Rozwiązania dla branży produkcji opon

Opony to jedyny element łączący pojazd z nawierzchnią, który ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa samochodu czy samolotu. Proces produkcji opon jest pracochłonny i skomplikowany. Aby produkcja mogła przebiegać bezpiecznie i sprawnie, konieczne jest zastosowanie odpowiednich, wytrzymałych napędów. Wiemy, jakie znaczenie w produkcji opon ma bezpieczeństwo procesu, najwyższa jakość i energooszczędność.

Rozwiązania techniki napędowej dla branży produkcji oponT
  • Mieszarki
  • Wytłaczarki
  • Odcinek chłodzenia w wytłaczarce/Downstream
  • Nawijarka
  • Kalander/ Maszyna rozdrabniająca
  • Maszyna tnąca
  • Maszyna do składania opon
  • Prasa wulkanizacyjna (mechaniczna)
  • Maszyny pomiarowe
  • Robot portalowy
  • Technika transportu bliskiego

Mieszarki

Mieszarki

Ze względu na fakt, że poszczególne typy opon muszą posiadać określone właściwości, do ich produkcji stosuje się różne mieszanki gumowe. Prócz kauczuku naturalnego i syntetycznego w wytwarzaniu tego typu mieszanek używa się rozmaitych materiałów i dodatkowych substancji, które nadają oponom pożądane właściwości. Jedna taka mieszanka może zawierać do 45 różnych surowców. Składniki są łączone pod wpływem ciśnienia i temperatury w procesie przypominającym ugniatanie, który zachodzi w mieszarce. Powstały wyrób formuje się w wytłaczarce, gdzie przybiera kształt długiego gumowego pasma. Następnie jest ochładzany i składowany w oczekiwaniu do dalszej obróbki.

Do tego procesu używa się zazwyczaj przekładni specjalnych SEW-EURODRIVE.

Zalety:

  • dostosowanie do Klienta - indywidualnie zaprojektowane i wytrzymałe przekładnie specjalnego zastosowania (np. przekładnie zastępcze podczas serwisowania)
  • szeroki wachlarz możliwości i elastyczność - wielowałowe napędy i wyjścia, indywidualnie projektowane, spawane obudowy ze stali, specjalne zazębienia i wiele więcej
  • zaprojektowane i wykonane przez ekspertów od danej branży

Jak możemy pomóc?

Wytłaczarki

Wytłaczarki

Wytłaczarka wprowadza do prasy ślimakowej gumową taśmę wytworzoną w mieszarce. Taśma wychodzi z mieszarki w stanie plastycznym, a w prasie ślimakowej przybiera formę niekończącego się pasma.

W procesie tym zazwyczaj biorą udział przekładnie walcowe / walcowo-stożkowe serii X w wersji dopasowanej do danej wytłaczarki.

Zalety:

  • dostosowanie do danej wytłaczarki
  • wytrzymałe i wysoce wydajne przekładnie do wyboru według szerokiego spektrum podziału na poszczególne kategorie (23 wielkości dla maszyn z momentem obrotowym w zakresie 6,8 – 475 kNm)
  • szeroki wachlarz możliwości - systemy chodzenia, systemy uszczelniające, sprzężenie z silnikiem i wiele więcej
  • złącza przekładni danej maszyny dostosowane do zamówienia Klienta

Jak możemy pomóc?

Odcinek chłodzenia w wytłaczarce/Downstream

Odcinek chłodzenia w wytłaczarce / Downstream

Jeszcze ciepła gumowa taśma jest ochładzana poprzez zanurzenie w toku procesu znanego jako „kąpiel powlekająca”, która zachodzi na odcinku chłodzenia w wytłaczarce podczas kontroli masy na metr.

W tym przypadku zastosowanie znajduje nasz system napędowy MOVIGEAR ® w wielkościach od 2 do 4.

Zalety:

  • najwyższa energooszczędności dzięki świetnemu zintegrowaniu silnika synchronicznego, przekładni i układu regulacji (oszczędność energii na poziomie> 40 %) oraz wysokiej odporności na obciążenia (350%)
  • znacznie mniejsza masa w porównaniu do alternatywnych motoreduktorów z silnikami asynchronicznymi
  • uniwersalne miejsce instalacji
  • znacznie mniejsza ilość wariantów i kabli
  • proste i bezpieczne okablowanie dzięki odpowiednio zaprojektowanym wtykom
  • zakres nastaw > 1:2000

Jak możemy pomóc?

Nawijarka

Nawijarka

Ten element opony decyduje w znacznym stopniu o jej właściwościach jezdnych oraz stabilności. Składa się on z kauczuku, do którego wtapiana jest stal. Osnowa opony powstaje w nawijarce, a następnie zostaje powleczona poszczególnymi warstwami kordu z tkaniny i stali.

Tutaj sprawdzają się idealnie nasze silniki DRC.

Zalety:

  • maksymalna efektywność energetyczna dzięki silnikowi synchronicznemu (oszczędność zużycia energii > 40 %)
  • znacznie mniejsza ilość wariantów i kabli
  • oszczędność przestrzeni dzięki kompaktowej formie
  • proste i bezpieczne okablowanie dzięki odpowiednio zaprojektowanym wtykom

Jak możemy pomóc?

Kalander/ Maszyna rozdrabniająca

Kalander / maszyna rozdrabniająca

Kalander służy do osadzania wytworzonych uprzednio włókien stalowych i tekstylnych w jednej lub kilku warstwach kauczukowych. W tym celu „niekończąca się” taśma rozwijana jest za pomocą szpul specjalistycznych urządzeń i wprowadzana walcami do kalandra.

Kalander można użytkować wraz z naszymi innymi produktami: silnikami DRN lubprzekładnią serii X/P-X

  • Zalety silnika hamującego DRN
    • dzięki zintegrowanemu hamulcowi SEW silnik hamujący DRN jest wyposażony w funkcję bezpieczeństwa
    • walce kalandra potrafią zatrzymać się z maksymalnej prędkości pod kątem maksymalnie 30°
  • Zalety przekładni serii X
    • wytrzymałe i wydajne przekładnie do wyboru według szerokiego spektrum podziału na poszczególne kategorie
    • szeroki wachlarz możliwości - systemy chodzenia, systemy uszczelniające, sprzężenie z silnikiem i wiele więcej
    • złącza przekładni danej maszyny dostosowane do zamówienia Klienta
  • Zalety przekładni P-X1KP
    • oszczędność miejsca dzięki bezpośredniemu montażowi motoreduktora z przekładnią planetarną
    • szerokie możliwości optymalizacji maszyny (11 wielkości dla maszyn z momentem obrotowym w zakresie 25 – 500 kNm)
    • redukcja kosztów dzięki korzystnym cenowo i kompaktowym układom pojedynczej przekładni planetarnej
    • szeroki wachlarz możliwości - system chłodzenia, system uszczelniający, mocowanie za ramię podstawy i wiele więcej

Włókna tekstylne można pokryć kauczukiem także w maszynie rozdrabniającej zamiast w kalandrze. Włókna systematycznie przechodzą przez głowicę wytłaczarki, gdzie są powlekane. Następnie nawija się je na wałki chłodzące, w efekcie czego ulegają ochłodzeniu, natomiast w wyniku obniżenia się temperatury kauczukowa powłoka nie jest klejąca.

Do tego rodzaju zastosowań nadaje się idealnie nasz system napędowy MOVIGEAR ® w wielkościach 2 - 4.

Zalety:

  • maksymalna efektywność energetyczna dzięki silnikowi synchronicznemu (oszczędność zużycia energii > 40 %)
  • zdolność przeciążeniowa: 350%
  • znacznie mniejsza masa w porównaniu do alternatywnych motoreduktorów asynchronicznych
  • uniwersalna pozycja montażu napędów
  • znacznie mniejsza ilość wariantów i przewodów
  • proste i bezpieczne okablowanie dzięki odpowiednio zaprojektowanym wtykom
  • zakres nastaw > 1:2000

Jak możemy pomóc?

Maszyna tnąca

Maszyna tnąca

Aby zapewnić oponie odpowiednie właściwości jezdne i stabilność, specjalną tkaninę złożoną z włókien tekstylnych lub stalowych należy pociąć na odpowiednie długości. Ta czynność należy właśnie do maszyny tnącej.

W przenośnikach tego rodzaju maszyn wykorzystuje się z reguły nasze silniki DRC i serwomotoreduktory wyposażone w przekładnię walcowo-stożkową i asynchroniczny serwomotor DRL stosowany w napędach układu noży.

Zalety silnika DRC:

  • Mmaksymalna efektywność energetyczna dzięki silnikowi synchronicznemu (oszczędność zużycia energii > 40 %)
  • znacznie mniejsza ilość wariantów i przewodów
  • oszczędność przestrzeni dzięki kompaktowej formie
  • proste i bezpieczne okablowanie dzięki odpowiednio zaprojektowanym wtykom

Zalety serwomotoru DRL:

  • bezpieczna regulacja dzięki trzykrotnemu lub czterokrotnemu momentowi znamionowemu silnika w odniesieniu do wału silnika
  • wysoka jakość prędkości obrotowej dzięki kompaktowej jednostce złożonej z przekładni oraz wytrzymałego asynchronicznego silnika serwo
  • Zzredukowany luz międzyzębny obrotowy, wysoka sprawność i mocne zazębienia

Jak możemy pomóc?

Maszyna do składania opon

Maszyna do składania opon

Wyprodukowanie nowej opony (w przeciwieństwie do regeneracji) stanowi złożony proces. Produkt końcowy musi posiadać odpowiednie właściwości, przy czym dodatkowo należy uwzględnić różnice między poszczególnymi typami i rozmiarami opon. Podstawową konstrukcję opony tworzy do 25 różnych elementów.

Powłoki karkasa stanowią podstawę, na którą nachodzą powłoki pasa stalowego. Większość opon składa się z dwóch powłok karkasa, dwóch powłok pasa stalowego i dwóch powłok tekstylnych. Dopiero nad tymi powłokami znajduje się bieżnik. W stopce opony wbudowana jest stalowa taśma, dzięki której opona stabilnie trzyma się felgi. Wraz z odpowiednim naprężeniem zapewnia oponie stabilną i bezpieczną pozycję. Wszystkie te komponenty łączą się ze sobą w maszynie do składania opon.

W tym obszarze znajduje zastosowanie serwomotoreduktor zbudowany z serwoprzekładni stożkowej serii B.SF i synchronicznego silnika serwo serii CMP.

  • Zalety serwoprzekładni serii B.SF:
    • zredukowany luz obrotowy dzięki wysokiej sztywności skrętnej geometrii zazębienia
    • szeroki zakres przełożeń dzięki połączeniu stopnia wejściowego koła walcowego o zazębieniu skośnym ze stopniem końcowym osi hipoidalnej
    • idealne połączenie elementów dzięki kołnierzowi mocującemu B5
  • Zalety serwomotoru CMP
    • najwyższa dynamika
    • Ddokładność pozycjonowania dzięki zintegrowanemu enkoderowi
    • wydajny hamulec

Jak możemy pomóc?

Prasa wulkanizacyjna (mechaniczna)

Prasa wulkanizacyjna (mechaniczna)

Przed umiejscowieniem półwyrobu w prasie wulkanizacyjnej, gdzie w wyniku działania ciepła i ciśnienia po odpowiednim czasie stanie się gotową oponą, następuje spryskanie go specjalną substancją w celu uzyskania właściwego połączenia komponentów. Po zakończeniu procesu wulkanizacji opona otrzymuje swoją ostateczną formę, czyli plastyczny kauczuk przemienia się w elastyczną gumę.

Umieszczenie opisów po bokach oraz przybranie profilu końcowego następuje w prasie po ukształtowaniu się opony. W przypadku profilu należy rozróżnić pomiędzy profilem dodatnim, czyli blokami, a profilem ujemnym, czyli rowkami. Bloki i rowki opony tworzą bieżnik różniący się w zależności od tego, czy np. są to opony letnie lub zimowe.

W tym obszarze zastosowanie znajdują silniki serwo CMP do napędów podnośników i motoreduktorów walcowo-stożkowych pełniących funkcję napędów pomocniczych.

Zalety silnika serwo CMP:

  • najwyższa dynamika
  • dokładność pozycjonowania dzięki zintegrowanemu enkoderowi
  • wydajny hamulec
  • Iindywidualne rozwiązania napędowe

Jak możemy pomóc?

Maszyny pomiarowe

Maszyny pomiarowe

Zanim zlecimy nałożenie nowych opon w zaufanym warsztacie, każda z nich przechodzi szereg testów jakościowych u producenta. Pierwsza jest kontrola wizualna, czyli przyjrzenie się oponom przez znawców wypatrujących widocznych wad. Cechy takie jak bicie promieniowe czy jednorodność opon są sprawdzane automatycznie. Promienie rentgenowskie sprawdzają niewidzialne obszary jeszcze przed wypuszczeniem gotowej opony. Oczywiście fabrykę opuszczają wyłącznie te sztuki, które przeszły wszystkie etapy kontroli jakości bez wad.

W tym obszarze znajdują zastosowanie przekładnie serii BS.F, silniki CM3C oraz układ napędów ECDriveS ® .

Zalety układów napędów ECDriveS ® i ECDrives ® Sterownik:

  • moduł aplikacyjny zapewnia ekologiczność procesu produkcji - lekkie poruszanie półwyrobem do przodu i do tyłu zapobiega powstawaniu wgłębień i odcisków (działa również przy upłynięciu czasu pracy sterownika PLC)
  • opcje systemu sterowania: PROFINET ® , EtherCAT ® , EtherNET/IP TM , binarny, itp.
  • pozycjonowanie zintegrowanym enkoderem
  • moment rozruchowy i moc przewyższające standardy rynku
  • Ccyfrowa tabliczka znamionowa - w przypadku podmiany produktu profil ładuje się automatycznie
  • monitorowanie stanu w czasie rzeczywistym, np. temperatury
  • Zalety serwomotoru B.SF
    • zredukowany luz obrotowy dzięki wysokiej sztywności skrętnej geometrii zazębienia
    • szeroki zakres przełożeń dzięki połączeniu stopnia wejściowego koła walcowego o zazębieniu skośnym ze stopniem końcowym osi hipoidalnej
    • idealne połączenie elementów dzięki kołnierzowi mocującemu B5
  • Zalety serwomotoru CM3C
    • oszczędność miejsca dzięki niedużej i kompaktowej konstrukcji, możliwość bezpośredniego montażu
    • zastosowanie silników z prostą i oszczędną technologią jednokablową
    • Mmocne hamulce sprężynowe o zwiększonej wydajności
    • funkcja automatycznego dostrajania dzięki elektronicznej tabliczce znamionowej

Jak możemy pomóc?

Robot portalowy

Robot portalowy

W produkcji opon często używa się robotów portalowych wspomagających składowanie półproduktów i gotowych części, a także ich sortowanie.

W ramach naszych systemów automatyzacji oferujemy kompleksowe rozwiązania dla robotów portalowych. Obejmują one systemy regulacji i sterowania takie jak MOVIAXIS ® czy MOVI-PLC ® power, a także przekładnie walcowo-stożkowe oraz silniki CMP.

  • Zalety:
    • kompleksowe rozwiązania systemowe - napędy, falowniki i układy sterowania
    • oprogramowanie zaprojektowane specjalnie dla robotów portalowych z napędem na wszystkie koła zapobiegającym przechyłom i poślizgom
    • zintegrowane serwomotoreduktory
  • Zalety serwomotorów CMP:
    • doskonała dynamika i dokładność pozycjonowania
    • wydajny hamulec
  • Zalety falowników MOVIAXIS ®
    • modułowość
    • możliwość indywidualnej rozbudowy
    • proste uruchamianie
  • Zalety sterownika MOVI-PLC ® power:
    • zintegrowana magistrala systemowa SBus
    • możliwość sterowania do 64 osiami o czasie reakcji 1 ms na obszar
    • wydajna automatyzacja dzięki różnym klasom mocy

Jak możemy pomóc?

Technika transportu bliskiego

Technika transportu bliskiego

Przenośniki rolkowe i taśmowe łatwo łączą z sobą poszczególne stanowiska obróbki oraz wloty i wyloty w magazynie.

