W tym kontekście należy pamiętać, że wiele maszyn i instalacji podlega centralnemu sterowaniu z poziomu szafy sterowniczej. W takich szafach znajdują się sterowniki, falowniki, układy zasilania, urządzenia zabezpieczające i wiele innych komponentów. Niestety, więcej przestrzeni w szafach sterowniczych wiąże się z dodatkowymi nakładami finansowymi. Wraz z rosnącymi rozmiarami maszyn, jak również całych instalacji, zwiększają się również szafy sterownicze oraz koszty związane z wprowadzeniem jakichkolwiek zmian w zakresie instalacji.
W przypadku koncepcji decentralnych wiele funkcji przenoszonych jest z szaf sterowniczych maszyn lub instalacji do miejsc, w których niezbędne jest zastosowanie sterowników bądź falowników. Dzięki temu maszyna może mieć konstrukcję modułową, a dodatkowo istnieje możliwość niezależnego testowania poszczególnych modułów. Dzięki tem,u nakłady na okablowanie w szafie sterowniczej są znacznie mniejsze, a efektywność elektryczna rośnie.
Potrzeby klientów zmieniają się coraz szybciej. Zakłady produkcyjne muszą dostosowywać się do dynamicznych zmian popytu. Produkty dostosowane do specyficznych potrzeb klienta są obecnie praktycznie standardem. Jedyny wyjątek stanowią produkty konsumpcyjne, które nadal produkowane są na skalę masową.
Decentralna technika napędowa i automatyka gwarantują osiągnięcie takiej elastyczności w produkcji, która umożliwi szybkie dostosowywanie maszyn do nowych wyrobów lub indywidualnych wymagań. Wynika to z tego, że rozwiązania decentralne mogą pracować w instalacjach, na które nie są narzucone sztywne wymogi co do ich struktury. W konsekwencji można w szybki i prosty sposób przystosować procesy do nowych wymagań – bez większych nakładów związanych z programowaniem lub okablowaniem, jakie były konieczne w przypadku maszyn, gdzie układ sterowania opierał się o rozwiązania z zakresu techniki szafowej.
Koncepcja decentralnej techniki napędowej zakłada, że inteligentne rozwiązania i elektronika sterująca (falowniki) nie są instalowane w szafie rozdzielczej, a bezpośrednio przy napędzie. Taka koncepcja pozwala na umieszczenie elektroniki energetycznej i sterującej bezpośrednio na obudowie silnika oraz przeniesienie inteligentnych rozwiązań sterujących silnikiem z szafy sterowniczej i zainstalowanie ich przy napędzie. A gdy przykładowo nie ma wystarczającej ilości miejsca bezpośrednio przy napędzie, elektronikę można umiejscowić obok silnika.
Zalety wynikające z zastosowania decentralnych instalacji odczuwalne są dopiero od pewnego rozmiaru instalacji lub określonej liczby decentralnych napędów.
W klasycznych rozwiązaniach decentralnych falownik montowany jest bezpośrednio na samym silniku lub w jego pobliżu – dotyczy to jednostek z silnikami asynchronicznymi lub silnikami serwo. W zależności od rodzaju produkowanych wyrobów, na przykład w produkcji żywności, silniki asynchroniczne nie zawsze mogą zostać zastosowane. Są one bowiem wyposażone w wentylator i radiator do odprowadzania ciepła. W takich warunkach wentylator może wzmagać rozprzestrzenianie bakterii, a radiator charakteryzuje się utrudnionymi warunkami czyszczenia.
Rozwiązania z zakresu mechatroniki, integrujące przekładnię, silnik i falownik w jednej obudowie, oferują wiele korzyści. Ze względu na połączenie silnika z przekładnią pozwalają zaoszczędzić miejsce. Do tego dochodzi falownik i technika sterowania dostosowana do określonego zastosowania. Jeżeli zatem jako napęd zastosowany zostanie silnik bez wentylatora, taki jak na przykład silnik serwo, wystarczy jedynie odprowadzić wytwarzane podczas eksploatacji ciepło poprzez łatwą do czyszczenia obudowę.
Tego typu integrację skupiającą wiele funkcji określa się mianem mechatroniki. W związku z powyższym nasz napęd MOVIGEAR® stanowi mechatroniczny system napędowy.
MOVI-C® to kompletny system automatyki od SEW-EURODRIVE. Od projektowania, uruchomienia, eksploatację i diagnostykę, poprzez elektroniczne urządzenia sterujące, aż po napędy mechaniczne, motoreduktory – jeden producent, jedno kompleksowe rozwiązanie.
Wszystkie komponenty, konieczne do wdrażania rozwiązań z zakresu automatyzacji, w jednym miejscu. Pełna kompatybilność z koncepcjami rozwiązań stosowanych obecnie w automatyzacji, z topologiami sieci przemysłowych i standardami sieciowymi. W zakresie komunikacji sieciowej zagwarantowana została duża elastyczność i swoboda. Rodzina urządzeń MOVI-C® może zostać z powodzeniem wykorzystana w instalacjach opartych o różne standardy komunikacyjne poczynając od sieci PROFIBUS poprzez przemysłowy Ethernet czy Modbus kończąc na rozwiązaniach opartych o komunikację OPC UA.
Planując nową instalację chcą Państwo skupić się na rozwiązaniach decentralnych? W takim razie zachęcamy do zapoznania się z naszą szeroką ofertą w zakresie decentralnych układów napędowych. Dzięki nim możemy zaoszczędzić cenny czas oraz pieniądze – niezależnie od tego, czy potrzebny jest motoreduktor ze zintegrowanym falownikiem, czy kompletny mechatroniczny układ napędowy. Nieważne również jest to czy decentralna koncepcja dotyczy pojedynczej linii transportowej czy kompletnej instalacji.
Szczególnie ekonomiczne rozwiązanie do zastosowań decentralnych o mocy do 3 kW. MOVI-SWITCH® to kompaktowy i wytrzymały motoreduktor ze zintegrowaną funkcją przełączania oraz funkcją ochrony. Dostępny jest w jednym z czterech wariantów stopnia ochrony obudowy – IP54, IP55, IP65 lub IP66.
Minimum nakładów i maksimum korzyści dzięki decentralnemu starterowi silnika MOVIFIT® SC® compact, który może być stosowany jako starter nawrotny lub podwójny. Specjalnie skonstruowane do Państwa zastosowań w intralogistyce.
Nasze startery silnika stosowane są zasadniczo wszędzie tam, gdzie architektura instalacji obejmuje elektronikę montowaną przy silniku. Poza łagodnym rozruchem oraz wyhamowaniem nawet dwóch silników innowacyjne rozwiązania zastosowane w urządzeniu pozwalają zaoszczędzić czas oraz koszty podczas instalacji, eksploatacji oraz prac serwisowych.
Genialne rozwiązanie w postaci napędu MOVIMOT®to kompaktowe połączenie motoreduktora oraz falownika w zakresie mocy od 0,37 kW do 4,0 kW. Elastyczne rozwiązanie o stopniu ochrony IP54, IP55, IP65 lub IP66 zapewnia wszechstronne zastosowanie.
Poprzez zastosowanie falowników decentralnych pewna część komponentów automatyki zostaje bezpośrednio przeniesiona z szafy sterowniczej do aplikacji, a więc dokładnie tam, gdzie realizowana jest automatyzacja techniki napędowej.
Decentralna technika napędowa jeszcze nigdy wcześniej nie była tak rozbudowana pod kątem oferowanych funkcjonalności, elastyczności i łatwości wdrożenia, jak również korzyści płynących w kontekście potencjalnych oszczędności. MOVIMOT® advanced to połączenie silnika asynchronicznego i falownika w jednej obudowie, tworzące tym samym decentralną jednostkę napędową, która w szybki i elastyczny sposób może zostać zintegrowana z każdą standardową przekładnią. MOVIMOT Advanced może być stosowany we wszystkich aplikacjach, gdzie sieć komunikacyjna bazuje na standardzie Ethernet.
Sterowniki do instalacji decentralnych znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie wymagana jest obsługa decentralnych, inteligentnych układów napędowych firmy SEW. Pozwalają one zredukować zapotrzebowanie na moc obliczeniową nadrzędnego układu sterowania oraz skrócić czas reakcji.
