Mają Państwo konkretne zapytanie i potrzebują fachowej porady?

Zapraszamy do kontaktu
Motoreduktor Falownik Serwomotory Przekładnie serwo Silniki prądu przemiennego, silniki asynchroniczne Silniki liniowe, ruch liniowy Technika sterowania

Co to jest motoreduktor?

Motoreduktor to jednolita i kompaktowa jednostka składająca się z przekładni i silnika. W technice napędowej, produkowanej przez SEW-EURODRIVE, tym ostatnim jest zawsze silnik elektryczny. Idea "przekładni silnikowej" sięga patentu z 1928 roku autorstwa projektanta i przedsiębiorcy z Bruchsal, Alberta Obermosera: wynalazł on tak zwany "Vorlegemotor".

Od tego czasu motoreduktory były nieustannie rozwijane i wynaleziono nowe typy przekładni. Po stronie silnika, technologia prądu stałego stała się mniej ważna, dlatego przekładnie są obecnie najczęściej łączone z trójfazowymi silnikami AC lub serwomotorami.

Jak działa motoreduktor?

Główną rolę w motoreduktorze odgrywa przekładnia z jej stopniami przekładni, czyli parami kół zębatych. Przekazują one moc silnika ze strony napędowej na stronę wyjściową. Przekładnia działa zatem jako konwerter momentu obrotowego i prędkości obrotowej.

W większości zastosowań przekładnia spowalnia prędkość obrotową silnika i jednocześnie przenosi znacznie wyższe momenty obrotowe niż mógłby zapewnić sam silnik elektryczny. Konstrukcja przekładni decyduje zatem o tym, czy dany motoreduktor nadaje się do lekkich, średnich lub ciężkich obciążeń, do krótkich lub długich cykli pracy.

W zależności od tego, czy przekładnia przekształca prędkość obrotową wejściową z silnika (zwaną prędkością obrotową napędu) na wolną lub szybką, jest ona określana jako przełożenie redukujące lub przełożenie przekładni. Stosunek prędkości i między prędkością obrotową napędu a wyjściową prędkością obrotową przekładni służy jako masa.

Inną ważną zmienną mierzoną dla motoreduktora jest maksymalny moment obrotowy po stronie wyjściowej. Moment ten jest podawany w niutonometrach (Nm) i stanowi masę siły motoreduktora oraz obciążenia, które może on przemieszczać.

Jakie są rodzaje motoreduktorów?

Kierunek przepływu siły w przekładni określa typ motoreduktora. Istnieją trzy podstawowe typy: przekładnie płaskie z wałem równoległym, przekładnie kątowe i przekładnie planetarne.

Gdzie stosowane są motoreduktory?

Możliwe zastosowania motoreduktorów są niezwykle zróżnicowane. Bez motoreduktorów całe sektory światowej gospodarki stanęłyby w miejscu. Na przykład w produkcji przemysłowej napędzają one niezliczone ścieżki transportowe, podnoszą i opuszczają ładunki oraz przenoszą wiele różnych materiałów z punktu A do punktu B w różnego rodzaju systemach.

To tylko ułamek zastosowań:

W przemyśle motoryzacyjnym motoreduktory można znaleźć w całym procesie produkcyjnym, od tłoczni po montaż końcowy. Z kolei w przemyśle napojowym motoreduktory poruszają butelkami, pojemnikami i skrzynkami oraz są wykorzystywane do napełniania lub sortowania pustych opakowań. Cała intralogistyka firm produkcyjnych opiera się na napędach, niezależnie od tego, czy przenoszony materiał musi być przechowywany, sortowany czy dostarczany.

Nawet na lotniskach nic nie działałoby bez motoreduktorów, a pasażerowie na próżno czekaliby na swoje walizki w punkcie odbioru bagażu.

Maszyny przeładunkowe i roboty, które wymagają wysokiej dynamiki i dokładności dopasowania, byłyby nie do pomyślenia bez motoreduktorów.

Wreszcie, wiele przejażdżek w branży rozrywkowej nawet by nie istniało, a uczucie mrowienia na rollercoasterze byłoby prawdopodobnie nieznane.

Motoreduktor - wszystko, co warto wiedzieć

Czym jest motoreduktor?

Motoreduktor to jednolita i kompaktowa jednostka składająca się z przekładni i silnika. W przypadku elektrycznej techniki napędowej produkowanej przez SEW-EURODRIVE ten ostatni zawsze jest silnikiem elektrycznym. Pomysł połączenia silnika i przekładni został w 1928 roku opatentowany przez konstruktora i przedsiębiorcę z Bruchsal - Alberta Obermosera.

Od tego czasu motoreduktory były stale udoskonalane. Wynajdowano nowe rodzaje motoreduktorów. Technologia prądu stałego po stronie silnika straciła na swoim znaczeniu, dlatego też aktualnie przekładnie łączone są z silnikami trójfazowymi lub serwomotorami.

Jak działa motoreduktor?

