IIIC, T120°C | |||||
/2G | II2G, „eb“, IIB albo IIC, T4 | 1 | EDRN 63MS - 80M | 0.12 - 0.75 | |
/2G | II2G, „eb“, IIB albo IIC, T3 | EDRN 90S - 160L | 1 - 13.5* |
Wersja ATEX | Ochrona przeciwwybuchowa | Strefa | 4-polowy / rozmiar | Zakres mocy [kW] | Klasa IE |
/3G-c | EPL Gc, „ec“, IIB albo IIC, T3 | 2 | EDRN 63MS - 315H | 0.12 - 200 | IE3 |
/3D-c | EPL Dc, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C albo T140°C | 22 | |||
/3GD-c | EPL Gc, „ec“, IIB albo IIC, T3 | 2 / 22 | |||
EPL Dc, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C albo T140°C | |||||
/2G-b | EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T3 | 1 | EDRN 63MS - 315H | 0.12 - 110 | |
/2D-b | EPL Db, „tb“, IIIC, T120°C | 21 | EDRN 63MS - 315H | 0.12 - 200 | |
/2GD-b | EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T3 | 1 / 21 | EDRN 63MS - 315H | 0.12 - 110 | |
EPL Db, „tb“, IIIC, T120°C | |||||
/2G-b | EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T4 | 1 | EDRN 63MS - 80M | 0.12 - 0.75 |
Wykonanie IECEx | Ochrona przeciwwybuchowa | Strefa | 4-polowy / rozmiar | Zakres mocy [kW] | Klasa IE |
/3D-c | EPL Dc, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C oder T140°C | 22 | EDRS 71S - 80S | 0.12 - 0.55 | IE1 |
/3GD-c | EPL Gc, „ec“, IIB albo IIC, T3 | 2 / 22 | |||
EPL Dc, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C albo T140°C | |||||
/2G-b | EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T3 | 1 | EDRS 71S - 80S | 0.25 – 0.55 | |
/2GD-b | EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T3 | 1 / 21 | EDRS 71S - 80S | 0.25 – 0.55 | |
EPL Db, „tb“, IIIC, T120°C | |||||
/2G-b | EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T4 | 1 | EDRS 71S - 80S | 0.25 – 0.55 |
Wykonanie HazLoc-NA® | Ochrona przeciwwybuchowa | Częstotoliwość pracy falownika | 4-polowy / rozmiar | Zakres mocy kW | Klasa IE |
/CID2 | Klasa I Podział 2, Grupa A, B, C & D, T3B lub T3C | T3 | EDRN 63MS - 315H | 0.12 - 200 | IE3 |
/CIID2 | Klasa II Podział 2, Grupa F & G, T4A | T3C | |||
/CICIID2 | Klasa I Podział 2, Grupa A, B, C & D, T3B lub T3C D, T3B oder T3C | T3 | |||
Klasa II Podział 2, Grupa F & G, T4A | T3C |
Wykonanie HazLoc-NA® | Ochrona przeciwwybuchowa | Częstotliwość pracy falownika | 4-polowy / rozmiare | Zakres mocy kW | Klasa IE |
/CID2 | Class I Division 2, Gruppen A, B, C & D, T3B oder T3C | T3 | EDRS 71S - 71M | 0.18 - 0.55 | IE1 |
/CIID2 | Class II Division 2, Gruppen F & G, T4A | T3C | |||
/CICIID2 | Class I Division 2, Gruppen A, B, C & D, T3B oder T3C | T3 | |||
Class II Division 2, Gruppen F & G, T4A | T3C |
Przegląd zalet pomiędzy kombinacją silnika w wersji przeciwwybuchowej o podwyższonym bezpieczeństwie „eb”, a trójfazowym silnikiem asynchronicznym z iskrobezpieczeństwem „d” (EN 60079-1; ognioszczelny):
W obszarze stref zagrożonych wybuchem w atmosferach z mieszankami gazu i/lub powietrza oraz pyłu i powietrza wymagane jest konsekwentne przestrzeganie i spełnianie odpowiednich wytycznych. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz kompetencjom, które stale są rozszerzane w ramach rozwoju nowych oraz dalszego rozwoju aktualnych produktów.
Strefa | Typ silnika | Iskrobezpieczeństwo | MOVITRAC® B | MOVIDRIVE® B | MOVIMOT® |
1 | EDR../2G | "e" (EN 60079-7, podwyższone bezpieczeństwo) | x | x | - |
2 | EDR../3G | "ec" (EN60079-7, podwyższone bezpieczeństwo) | x | x | - |
21 | EDR../2D | "tb" (EN60079-31, zabezpieczenie urządzeń przed zapłonem pyłu) | x | x | - |
22 | EDR../3D | "tc" (EN60079-31, zabezpieczenie urządzeń przed zapłonem pyłu) | x | x | x |
Sposoby odbioru mocy | |
Sposoby odbioru mocy | /wersja z nóżkami oraz montażem kołnierzowym jak w przypadku silnika standardowego |
Mechaniczne elementy zewnętrzne | |
Hamulec | Wszystkie rozmiary w kategorii 3 oraz EPL c dla silników do rozmiaru 280M jako HazLoc-NA® |
Ręczne zwalnianie hamulca | HF, HR |
Sprzęgło jednokierunkowe | /RS |
Instalacja decentralna | MOVISWITCH®® oraz MOVIMOT® w klasie II3D dla silników w rozmiarze od 71 do 100 jako ATEX |
Czujnik temperatury / pomiar temperatury | |
Ochrona termiczna silnika | /TF |
Pomiar temperatury | /PT, /PK |
Enkoder | |
Enkodery do dodatkowego montażu EDRN71-315 | /EK8S, /EK8R, /EK8C, /AK8W, /AK8Y, /EV8S, /EV8R, /EV8C, /AV8W, /AV8Y |
Adaptery montażowe EDRN.. | /EK8A, /XV8A |
Enkodery do dodatkowego montażu EDRS71-80 | /ES7S, /ES7R, /ES7C, /AS7W, /AS7Y, /EV7S, /EV7R, /EV7C, /AV7W, /AV7Y |
Adaptery montażowe EDRS.. | /ES7A, /XV.A |
Luzowanie hamulca | |
Wentylator chłodzący | /VE w kategorii 3 oraz EPL c |
Inne opcje | |
2. Końcówka wału | /2W |
w środowiskach zagrożonych wybuchem ze względu na mieszanki powietrza i gazu i/lub powietrza i pyłu zgodnie z dyrektywą 2014/34/UE (ATEX), IECEx oraz według HazLoc-NA®.
Przykłady aplikacji: