• Szczegółowe informacje o wybranym przez Państwa produkcie
  • Dane CAD oraz dokumentacja dotycząca Państwa konfiguracji
  • Bezpośrednia możliwość wysłania zapytania lub złożenia zamówienia
Skonfiguruj produkt teraz
Twoje korzyści

Pozostań elastyczny
czy to atmosfera gazowa czy pyłowa - nasze silniki przeciwwybuchowe mogą być niezawodnie używane w obu strefach zagrożenia.

Korzystaj równolegle
ponieważ łączymy ochronę przed gazem i pyłem w jednym napędzie, dzięki czemu możesz samodzielnie zdecydować, które zagrożenie jest bardziej dominujące.

Bądź bezpieczny
dzięki ich homologacji zgodnie z dyrektywą UE 2014/34/EU (ATEX), IECEx lub HazLoc-NA® oraz lokalnym certyfikacjom, możesz używać silników prawie na całym świecie.

Spełniaj wymagania ekoprojektu
z silnikami EDRN..., któe są zaprojektowane, wyprodukowane i zbudowane zgodnie z najnowszymi normami, ustawami i przepisami.

Globalna sieć
dzięki której możemy pomóc ci w kwestiach dotyczących twojej aplikacji oraz spełniania wymagań w kraju docelowym twojej dostawy.

Wydajne silniki w wykonaniu przeciwwybuchowym - żadnych kompromisów w strefach niebezpieczeństwa

Postaw na naszą technikę napędową i nie zgadzaj się na jakiekolwiek kompromisy w strefach zagrożenia wybuchem. Zarówno w zakresie Państwa zastosowania, jak również różnych zakresów mocy stosowanych napędów.

Jest to możliwe dzięki temu, że nasze silniki trójfazowe w wersji przeciwwybuchowej serii EDR.. są zgodne z najważniejszymi międzynarodowymi dyrektywami i normami.

Silniki te spełniają wymagania stawiane urządzeniom technicznym, które stosowane są w strefach zagrożonych wybuchem zdefiniowanych w dyrektywie UE 94/9/WE (ATEX) lub od dnia 20.04.2016 roku w dyrektywie UE 2014/34/WE (ATEX). W zależności od atmosfery, a więc otoczenia z zagrożeniem gazowym lub pyłowym, silniki dostępne są poza tym w różnych stopniach iskrobezpieczeństwa lub stopniach ochrony IP. Silniki serii EDR.. zostały ze względu na wymogi bezpieczeństwa przyporządkowane do II grupy urządzeń. Mówiąc w uproszczeniu, nasze silniki w wersji przeciwwybuchowej mogą być stosowane w zakresie kategorii 2 oraz 3 - w strefach z zagrożeniem gazowym 1 oraz 2 lub strefach z zagrożeniem pyłowym 21 oraz 22.

W zakresie urządzeń oraz systemów ochronnych do zgodnego z przeznaczeniem zastosowania w strefach zagrożonych wybuchem od 26 lutego 2014 roku obowiązuje dyrektywa 2014/34/EU. Zastępuje ona dyrektywę 94/9/WE.

Deklaracje zgodności zgodnie z nowymi dyrektywami mogą być wystawiane dopiero od 20 kwietnia 2016 roku.

W państwach, które uznają regulacje IECEx, silniki dostępne są z certyfikacją IECEx w zakresie EPL b oraz c (Equipment Protection Level).

Silniki HazLoc-NA® zgodne z systemem Class / Division są certyfikowane przez CSA w zakresie zastosowania w Division 2 Class I (gaz) i Class II (pył).

Różnorodność zapewnia 14 rozmiarów - od 63 do 315 - o zakresie mocy od 0,12 kW do 175 kW (50 Hz) lub 200 kW (60 Hz). Dzięki temu umożliwiamy Państwu niezliczoną liczbę kombinacji napędów do różnych maszyn i urządzeń eksploatowanych w strefach zagrożonych wybuchem.