Najważniejszą funkcję w motoreduktorze pełni przekładnia wraz ze swoimi stopniami - parami kół zębatych. Przenoszą one siłę silnika ze strony napędowej na stronę wyjściową. Przekładnia funkcjonuje więc jako przetwornik momentu obrotowego i prędkości obrotowej.

W większości przypadków zastosowania przekładnia zmniejsza prędkość obrotową silnika i przenosi równocześnie znacznie wyższe momenty obrotowe, które zostały wytworzone przez sam silnik. Od konstrukcji przekładni zależy, czy motoreduktor jest przeznaczony do lekkich, średnich lub dużych obciążeń oraz krótkich albo długich czasów włączenia.

W zależności od tego, czy przekładnia przetwarza dostarczoną przez silnik prędkość obrotową (zwaną wejściową prędkością obrotową) na niższą lub wyższą prędkość, mamy do czynienia z przełożeniem redukującym lub przełożeniem podwyższającym. Jako miara służy stosunek prędkości obrotowej i pomiędzy prędkością wejściową oraz wyjściową prędkością obrotową przekładni.

Kolejnym istotnym parametrem motoreduktora jest maksymalny moment obrotowy po stronie wyjściowej. Jest on wyrażany w niutonometrach (Nm) i jest miarą siły motoreduktora oraz obciążenia, jakie motoreduktor może przenieść.

Jakie są typy motoreduktorów?

Kierunek strumienia przenoszonej energii ma decydujący wpływ na typ motoreduktora. W tym zakresie rozróżnia się trzy podstawowe typy: przekładnie płaskie, przekładnie kątowe oraz przekładnie planetarne.

W jakich okolicznościach stosowane są motoreduktory?

Motoreduktor 230 V czy motoreduktor 400 V?

Co oznacza informacja 230 V/400 V na tabliczce znamionowej?

Jeżeli ktoś poszukuje przez sieć motoreduktora dla specjalnego napięcia znamionowego, szybko stwierdzi, że mamy bardzo szeroką ofertę. Najczęściej poszukiwane są motoreduktory 230 V lub motoreduktory400 V.

Z reguły dla motoreduktora podane są dwa napięcia, jak np. „230 V / 400 V”. Niższe napięcie 230 V informuje, że przewód fazowy zainstalowanego silnika (uzwojenie silnika) może zostać obciążony do maksymalnie230 V.400 Vodpowiada napięciu maksymalnemu, które maksymalnie może przyjąć przewód zewnętrzny. Obowiązuje przy tym zasada: W celu zastosowania w sieci 400 V konieczne jest połączenie w gwiazdę, dla niższego napięcia (230 V) konieczne jest połączenie w trójkąt.

Na tabliczce znamionowej, która musi być na każdym motoreduktorze, w wymaganych danych znamionowych konieczne jest podanie dopuszczalnego zakresu napięć. Tabliczki znamionowe większości motoreduktorów wykazują przy tym nieznacznie szerszy zakres napięć: Dla urządzeń elektrycznych dopuszczalne są wahania napięć w ramach tolerancji wynikającej z norm na poziomie +/- 5 %.

Motoreduktory dostępne w ramach systemu modułowego SEW-EURODRIVE

Kombinacje dostosowania naszych motoreduktorów są tak różnorodne, jak kompleksowe są ich możliwości zastosowania. Opracowany przez SEW-EURODRIVE system modułowy daje naszym klientom możliwość wyboru jednego z miliona wariantów oraz doboru indywidualnego rozwiązania do jakichkolwiek wymagań systemowych. Celem opracowania naszego systemu modułowego było przy tym zestawienie możliwie najmniejszej ilości komponentów dających jednocześnie dużą różnorodność w zakresie produktów końcowych.

Motoreduktory oferowane przez SEW-EURODRIVE dostępne są w następujących kategoriach: motoreduktory standardowe, serwomotoreduktory, motoreduktory do elektrycznych kolejek podwieszanych, motoreduktory regulowane, motoreduktor z obudową ze stali szlachetnej oraz motoreduktory w wersji przeciwwybuchowej.

Motoreduktory standardowe:

Motoreduktory standardowe charakteryzują się dużą ilością typów, dzięki którym możliwe jest optymalne stopniowane rozmiarów urządzeń oraz różnorodne wersje wykonania. Czyni to z naszych motoreduktorów nieodzowne i wytrzymałe napędy, które znajdują zastosowanie szczególnie w obszarze produkcji oraz logistyki. W zależności od ilości stopni przekładni możliwe jest osiągnięcie momentów obrotowych sięgających nawet do 50000 Nm.

Serwomotoreduktory:

Siła, dynamika i precyzja - oto podstawowe właściwości naszych serwomotoreduktorów. Nasz system modułowy również w tym przypadku odgrywa kluczową rolę umożliwiając niezliczone możliwości kombinacji, udostępniając w tym segmencie najbardziej zróżnicowaną ofertę w zakresie połączeń przekładni z silnikami. Dzięki temu do każdego zastosowania istnieje możliwość realizacji idealnie dostosowanego motoreduktora.

