Masz konkretne zapytanie i potrzebujesz fachowej porady? Wyślij do nas wiadomość z ewentualnymi pytaniami.
Silnik liniowy to rozwiązanie napędowe, które znacząco odróżnia się od obracającego się silnika. Silnik liniowy w przeciwieństwie do obracającej się maszyny nie generuje ruchu obrotowego w napędzanym obiekcie, a porusza nim prostoliniowo lub wzdłuż określonej krzywej. Silnik liniowy znajduje zastosowanie wtedy, gdy dynamika obrotowego serwomotora jest niewystarczająca i zamiast niego konieczne jest użycie ruchu liniowego . Przykładem takiej aplikacji są zastosowania, które wymagają bezpośredniego napędu (silniki liniowe) lub precyzyjnego przełożenia (cylinder liniowy).
Zasadę działania silników linowych można objaśnić na podstawie funkcjonowania silników obrotowych . Inaczej niż w przypadku napędów obrotowych w przypadku silników liniowych często gdy aktywna część pod napięciem jest w ruchu, to elektrycznie pasywna część jest w spoczynku. „Pasywna elektrycznie” znaczy w tym wypadku, że pole magnetyczne co do zasady wytwarzane jest przez magnesy trwałe, które mogą być dowolnie uszeregowane. Siły reakcji muszą zostać przejęte przez łoże maszyny lub maszynę.
Podczas gdy silniki obrotowe wymagają elementów przełożenia takich jak pas napędowy, łańcuchy lub podobne, aby z ruchu obrotowego pośrednio uzyskać ruch liniowy, silniki liniowe umożliwiają bezpośrednie osiągnięcie ruchu i siły skrawania. Dlatego też silniki liniowe określane są też jako napędy bezpośrednie .
Silniki liniowe mogą osiągać bardzo duże przyspieszenie (do 6 g) oraz prędkość ruchu do 13 m/s (48 km/h). W związku z tym szczególnie dobrze nadają się do zastosowań w obrabiarkach, systemach pozycjonujących i manipulatorach, ale również w centrach obróbki.
Niemalże zupełnie odporne na zużycie oraz niewymagające konserwacji synchroniczne serwomotory liniowe SL2 oferowane przez SEW-EURODRIVE stanowią wysokowartościowe rozwiązanie napędowe. Napędy bezpośrednie z chłodzeniem konwekcyjnym lub wyposażone w wentylator zewnętrzny idealnie nadają się do zadań handlingowych, zastosowań typu pick and place oraz do przebiegającej równolegle obsługi obrabiarek. U nas mogą Państwo kupić wysokojakościowe silniki liniowe pasujące idealnie do Państwa aplikacji.
Cylindry liniowe i elektrocylindry to elektryczne agregaty przestawne, których praca polega na prostoliniowym wysuwaniu i chowaniu drążka. Elektrocylindry stanowią przy tym szczególnie wydajną alternatywę dla cylindrów pneumatycznych lub hydraulicznych.
W przypadku elektrocylindrów silnik elektryczny służy jako napęd. Jest nim serwomotor. W pewnych sytuacjach silnik połączony jest z przekładnią ; w większości przypadków silnik wytwarza jednak ruch bezpośrednio za pośrednictwem wrzeciona gwintowanego. Wrzeciono jest wysuwane lub chowane za pośrednictwem ruchu obrotowego w prawo / w lewo. Ograniczenie ruchu realizowane jest przez samą aplikację, a czasami przez wyłącznik krańcowy. Elektrocylindry mogą być stosowane do wytwarzania siły poprzecznej lub ściskającej.
W porównaniu do cylindrów hydraulicznych lub pneumatycznych instalacja elektrocylindrów jest bardzo prosta, ponieważ wystarczy dostarczyć energię w formie prądu - zbędne są kosztowne pompy hydrauliczne. Elektrocylindry są poza tym zazwyczaj bardziej kompaktowe niż każdy z obu pozostałych wariantów i umożliwiają tym samym łatwiejszą integrację. Poza tym istotną korzyścią przy zastosowaniu elektrocylindrów są koszty, ponieważ całkowity zespół komponentów odpowiedzialny za wysokie ciśnienie staje się zbędny (energia, przygotowanie, przewody itd.). Podczas gdy cylindry hydrauliczne i pneumatyczne muszą otrzymywać ciśnienie również w czasie spoczynku, aby zachować pozycję, elektrocylinder zwykle umożliwia poprzez skok gwintu wrzeciona samohamowność. Dzięki temu ma możliwość pozostania w określonej pozycji. Kompaktową budowę urządzenia osiągnięto w następujący sposób:
SEW-EURODRIVE oferuje również Elektrocylindry serii CMS.. ze smarowaniem w kąpieli olejowej. Opatentowane bezobsługowe smarowanie kąpielowe ma tę zaletę, że jest systemem niewymagającym smarowania. Smarowanie wrzeciona gwintowanego jest tym samym procedurą przestarzałą.