Zastosowanie bez przekładni jedynie połowicznym rozwiązaniem? W takiej sytuacji mogą Państwo skorzystać z naszego systemu modułowego i połączyć silnik w wersji przeciwwybuchowej zgodnie z zapotrzebowaniem z przekładnią walcową, płaską, walcowo-ślimakową, walcowo-stożkową lub SPIROPLAN®. Również na potrzeby zastosowania w obszarze technologii serwo mamy w ofercie odpowiednie przekładnie planetarne lub przekładnie walcowo-stożkowe.

Formularz kontaktowy Kontakt na całym świecie Kontrola hamulców Środki ochrony powierzchniowej oraz ochrona przeciwkorozyjna

W obszarach z wybuchowymi mieszankami gazu i powietrza oraz pyłu i powietrza administratorzy maszyn muszą spełniać warunki specjalnych dyrektyw. Stosujemy się do tych dyrektyw w ramach opracowywania nowych oraz dalszego rozwoju aktualnych rozwiązań techniki napędowej w wersji przeciwwybuchowej. Zaufaj naszemu wieloletniemu doświadczeniu oraz kompetencjom.


Silniki w wersji przeciwwybuchowej serii EDR..

Silniki w wersji przeciwwybuchowej serii EDRN.. spełniają wymagania klasy energooszczędności IE3 zgodnej z IEC 60034-30-1 lub Premium Efficiency zgodnej z NEMA MG-1 oraz rozporządzenie (UE) 2019/1781. Silniki serii EDRS.. spełniają wymagania klasy energooszczędności IE1 zgodnej z IEC 60034-30-1.


Zgodność z wytyczną 2014/34/UE (ATEX)

Odbiory silnika zostały przeprowadzone zgodnie z wytycznymi aktualnie obowiązujących w Europie norm w zakresie zabezpieczeń przeciwwybuchowych:

Normy

  • ogólne wymagania zabezpieczeń przeciwwybuchowych EN 60079-0
  • gaz EN 60079-7 Urządzenia przeciwwybuchowe budowy wzmocnionej „e” (Ex eb oraz ec)
  • pył EN 60079-31 Zabezpieczenie urządzeń przed zapłonem pyłu za pomocą obudowy „t” (Ex tb oraz Ex tc)
  • silniki spełniają wymagania globalnie obowiązujących Equipment Protection Level EPL
  • silniki serii EDR.. spełniają wymagania najważniejszych standardów oraz norm, jak również normę IEC 60034

Certyfikaty

  • certyfikacja została przeprowadzona przez niemiecki urząd PTB (Physikalisch-technische Bundesanstalt - odpowiednik polskiego Głównego Urzędu Miar)
  • silniki są zgodne z grupą urządzeń II
  • silniki kategorii 2G, 2D oraz 3G, 3D do stref 1 / 21 oraz 2 / 22

Opcje

  • w kategorii 3 dostępne również z hamulcem, enkoderem oraz wentylatorem zewnętrznym
  • dopuszczone na potrzeby eksploatacji przy falowniku, również w zakresie pracy w osłabionym polu, dla kategorii 2 oraz 3


Zgodność z IECEx

Odbiory silnika zostały przeprowadzone zgodnie z aktualnymi międzynarodowymi normami w zakresie zabezpieczeń przeciwwybuchowych:

Normy

  • ogólne wymagania zabezpieczeń przeciwwybuchowych IEC 60079-0
  • gaz IEC 60079-7 Urządzenia przeciwwybuchowe budowy wzmocnionej „e” (Ex eb oraz ec)
  • pył IEC 60079-31 Zabezpieczenie urządzeń przed zapłonem pyłu za pomocą obudowy „t” (Ex tb oraz Ex tc)
  • silniki spełniają wymagania globalnie obowiązujących Equipment Protection Level EPL
  • silniki serii EDR.. spełniają wymagania najważniejszych standardów oraz norm, jak również normę IEC 60034



Certyfikaty

  • silniki EDR.. zostały poddane audytowi według IECEx „Certified Equipment Scheme” i certyfikacji w ramach ExTr, QAR oraz CoC przez niemiecki urząd PTB (Physikalisch-technische Bundesanstalt - odpowiednik polskiego Głównego Urzędu Miar); więcej informacji na temat systemu certyfikacji znajduje się na stronie International Electrotechnical Comission (IEC)
  • zgodnie z IECEx według EPL Gb oraz Db, jak również Gc oraz Dc dla stref 1 / 21 oraz 2 / 22

Opcje

  • w wersji EPL Gc oraz Dc dostępne również z hamulcem, enkoderem oraz wentylatorem zewnętrznym
  • dopuszczone na potrzeby eksploatacji przy falowniku, również w zakresie pracy w osłabionym polu w zakresie EPL b oraz c
Zgodność z HazLoc-NA® na obszarze USA i Kanady

Odbiory silnika zostały przeprowadzone zgodnie z aktualnymi normami w zakresie zabezpieczeń przeciwwybuchowych obowiązującymi w Ameryce Północnej:

Normy

  • odbiory silnika zostały przeprowadzone zgodnie z aktualnymi normami w zakresie zabezpieczeń przeciwwybuchowych obowiązującymi w Ameryce Północnej:den US Bestimmungen der NFPA70, National Electrical Code (NEC Artikel 500)den US Bestimmungen der NFPA70, National Electrical Code (NEC Artikel 500)
    • amerykańskimi postanowieniami NFPA70, National Electrical Code (NEC Artikel 500)
    • kanadyjskimi normami C22.1 Canadian Electrical Code, Part I oraz CAN/CSA-C22.2 Canadian Electrical Code, Part II
    • certyfikacja wykonana przez jednostkę certyfikowaną CSA Group
  • silniki EDRN.. spełniają wytyczne dotyczące sprawności obowiązujące w Kanadzie; podstawa ustawa o oszczędności energii (Energy Act) z 2010 roku wraz z uzupełnieniem nr 13, obowiązuje od czerwca 2017 roku oraz CSA C390-10.
  • USA zgodnie z EISA (Energy Independent and Security Act) oraz Code of Federal Regulations Titel 10, rozdział II, podrozdział D, część 431 B silniki

Certyfikaty

  • dostępne jako typ CID2, dla Class I Divison 2 dla grup gazowych A, B, C oraz D
  • dostępne jako typ CIID2, dla Class II Divison 2 dla grup pyłowych F oraz G
  • dostępne jako typ CICIID2, dla Class I Divison 2 dla grup gazowych A, B, C oraz D, jak również w zakresie Class II Division 2 dla grup pyłowych F oraz G

Opcje

  • dostępne również jako silnik z hamulcem z funkcją zatrzymania i enkoderem
  • praca z falownikiem możliwa w Class I Division 2 oraz Class II Division 2
    • brak redukcji mocy
    • możliwy zakres nastaw 1:6 do 1:10
    • prędkość obrotowa do 3000 obr./min
  • opcjonalne adaptery montażowe enkodera

W oparciu o dopuszczenia zgodne z ATEX lub IECEx istnieją dopuszczenia obowiązujące w Brazylii (INMETRO). Chiny (CCCEx), Europejska Unia Celna (EAC Ex), Korea (KCs), oraz Ukraina (UA.TR)

Australia/Nowa Zelandia

Australia oraz Nowa Zelandia uznają IECEx – COC (Certificate of Conformity) bez konieczności dodatkowych certyfikacji lub rejestracji. Silniki podlegają obowiązkowi MEPS (IE2 ≥ 0.75 kW) i podlegają rejestracji.

Brazylia

Ustawodawstwo w Brazylii wymaga potwierdzenia zgodności (CoC), które jest wystawiane przez National Institute of Metrology, Quality and Technology (INMETRO). W związku z tym IECEx CoC nie obowiązuje w Brazylii. Jednak uznawane są Test Reports (ExTRs) i stanowią część CoC, o ile silniki z certyfikacją INMETRO są ujęte w wykazie dostępnym na stronie internetowej IECEx.

Wymagania stawiane obszarom zagrożonym eksplozją na rynku brazylijskim zostały zdefiniowane w rozporządzeniach nr 179 z maja 2010 roku oraz nr 89 z lutego 2012 roku.