Przenośniki rolkowe pasują idealnie z naszymi układami napędowymi ECDriveS ®

  • Zalety:
    • moduł aplikacyjny zapewnia ekologiczność procesu produkcji - lekkie poruszanie półwyrobem do przodu i do tyłu zapobiega powstawaniu wgłębień i odcisków (działa również przy upłynięciu czasu pracy sterownika PLC)
    • opcje systemu sterowania: PROFINET ® , EtherCAT ® , EtherNET/IP TM , binarny, itp.
    • pozycjonowanie zintegrowanym enkoderem
    • moment rozruchowy i moc przewyższające standardy rynku
    • cyfrowa tabliczka znamionowa - w przypadku podmiany produktu profil ładuje się automatycznie
    • monitorowanie stanu w czasie rzeczywistym, np. temperatury
  • Przenośniki taśmowe współpracują idealnie z naszym systemem napędowym MOVIGEAR ®
    • maksymalna wydajność energetyczna dzięki silnikowi synchronicznemu (oszczędność zużycia energii na poziomie > 40%)
    • zdolność przeciążeniowa: 350%
    • znacznie mniejsza masa w porównaniu do alternatywnych motoreduktorów asynchronicznych
    • uniwersalna pozycja montażu napędów
    • znacznie mniejsza ilość wariantów i przewodów
    • proste i bezpieczne okablowanie dzięki odpowiednio zaprojektowanym wtykom

• Zakres nastaw > 1:2000

Jak możemy pomóc?

Technika napędowa i ochrona środowiska

Wydajna energetycznie technika napędowa chroni środowisko

Sukces i zapewnienie ciągłości produkcji opon zależy od ochrony zasobów naturalnych. Oczywiście znaczenie ma tu cała gama czynników. Jednym z tych czynników, na który mamy wpływ i który jednocześnie pozwala zaoszczędzić pieniądze, jest wykorzystanie wydajnej energetycznie techniki napędowej - bez względu na to, czy praca odbywa się w normalnych warunkach czy w obszarze zagrożonym wybuchem. W przypadku braku optymalizacji maszyn koszty związane z energią elektryczną mogą stanowić do 90% kosztów cyklu życia. Dzięki naszym energooszczędnym rozwiązaniom techniki napędowej obejmującym klasy od IE1 do IE5 mogą Państwo zrobić coś dla środowiska i jednocześnie zredukować koszty. Dzięki naszemu wsparciu odkryją Państwo obszary umożliwiające oszczędność energii, obniżą jej koszty oraz zmniejszą pośredni i bezpośredni poziom emisji CO2. Nasze rozwiązanie gwarantuje całościową analizę oraz konsekwentne wdrożenie wszystkich elementów mających znaczenie pod względem zapewnienia oszczędności energii. Udzielamy wsparcia przy doborze i kalkulacji energooszczędnych rozwiązań związanych z techniką napędową.

Dyspozycyjność maszyny nie powinna zależeć od przypadku

Services made by SEW-EURODRIVE

Produkcja opon to złożony proces - wszystkie jego etapy muszą przechodzić gładko i wszędzie musi być zachowana wysoka jakość. Dokładamy wszlekich starań, by nasze urządzenia spełniały najwyższe wymagania i zawsze były w pełni sprawne. Dotyczy to każdej sytuacji - pierwszego uruchamienia, naprawy, przeglądu, konserwacji lub modernizacji na zasadzie retrofitu. Lepiej nie zostawiać nic przypadkowi, tylko powierzyć to pracownikom serwisowym SEW-EURODRIVE. Nasza osoba do kontaktu jest dostępna zawsze wtedy, gdy jej potrzebujesz. Nasz zakres serwisowy stanowi integralną część oferty i jest ściśle powiązany z danym produktem. Dzięki temu zapewniamy kompleksowy wachlarz usług. SEW-EURODRIVE oznacza kompetencje w zakresie 
napędów i automatyzacji od 1931 roku. Jeżeli nie mogą sobie Państwo pozwolić na awarie, wówczas nasi eksperci pozostają do Państwa dyspozycji.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Motoreduktory w wersji przeciwwybuchowej dla producentów opon
Motoreduktory w wersji przeciwwybuchowej dla producentów opon
Motoreduktory w wersji przeciwwybuchowej dla producentów opon

W trakcie mieszania gumy i produkcji opon z połączenia pyłu i powietrza może powstać mieszanka wybuchowa. W zależności od rozmiaru cząsteczek i rodzaju materiału, wystarczy od 60 do 2000 gramów pyłu na metr sześcienny powietrza, by powstało źródło zapłonu powodujące wybuch. Przyczyną źródła zapłonu może być nawet zwyczajny napęd elektryczny.