Nasz mechatroniczny system napędowy MOVIGEAR® został tak zaprojektowany, aby mógł być stosowany w elastyczny sposób w różnych sieciach komunikacyjnych o zróżnicowanych topologiach. Dlatego też idealnie nadaje się do wszystkich decentralnych zastosowań. Dzięki kompaktowej budowie oraz maksymalnej integracji komponentów z silnikiem synchronicznym wyposażonym w magnesy trwałe, przekładnię oraz elektronikę, MOVIGEAR znajduje zastosowanie w zakresie indywidualnych rozwiązań techniki transportowej.
Napędy MOVIGEAR® classic już dziś są w stanie zapewnić Państwu wszelkie korzyści użytkowe wynikające ze stopnia sprawności silnika IE5. Poza tym jednostka napędowa MOVIGEAR classic dzięki nowej wersji wykonania Hygienic Design stanowi optymalne rozwiązanie do zastosowań w maszynach o specyficznych wymaganiach związanych z pracą w niestandardowych warunkach otoczenia.
Najnowsze, oferowane przez firmę SEW-EURODRIVE, rozwiązania z obszaru techniki decentralnej charakteryzują się szeroką funkcjonalnością, kompaktową budową, duża wydajnością oraz oszczędnością. Najlepszym tego przykładem są napędy MOVIGEAR perofrmance, które łączą w jednej obudowie przekładnię, silnik oraz elektronikę sterującą. Napędy z rodziny MOVIGEAR® performence pozwalają na pracę w każdej sieci komunikacyjnej opartej na standardzie Ethernet.
Wymagania stawiane przez producentów i użytkowników maszyn w zakresie wydajnych rozwiązań IE4, również w odniesieniu do rozwiązań szafowych, spełniają napędy serii MGF..-DSM w połączeniu z falownikami serii LTP-B sterowanymi z kontrolera ruchu w wersji konfigurowalnej (CCU) lub poprzez bramkę komunikacyjną przez sterownik nadrzędny. Tego typu rozwiązania są idealną propozycją dla rozwiązań z obszaru techniki szafowej.
Kompaktowa konstrukcja napędu DRC.. integruje w sobie elektronikę sterującą z silnikiem synchronicznym wyposażonym w magnesy trwałe. Tym samym czyni to z niego idealne rozwiązanie do zastosowań decentralnych w sytuacjach, w których wymagana jest maksymalna elastyczność w zakresie konfiguracji z przekładnią. W połączeniu z wysokowydajną przekładnią walcowo-stożkową, walcową, płaską lub jako silnik do zabudowy jednostka DRC .. zapewnia wydajny oraz decentralny układ napędowy.
Nasz bezkontaktowy system zasilania MOVITRANS działa na zasadzie indukcyjnego przepływu energii elektrycznej. Przekazywana jest ona w sposób bezkontaktowy do jednego lub wielu mobilnych odbiorników za pośrednictwem specjalnych przewodów elektrycznych ułożonych na stałe w posadzce. Sprzężenie elektromagnetyczne realizowane jest poprzez szczelinę powietrzną. Rozwiązanie to nie wymaga częstej konserwacji, jest trwałe oraz zapewnia odporność na zużycie. Dzięki zastosowaniu decentralnego zasilacza TES31 w kompaktowej obudowie całkowicie wyeliminowana zostaje konieczność budowy oraz instalacji szafy rozdzielczej. Tego typu rodzaj zasilania charakteryzuje się z wieloma zaletami do których zaliczyć możemy m.in. : różnorodność topologii instalacji, zoptymalizowana wydajność systemu czy segmentacja poszczególnych jego odcinków.
Zastosowanie systemów magazynowania energii DPS pozwala na wygładzenie krzywej zmian mocy pobranej, redukując jednocześnie wartości szczytowe prądu pobieranego przez obciążenie. Pozwala to tym samym zminimalizować i zoptymalizować zapotrzebowanie danej aplikacji na energie elektryczną, jak również nakłady związane z infrastrukturą i budową instalacji.