Chiny

Wymagania w zakresie zabezpieczeń przeciwwybuchowych na terenie Chin zostały opisane w normach GB 3836 oraz GB12476. Została ona później zharmonizowana w normie IEC 60079 lub IEC 61241. Od 01.10.2020 silniki muszą być certyfikowane zgodnie z CNCA-C23-01:2019 oraz poddane audytowi w zakładzie produkcyjnym.

Silniki należy opatrzyć etykietą CEL (Chinese Energy Label) zgodnie z chińskimi postanowieniami w zakresie sprawności.


Euroazjatycka Unia Celna

Motoreduktory na obszarze Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (Rosja, Kazachstan, Białoruś, Armenia und Kirgistan) wymagają certyfikacji zgodnie z wymaganiami certyfikatu/deklaracji TR CU i posiadają oznaczenie zgodności euroazjatyckiej.

Produkty stosowane w strefach zagrożonych wybuchem wymagają dodatkowego oznakowania.


Wielka Brytania

Silniki dla Wielkiej Brytanii są wykonane zgodnie z przepisami „Equipment and Protective Systems Intended for Use in Potentially Explosive Atmospheres Regulations 2016”. Dla silników istnieje brytyjska deklaracja zgodności oraz dla silników kategorii 2 certyfikat brytyjskiego badania typu (UK-type-examination certification).

Oznakowanie jest zgodne z europejskimi zasadami, ale z brytyjskim znakiem UKCA.

Korea

Republika Korei, zwana zazwyczaj Koreą Południową - w obszarach zagrożonych wybuchem obowiązuje certyfikacja zgodnie z Occupational Safety and Health Act.

EDR.. zostały certyfikowane przez państwową agencję KOSHA (Korea Occupational Safety and Health Agency). Certyfikowane produkty oznaczane są logo KCs (Korea Certification).

Od 01.10.2018 silniki w wersji przeciwwybuchowej klasy energooszczędności IE3 muszą być zgodne z rozporządzeniem REELS (Regulation on Energy Efficiency Labeling and Standards). Silniki oznaczane są etykietą KEL (Korean Energy Label).



Ukraina

Silniki przeznaczone na rynek ukraiński wymagają certyfikacji według "Ukraińskich regulacji technicznych" (UA.TR) i posiadają odpowiednie oznaczenie.

zgodność z wytyczną 2014/34/UE (ATEX) Silniki w wersji przeciwwybuchowej serii EDRN..
Wersja
ATEX
Ochrona przeciwwybuchowa Strefa 4-polowy / rozmiar Zakres mocy
[kW]
Klasa IE
/3G II3G, „ec“, IIB albo IIC,T3 2
EDRN 63MS - 315H
0.12 - 200 IE3
/3D II3D, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C albo T140°C 22
/3GD II3G, „ec“, IIB albo IIC,T3 2 / 22
II3D, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C albo T140°C
/2G II2G, „eb“, IIB albo IIC,T3 1 EDRN 63MS - 315H 0.12 - 110
/2D II2D, „tb“, IIIC, T120°C 21 EDRN 63MS - 315H 0.12 - 200
/2GD II2G, „eb“, IIB albo IIC,T3 1 / 21 EDRN 63MS - 315H 0.12 - 110
II2D, „tb“, IIIC, T120°C
/2G II2G, „eb“, IIB albo IIC, T4 1 EDRN 63MS - 80M 0.12 - 0.75
/2G II2G, „eb“, IIB albo IIC, T3 EDRN 90S - 160L 1 - 13.5*

*Reduzierte Leistung für Motoren mit erhöhter Sicherheit eb gemäß DIN V 42673-2

zgodność ze standardem IECEx Silniki w wersji przeciwwybuchowej serii EDRN..
Wersja
ATEX
Ochrona przeciwwybuchowa Strefa 4-polowy / rozmiar Zakres mocy
[kW]
Klasa IE
/3G-c EPL Gc, „ec“, IIB albo IIC, T3
2
EDRN 63MS - 315H
0.12 - 200 IE3
/3D-c EPL Dc, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C albo T140°C 22
/3GD-c EPL Gc, „ec“, IIB albo IIC, T3 2 / 22
EPL Dc, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C albo T140°C
/2G-b EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T3 1 EDRN 63MS - 315H 0.12 - 110
/2D-b EPL Db, „tb“, IIIC, T120°C 21 EDRN 63MS - 315H 0.12 - 200
/2GD-b EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T3 1 / 21 EDRN 63MS - 315H 0.12 - 110
EPL Db, „tb“, IIIC, T120°C
/2G-b EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T4 1 EDRN 63MS - 80M 0.12 - 0.75