Aby uniknąć powstania iskier zapalnych, w urządzeniach zagrożonych tego typu zjawiskami, stosujemy konsekwentnie napędy w wersji przeciwwybuchowej. Nasze motoreduktory w wersji przeciwwybuchowej spełniają wytyczne dyrektywy europejskiej 2014/34/UE (ATEX, dawniej: wytyczna 94/9/WE). Ponadto są one zgodne z normami IEC/IECEx i HazLoc-Na ®, co ułatwia stosowanie naszej techniki napędowej na całym świecie. Dodatkowo oferujemy stopień ochrony IP 65/66, środki ochrony powierzchniowej od OS1 do OS4 oraz środki ochrony powierzchniowej w pakiecie napędowym XCO ®.

Dowiedz się więcej o naszych napędach z wersji przeciwwybuchowej.

Opona oponie nie równa

Najważniejszy jest cel zastosowania

Opony na każdą drogę
Opony na każdą drogę
Opony na każdą drogę

Współczesny transport nie może się obyć bez nowoczesnych opon. Opony mają bezpośredni wpływ na eksploatację pojazdu, emisję hałasu oraz bezpieczeństwo. Zimą opony dbają o prawidłową przyczepność przy niskich temperaturach, a podczas deszczu wypierają znaczne ilości wody, zapobiegając poślizgowi wodnemu i zapewniając bezpieczną jazdę. Ponadto - co jest niezbędne dla zapewnienia naszego bezpieczeństwa - muszą być w stanie umożliwić jak najkrótszą drogę hamowania, a zarazem zachować sprawność po odbyciu długich przebiegów, również w wysokich temperaturach.

Przyczepność jest niezwykle istotna w przypadku opon motorowych, a zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów. Typy profilów odgrywają istotną rolę w pojazdach dostawczych, np. traktorach czy pojazdach terenowych. Opony ciężarówek są poddawane wysokim obciążeniom, wskutek czego mogą szybko się zużywać. O ile kiedyś do napompowania opony wystarczył wąż z powietrzem, to dziś ta metoda odeszła w niepamięć - felgi, opony i wentyl same w sobie tworzą szczelną konstrukcję. Wewnętrzna powierzchnia opony jest wyłożona szczelną i elastyczną warstwą gumy.

Szczególne wymagania muszą spełniać opony pojazdów ciężarowych, a zwłaszcza jeżeli wykorzystuje się je przy wydobywaniu surowców. Opony tego typu są większe od człowieka, ważą po kilkaset kilogramów i przyjmują na siebie wiele ton. Jak zatem widać, rodzaj opony zależy od obszaru jej zastosowania.

Wyprodukowanie nowej opony (w przeciwieństwie do ich regeneracji) stanowi złożony proces, gdyż produkt końcowy musi posiadać właściwości opisane powyżej, przy czym należy dodatkowo uwzględnić różnice między poszczególnymi typami i rozmiarami opon. Podstawową konstrukcję opony tworzy do 25 różnych elementów. Jako że opony bywają eksploatowane również w najtrudniejszych warunkach, ich produkcja poddana jest stałej kontroli jakości.

Opona składa się z różnych komponentów. Zazwyczaj najwięcej uwagi poświęcamy gumie bieżnika, lecz ważne elementy budowy opony to także stopka, ściana boczna czy karkas. Przed sprasowaniem bieżnika kończącego wytworzenie opony należy wykonać jej podstawę, czyli karkas. Ułożenie poszczególnych warstw tkaniny opasającej oponę decyduje o tym, czy opona jest radialna czy diagonalna. Zalety opony radialnej to m.in. mały opór toczny i związane z tym mniejsze zużycie paliwa, jak również lepsza stabilność kierunkowa, a także lepsza reakcja pojazdu na przyśpieszenie i wyhamowywanie. Z kolei oponę diagonalną cechuje większa stabilność jazdy i sztywniejsze boki, co stanowi pożądane właściwości w przypadku np. opon motorowych.

Z chęcią Państwu doradzimy

  • Nasi specjaliści znają Państwa branżę oraz jej potrzeby
  • Pozostają niezmiennie do Państwa dyspozycji, w każdym miejscu na świecie
  • Dysponujemy odpowiednią wiedzą oraz narzędziami, aby zapewnić Państwu optymalne doradztwo
Skontaktuj się z nami