Niezależnie od tego czy chcą Państwo połączyć jedną z naszych serwoprzekładni planetarnych serii PF.. lub serwoprzekładni walcowych BF.. z serwomotorem synchronicznym CMP, serwomotorem asynchronicznym typu DRL.. czy silnikiem trójfazowym DR..: każdorazowo idealne połączenie silnika i przekładni zapewni Państwu dokładne i oczekiwane cechy systemu napędowego zgodne z wymaganiami określonej aplikacji.

Nasze przekładnie standardowe dają również możliwość różnorodnych kombinacji z naszymi serwomotorami i tym samym pozwalają idealnie wyposażyć i zoptymalizować Państwa instalację pod kątem układu napędowego.

Motoreduktory regulowane:

W zakresie aplikacji wymagających bezstopniowej regulacji prędkości obrotowej napędu, zastosowanie znajdują nasze motoreduktory regulowane . Tego typu wymagania stawiają na przykład proste przenośniki taśmowe lub mieszalniki, których prędkość zawsze musi być dostosowywana do różnych procesów. Dostosowanie prędkości realizowane jest bezstopniowo - albo za pomocą pokrętła, albo stosując zdalne sterowanie.

Motoreduktory z obudową ze stali nierdzewnej:

Gdy aplikacje eksploatowane są w obszarach higienicznych wymagających częstego czyszczenia, motoreduktor musi być odporny na chemikalia i wilgoć. Na potrzeby takiego zastosowania opracowaliśmy nasze motoreduktory z obudową ze stali nierdzewnej . Ich powierzchnia zoptymalizowana pod kątem procesów czyszczenia zachodzących w miejscu ich instalacji oraz wykonanie bez wentylatora przyczynia się do tego, że w zagłębieniach nie odkładają się żadne zanieczyszczenia. Urządzenia te nie zawodzą też pod kątem mocy. Niezależnie od wykonania - motoreduktor walcowy w obudowie ze stali szlachetnej RES.. lub w wersji motoreduktora walcowo-stożkowatego ze stali szlachetnej KES..: nasze urządzenia są szczególnie wytrzymałe, trwałe i nie wymagają częstych konserwacji, a jako przekładnia walcowo-stożkowa nie wymagają dużo miejsca.

Motoreduktory w wersji przeciwwybuchowej:

Duża część naszych motoreduktorów standardowych oraz serwomotoreduktorów dostępna jest w wersji przeciwwybuchowej uwzględniającej obowiązujące na całym świecie lokalne dyrektywy. Tym samym tworzą one grupę wysokowydajnych i niezawodnych napędów, które oferują odpowiedni poziom mocy również w środowisku zagrożonym wybuchem ze względu na mieszanki powietrza i gazów lub pyłów.

Czy potrafisz znaleźć rozwiązanie?

Jesteś zorientowany na rozwiązania? W takim razie spróbuj swoich sił w naszej łamigłówce :-)

Mała podpowiedź:

Na zdjęciu widać trzy z naszych standardowych motoreduktorów: Motoreduktory z wałem walcowo-stożkowym, motoreduktory z kołem zębatym walcowym, motoreduktory z kołem stożkowym. Każdy typ motoreduktora ma swój numer.

Po obliczeniu tych liczb rozwiązanie jest dość proste, prawda?

W przekładniach zębatych walcowych wał napędowy (silnik) i wał wyjściowy (przekładnia) znajdują się w jednej linii. Są one również określane jako przekładnie z wałem płaskim. Motoreduktory z kołem zębatym są najczęściej stosowanymi klasycznymi motoreduktorami.


Nasza przekładnia zębata walcowa lub motoreduktor z kołem zębatym walcowym oznacza liczba 4!

Podobnie jak przekładnie walcowe, przekładnie walcowe płaskie są również przekładniami walcowymi równoległymi: moc jest przeniesiona równolegle do osi, ale wał wyjściowy jest przesunięty w dół. Motoreduktory płaskie idealnie nadają się zatem do ograniczonych warunków instalacji.


Nasza przekładnia z wałem płaskim lub motoreduktor z wałem płaskim to liczba 10!

Przekładnie walcowo-stożkowe obracają się o 90°. Należą one do "rodzaju" przekładni kątowych, ponieważ ich wał wyjściowy i wejściowy są ustawione prostopadle do siebie. Przepływ mocy może być zatem odchylany pod kątem prostym. Nasze przekładnie walcowo-stożkowe charakteryzują się szczególnie odpornym na zużycie uzębieniem. Zwiększa to sprawność, a w konsekwencji pozwala obniżyć koszty energii.


Nasza przekładnia walcowo-stożkowa lub motoreduktor walcowo-stożkowy oznacza numer 2!

I co? Jakie jest rozwiązanie zagadki?


Czy już je rozgryzłeś? Gratulacje!

Super numer to:

42

Formularz kontaktowy Kontakt na całym świecie