Silniki w wersji przeciwwybuchowej serii EDRS..
Wykonanie
IECEx
Ochrona przeciwwybuchowa Strefa 4-polowy / rozmiar Zakres mocy
[kW]
Klasa IE
/3D-c EPL Dc, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C oder T140°C 22 EDRS 71S - 80S
0.12 - 0.55 IE1
/3GD-c EPL Gc, „ec“, IIB albo IIC, T3
2 / 22
EPL Dc, „tc“, IIIB albo IIIC, T120°C albo T140°C
/2G-b EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T3 1 EDRS 71S - 80S 0.25 – 0.55
/2GD-b EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T3 1 / 21 EDRS 71S - 80S 0.25 – 0.55
EPL Db, „tb“, IIIC, T120°C
/2G-b EPL Gb, „eb“, IIB albo IIC, T4 1 EDRS 71S - 80S 0.25 – 0.55

zgodność z NFPA 70 oraz C22.1 (HazLoc-NA®) Silniki w wersji przeciwwybuchowej serii EDRN..
Wykonanie HazLoc-NA® Ochrona przeciwwybuchowa Częstotoliwość pracy falownika 4-polowy / rozmiar Zakres mocy
kW
Klasa IE
/CID2 Klasa I Podział 2, Grupa A, B, C & D, T3B lub T3C T3 EDRN 63MS - 315H 0.12 - 200 IE3
/CIID2 Klasa II Podział 2, Grupa F & G, T4A T3C
/CICIID2 Klasa I Podział 2, Grupa A, B, C & D, T3B lub T3C D, T3B oder T3C T3
Klasa II Podział 2, Grupa F & G, T4A T3C
Silniki w wersji przeciwwybuchowej serii EDRS..
Wykonanie HazLoc-NA® Ochrona przeciwwybuchowa Częstotliwość pracy falownika 4-polowy / rozmiare Zakres mocy
kW
Klasa IE
/CID2 Class I Division 2, Gruppen A, B, C & D, T3B oder T3C T3 EDRS 71S - 71M 0.18 - 0.55 IE1
/CIID2 Class II Division 2, Gruppen F & G, T4A T3C
/CICIID2 Class I Division 2, Gruppen A, B, C & D, T3B oder T3C T3
Class II Division 2, Gruppen F & G, T4A T3C

Przegląd zalet pomiędzy kombinacją silnika w wersji przeciwwybuchowej o podwyższonym bezpieczeństwie „eb”, a trójfazowym silnikiem asynchronicznym z iskrobezpieczeństwem „d” (EN 60079-1; ognioszczelny):

  • duża efektywność
  • krótki czas dostawy, duża dostępność
  • dostawa od jednego producenta, który oferuje oba, optymalnie ze sobą zgrane komponenty - silniki oraz falownik.
  • łatwiejsze przyuczenie w zakresie konserwacji i serwisowania
  • wyższa prędkość obrotowa, eksploatacja w osłabionym polu
  • mniejsza waga silnika
  • certyfikacja w zakresie eksploatacji z falownikami
  • nadają się do zastosowania w napędach do pomp i wentylatorów
  • po dziesiątkach lat skutecznej eksploatacji kombinacja „Ex e +FU” zyskała większe uznanie klientów i użytkowników końcowych

W obszarze stref zagrożonych wybuchem w atmosferach z mieszankami gazu i/lub powietrza oraz pyłu i powietrza wymagane jest konsekwentne przestrzeganie i spełnianie odpowiednich wytycznych. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz kompetencjom, które stale są rozszerzane w ramach rozwoju nowych oraz dalszego rozwoju aktualnych produktów.

  • nasze 4-biegunowe silniki nadają się zgodnie z ATEX, IECEx oraz HazLoc-NA® również do eksploatacji przy falowniku
  • kategorie 2 oraz EPL b i c są certyfikowane w ramach badania typu
  • silniki zgodne z HazLoc-NA® posiadają certyfikację CSA
  • w kategorii 3, EPL c oraz Division 2 dostępne są również silniki z hamulcem
  • dopuszczenie do pracy przy falowniku jest potwierdzone na tabliczce znamionowej
  • druga tabliczka znamionowa zawiera wszystkie niezbędne dla eksploatacji dane
Strefa Typ silnika Iskrobezpieczeństwo MOVITRAC® B MOVIDRIVE® B MOVIMOT®
1
EDR../2G "e" (EN 60079-7, podwyższone bezpieczeństwo) x x -
2 EDR../3G "ec" (EN60079-7, podwyższone bezpieczeństwo) x x -
21 EDR../2D "tb" (EN60079-31, zabezpieczenie urządzeń przed zapłonem pyłu) x x -
22 EDR../3D "tc" (EN60079-31, zabezpieczenie urządzeń przed zapłonem pyłu) x x x

MOVITRAC® B i MOVIDRIVE® B są instalowane poza obszarami wybuchowymi. MOVIMOT® może być używany razem z silnikami EDR.. w strefie 22.

Dodatkowe funkcje
Sposoby odbioru mocy
Sposoby odbioru mocy /wersja z nóżkami oraz montażem kołnierzowym jak w przypadku silnika standardowego
Mechaniczne elementy zewnętrzne
Hamulec Wszystkie rozmiary w kategorii 3 oraz EPL c dla silników do rozmiaru 280M jako HazLoc-NA®
Ręczne zwalnianie hamulca HF, HR
Sprzęgło jednokierunkowe /RS
Instalacja decentralna MOVISWITCH®® oraz MOVIMOT® w klasie II3D dla silników w rozmiarze od 71 do 100 jako ATEX
Czujnik temperatury / pomiar temperatury
Ochrona termiczna silnika /TF
Pomiar temperatury /PT, /PK
Enkoder
Enkodery do dodatkowego montażu EDRN71-315 /EK8S, /EK8R, /EK8C, /AK8W, /AK8Y,
/EV8S, /EV8R, /EV8C, /AV8W, /AV8Y
Adaptery montażowe EDRN.. /EK8A, /XV8A
Enkodery do dodatkowego montażu EDRS71-80 /ES7S, /ES7R, /ES7C, /AS7W, /AS7Y, /EV7S, /EV7R, /EV7C, /AV7W, /AV7Y
Adaptery montażowe EDRS.. /ES7A, /XV.A
Luzowanie hamulca
Wentylator chłodzący /VE w kategorii 3 oraz EPL c
Inne opcje
2. Końcówka wału /2W

w środowiskach zagrożonych wybuchem ze względu na mieszanki powietrza i gazu i/lub powietrza i pyłu zgodnie z dyrektywą 2014/34/UE (ATEX), IECEx oraz według HazLoc-NA®.

  • Oczyszczalnie ścieków i oczyszczalniki
  • Przetwarzanie materiałów budowlanych
  • Zastosowania w zakresie techniki napędowe
  • Obróbka drewna
  • Aplikacje transportowe w przemyśle chemicznym i farmaceutycznym
  • Lakier i farby
  • Przetwarzanie produktów spożywczych (na przykład zboża / mąka)
  • Wentylacja i klimatyzowanie

Przykłady aplikacji:

  • Eckumsetzer
  • Przenośnik narożny
  • Prasy ślimakowe
  • Napędy pojazdowe oraz skokowe w systemach obsługi regałów
  • Przenośniki ślimakowe
  • Przenośniki taśmowe
  • Dźwignice oraz przepompownie
  • Przenośniki łańcuchowe
  • Dźwigi towarowe
  • Przenośniki paletowe
  • Żurawie portalowe
  • Prasy
  • Pompy i wentylatory
  • pPrzenośnik rolkowy
  • Stoły obrotowe
  • Stoły nożycowe
  • Wentylatory